aalstermethode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

aalstermethode

Bericht door frits dalm » di 02 okt 2001, 23:07

Laatst vroeg Henny Oes of er een discussie kon zijn over de aalster methode
Volgens mij is het geen slechte methode voor beginners, alles is van te
voren in te plannen. Volgens de voorstanders van de Renson methode heeft
het een groot pluspunt, nl. omdat er enige weken geen broed verzorgt
hoeft te worden leven de bijen dan zeker 80 dagen en kunnen ze dan
veel honing binnen halen, tenminste als dat verhaal over Renson klopt?
Er is een maand of twee geleden door iemand gevraagd op imkerforum
of de mensen die Renson toepassen iets over hun ervaringen van dit
jaar op imkerforum wilden zetten, tot nu toe geen respons!
Zijn de moeren weer net zo als vorig jaar vroegtijdig afgestoken
of is de oogst van de honing beneden peil?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: aalstermethode

Bericht door Oude Essink » wo 03 okt 2001, 10:37

Hallo Frits,
Het doet mij deugd dat je dit onderwerp weer oppakt; Els reageerde al eerder, daarna bleef het liggen.
De Aalster methode (kunstzwerm maken middels een veger, etc.) is helder,
eenvoudig en geeft inzicht in wat er in een bijenvolk gebeurt. Als methode voor beginners uitstekend en ook daarna als je het eenvoudig wilt houden goed te gebruiken.
In haar reactie was Els het met de stelling, dat de methode als beginnersmethode uitstekend werkt, eens; ik beluister bij jou hetzelfde.
Toch wordt er in de wandelgangen erg denigrerend over de methode gesproken: "een beetje imker doet zoiets niet". Vandaar dat het mij zinvol lijkt de argumenten pro en contra eens op een rij te krijgen. Met name zou ik wel eens willen horen wat er zo bezwaarlijk aan is (als je niet aan ingewikkelde rasteelten doet maar gewoon het zwermen wilt reguleren of je volken wilt uitbreiden).
hennie oes

Afbeelding

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: aalstermethode

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 okt 2001, 21:54

Wat ik van andere Rensonners gehoord heb, heeft deze methode dit jaar geen koninginnen gekost.
Zelf heb ik dit jaar pas in juni 2 volken '˜op Renson' gezet, de ontwikkeling van de volken waren er door het slechte voorjaar toen pas aan toe. De koningin van het ene volk mocht na de lindedracht weer over alle ramen in het volk wandelen. In het tweede volk heeft de moer tot eind augustus slechts 1 broedkamer tot haar beschikking gehad.
Vooral het 2e volk heeft een enorme hoeveelheid honing binnengebracht, op een gegeven moment stonden er 4 bakken (8-ramers) verzegelde honing op dit volk. Beide volken hebben geen zwermtekenen vertoond en zijn met de oude moeren van 2000 ingewinterd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten