Een vieze tegenvaller!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Een vieze tegenvaller!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 05 okt 2001, 21:49

Op drie oktober jongst leden schreef ik:

"P.s. Ik heb vanavond nog drie kasten uit dat kale, winderige, kleiïge en natte Groningen opgehaald! Twee van de drie moedervolken staan nu weer tevreden op de stal, de ander staat tevreden met haar dochter achter de stal lekker op het noorden!
De bijen vlogen zelfs nog een beetje toen ik ze ophaalde, want hierover was ik niet helemaal gerust. De Bladrammenas was inmiddels uitgebloeid. Er waren ook nog percelen die volop in bloei stonden! Deze bloei heeft denk ik te maken met de maaihoogte. Hoe lager de maaihoogte, des te minder de herbloei!
Morgenvroeg ga ik gauw kijken hoe ze vliegen! Nu deze volken nog als een gek invoeren! En klaar is J.P."

Vandaag twee van deze drie volken geinspecteerd. Het het viel me vies en vies tegen. Dit had ik niet verwacht, alhoewel ik al vermoedde dat al die regen in de september maand niet veel goeds betekende.
Twee van de drie volken heb ik geinspecteerd en wat heb ik gezien..
Bij de een was helemaal geen broed te vinden. De andere een klein beetje gesloten broed en een nog een raam m.b.i.s.. Bij het eerste volk vond ik hele grote lege ramen, waar nog een heel paar ongeboren dode bijen inzaten. Wat is nu dus mijn vermoeden? Door al dat slechte weer is denk ik de moer van de leg geraakt! Door het herstel van de laatste dagen is de ene moer weer aan de leg geraakt.
Tevens heb ik nog twee volken geinspecteerd(dit was naar mijn inziens nodig) Het ene volk, een carnica F1 dat ontzettend door varroa was getroffen, had totaal geen broed meer! Maar ja dit is denk ik het gevolg van de varroa. En een van mijn beste volken, wel een jong volk maar naar mijn inziens een zeer vitaal volk had nog maar twee tot drie ramen broed. Terwijl ik deze laatste twee volken toch wel langzaam heb ingevoerd!
Het viel me zoals gezegd vies tegen, ik had toch nogwel zo'n vier tot vijf ramen broed verwacht. Vooral bij de volken die nu dus geen broed meer hebben, vrees ik het ergste voor het volgende voorjaar!
Toch denk ik dat het niet bij al mijn volken zo somber gesteld is, nou ja we moeten maar zien hoe het afloopt!

J.P.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een vieze tegenvaller!

Bericht door Piet Jager » vr 05 okt 2001, 22:36

Jelte,

Je volken zijn door een ernstige varroabesmetting totaal ingestort. Zo'n ineenstorting kan zich in een jaar voltrekken. Zelf heb ik drie volken precies zoals jij het beschrijft. Deze volken heb ik expres niet behandeld tegen varroa, omdat ik een natuurlijke resistentie bij hen wilde opbouwen. Een broedloze periode is het laatste, natuurlijke redmiddel van zo'n volk. Als ik van deze drie volken 1 volk maak (en dat doe ik), dan heb ik grote kans dat ze de winter niet doorkomen.

Piet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Een vieze tegenvaller!

Bericht door Romée van der Zee » vr 05 okt 2001, 23:00

Hallo Jelte Pieter,
Wat was de bezetting van de volken. Dat lijkt me een belangrijker gegeven dan de hoeveelheid broed. Als ze pakweg, een broedkamer bezetten is er niet veel aan de hand. De winterbijen worden vooral eind juli en augustus geboren. Natuurlijk heeft die regen niet geholpen, maar het is een verstandige reactie van het volk om dan geen nieuw broed toe te staan. En zoals je weet leven de werksters langer als ze geen werk te doen hebben. Of het een echt drama is weet je pas volgend jaar rond half april. En dat volk met 2 ramen broed in deze tijd van het jaar is zo slecht nog niet. Dacht je dat de zomer eeuwig door zou gaan.
Als je zo laat nog een dracht wilt binnenhalen belast je wel je winterbijen, en dat heeft zijn prijs in het voorjaar. Door die regen hebben ze zich wellicht beperkt tot het verzamelen van wat stuifmeel. Dat zou een goede zaak zijn. Bij mij hebben ze ondanks de regen veel verzameld van de klimop en de teunisbloem. Nu ik erover nadenk heeft de regen je misschien wel behoed voor erger.
Romée

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Een vieze tegenvaller!

Bericht door Romée van der Zee » vr 05 okt 2001, 23:02

Piet ik zie dat we tegelijk op J.P. ingaan. Wil je jouw verhaal over die 3 volken in de rubriek ziekten eens wat uitvoeriger vertellen. Je begrijpt dat het me interesseert.
Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Een vieze tegenvaller!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 07 okt 2001, 20:11

Piet schrijft:
Je volken zijn door een ernstige varroabesmetting totaal ingestort. Zo'n ineenstorting kan zich in een jaar voltrekken. Zelf heb ik drie volken precies zoals jij het beschrijft. Deze volken heb ik expres niet behandeld tegen varroa, omdat ik een natuurlijke resistentie bij hen wilde opbouwen. Een broedloze periode is het laatste, natuurlijke redmiddel van zo'n volk. Als ik van deze drie volken 1 volk maak (en dat doe ik), dan heb ik grote kans dat ze de winter niet doorkomen.
Ik kan je meedelen Piet dat je bij 1 volk gelijk hebt. De andere daarvan geloof ik stellig dat er geen sprake is van een fikse varroabesmetting. De door jou beschreven symptomen wijken toch geheel af van zoals die bij mij voorkomen bij de andere twee nagekeken volken. Deze volken zijn toch echt wel heel vitaal. De volken bestaan uit nog heel veel bijen.
Want misschien moet ik inderdaad meer naar de bezetting kijken wat Romee oppert:
Hallo Jelte Pieter,
Wat was de bezetting van de volken. Dat lijkt me een belangrijker gegeven dan de hoeveelheid broed. Als ze pakweg, een broedkamer bezetten is er niet veel aan de hand. De winterbijen worden vooral eind juli en augustus geboren. Natuurlijk heeft die regen niet geholpen, maar het is een verstandige reactie van het volk om dan geen nieuw broed toe te staan. En zoals je weet leven de werksters langer als ze geen werk te doen hebben. Of het een echt drama is weet je pas volgend jaar rond half april. En dat volk met 2 ramen broed in deze tijd van het jaar is zo slecht nog niet. Dacht je dat de zomer eeuwig door zou gaan.
Als je zo laat nog een dracht wilt binnenhalen belast je wel je winterbijen, en dat heeft zijn prijs in het voorjaar. Door die regen hebben ze zich wellicht beperkt tot het verzamelen van wat stuifmeel. Dat zou een goede zaak zijn. Bij mij hebben ze ondanks de regen veel verzameld van de klimop en de teunisbloem. Nu ik erover nadenk heeft de regen je misschien wel behoed voor erger.
Romée
Ik denk namelijk ook dat ik de volken wat te overschat en hun capaciteit voor deze tijd van het jaar teveel opwaardeer. Het is inmiddels al oktober en misschien zijn twee ramen broed nog niet eens zo slecht voor een volk dat ongeveer tien ramen kan bezetten!
De volken die ik nagekeken heb, hadden op dat moment allemaal de grote van een tienraamsvolk, dit zijn dus wel allemaal winterbijen, want ik heb vorig jaar gemerkt dat een groot volk in de winter, dus een volk wat minimaal twee broedkamers bezet, eigenlijk alleen maar te verkrijgen is door te verenigingen of door te laten afvliegen.
Het ene varroavolk, zoals ik het maar even noem, wat een uitmuntende start dit voorjaar kende, had een overmaat aan bijen, doordat een buckfast volk op deze kast afvloog. De kast die ik voor de buckfastbijen in petto had, leek te weinig op de oude kast. De kast van het varroavolk, een F1 carnica, was bijna precies hetzelfde als de oorspronkelijke buckfastkast. Een stomme fout, maar het effect was een sterk volk in het vorjaar! Een leuke bijkomstigheid nietwaar?

Zie voor mijn verder experiment op mijn stand m.b.t. de varroatolerantie op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=449

J.P.


Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 07/10/2001 20:42:54

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten