'fijne' zeef schoonmaken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

'fijne' zeef schoonmaken

Bericht door Frans vanTongeren » vr 12 okt 2001, 19:18

Hoe maak je een 'fijne'zeef schoon?
-
Onlangs had ik een emmer heidehoning van een imker overgenomen. Toen ik de honing in potjes liet vloeien, bespeurde ik veel zwarte en bruine wasdeeltjes.
Dat vinden kopers niet leuk. Ze worden argwanend en kopen nadien niet meer bij je.
Later bleek dat de honing slechts door de grove zeef was gevloeid.
Dus..lepelde ik de potjes leeg in een fijne zeef en na één dag, met roeren om het kwartier, was de honing geklaard.
Normaliter laat ik de bijen de OMGEKEERDE zeef schoonlikken, maar met vreemde honing begin ik daar niet aan.
Die fijne zeef zat nu dus vol WASDEELTJES en allereerst spoelde ik de zeef om in koud water. Warm water gebruiken is niet zo ideaal. De was wordt zacht en hecht zich nog sterker aan het fijne vlechtwerk van de zeef.
Ik heb de boel laten drogen en heb de zeef in de diepvries gelegd. De wasdeeltjes krimpen ietsjes en met een staalborstel heb ik er nog heel wat wasdeeltjes uit kunnen tikken en schrapen.
-
Mijn vraag is:
'Wie kent/gebruikt nog andere methoden?'









Bijgewerkt door - frans vantongeren op 12/10/2001 19:21:35

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: 'fijne' zeef schoonmaken

Bericht door Kees Overeem » vr 12 okt 2001, 21:00

Die dubbele RVS heeft eigenlijk een te kleine inhoud vergeleken met het doorloopoppervlak. Vorige zomer kocht ik zo'n fijne nijlon puntzakzeef en gebruik de dubbele RVS nu absoluut niet meer!
Voor de nijlon zeef heb ik een standaard gemaakt ( ring en drie poten) die zo hoog is dat onder de punt nog een emmer kan staan. Slingeren doe je dan zonder zeef en is de emmer vol dan gooi je die in een keer over in de zeef. Zelfs met heidehoning is die eerste emmer al lang doorgelopen als je aan de volgende toe bent, ideaal!!
Inderdaad moet je voor het schoonmaken van de zeef geen warm water gebruiken, maar ook niet schrapen, dan verstop je de zeef ook met was.
Schoonspuiten met een zo hard mogelijke koud-waterstraal gaat het best.

Kees Overeem

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'fijne' zeef schoonmaken

Bericht door Minne Bonnema. » za 13 okt 2001, 23:00

ZEEF,SCHOONMAKEN
IK LAAT DE BIJEN HET DOEN,DAARNA EVEN BIJ MOE HAAR AFWAS NEERZETTEN,DIE DE LAATSE HANDELINGEN DOET, EVEN IN DE ZON DROGEN EN HIJ IS GOUDSCHOON
MINNE.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 'fijne' zeef schoonmaken

Bericht door Frans vanTongeren » zo 14 okt 2001, 08:45

Dag Minne, ik schreef het onderstaande al in mijn vraag.
Wij zijn het dus eens over bijen als afwasmachientjes!
Maar...enz., etc., wat nu, wie weet.., kent nog een andere oplossing?
-
Normaliter laat ik de bijen de OMGEKEERDE zeef schoonlikken, maar met vreemde honing begin ik daar niet aan.
-




Edited by - frans vantongeren on 14/10/2001 12:07:52

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten