Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 12 okt 2001, 22:45

Hoe isoleer ik het beste mijn bijen? Wat dat betreft blijkt dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden! Zeker in deze tijd denk ik, is het 'isoleren van een bijenkast' een onderwerp waar de imker mee in aanraking komt. Of heeft u uw bijtjes al van een warm winterdekentje voorzien? Of wacht u ermee tot in het voorjaar, wanneer de buitentemperatuur weer iets gunstiger is en de bijen zelf gestalten maken om hun eigen woonhuis flink te verwarmen. En waar bestaat het door uw aangebracht dekentje dan uit; uit een extra ouderwetse sprei, een vierseizoenen dekbed of een elektrische deken? Hieronder een algemeen overzicht:

Welk tijdstip van isoleren?
Er zijn twee tijdsindelingen te maken voor de aanbreng van isolatie;
1) In de late herfst. Isolatie wordt laat in het jaar aangebracht en blijft de hele winter en het gehele voorjaar op zijn plek zitten!
2) Voorjaarsisolatie. Bijen maken pas in het (vroege) voorjaar een broednest. Isolatie is dus niet eerder nodig dan in het voorjaar. Vanaf ongveer half februari zijn de kasten geïsoleerd.


Welk isolatiemateriaal?
Er zijn vele materialen om te isoleren. Ook hier is een onderscheid te maken in ten eerste natuurlijke materialen en ten tweede kunstmatige materialen:
1) Natuurlijke materialen;
Bijvoorbeeld riet, stro, hooi, turfmolm en kranten.
2) Kunstmatige producten;
Bijvoorbeeld piepschuim, tempex en vloerbedekking.

Op wat voor manier isoleren?
Er zijn ook nog eens verschillende wijzen van isoleren;
1) Bovenisolatie. Dit is denk ik de meest voorkomende isolatie. Het materiaal brengt de imker boven op de dekplank of een dekkleedje aan.
2) Zijkantisolatie. Door tegen de buitenkant isolatiemateriaal te plaatsen of door de kasten dicht tegen elkaar aan te schuiven (en dan eventueel isolatiemateriaal aan te brengen) is zijkantisolatie toe te passen.
3) In principe zou je dichte bodems (in tegenstelling tot open bodems) ook als een vorm van isoleren kunnen zien, zeker als er bijvoorbeeld een warmte-element (aan de onderzijde geplaatst) wordt gebuikt!

Bijzonderheden/opmerkingen uit de chatdiscussie:

Zelf dek ik mijn kasten af met een dikke stapel papier. Eerst heb ik dat met een paar krantenvellen gedaan, maar sinds vorig jaar doe ik dat met gewoon een dik pak kranten van wel vijf centimeter op de dekplanken aan te brengen. Bij drie volken heb ik dit pak zelfs de hele zomer laten zitten. Ik vind ht isoleren met kranten een hele effectieve manier, maar vooral een goedkope manier van isoleren. Immers oude kranten zijn overal verkrijgbaar.
(Mijn opa dekte zelfs de binnenkasten van de simplexkast af met kranten om zo extra warmte vast te houden (weer een vorm van zijkantisolatie)).

Piet Jager komt tevens met een opmerkelijk manier van isoleren. Ooit eens door hem toegepast als noodmiddel. Piet had destijds vijf kastdeksels te weinig. Hij is naar de polder gegaan en daar heeft hij dikke pakken riet gesneden. Dit riet klemt hij door middel van plankjes vast en op deze manier heeft hij een (geïsoleerd) dak van wel 10 cm dik gemaakt. Ook het idee van stro als isolatiemiddel is van Piet. Het is inderdaad een mooi natuurproduct en het is goedkoop!

Els Kleijnendorst past zijkantisolatie toe! Ik heb er nog nooit van gehoord! Tenminste niet van de manier van Els. Natuurlijk wel de bekende winterstand en zomerstand van vier geclusterde bijenkasten. '˜s-Winters geven de bijenvolken dan elkaar warmte en op deze manier profiteren ze van elkaar.
Els schuift haar bijenkasten zo dicht mogelijk tegen elkaar aan, zodat een tussenruimte van ongeveer vier cm overblijft. Pas in februari (afhankelijk van het weer) schuift ze tussen de kasten grote stukken of platen piepschuim. Volgens Els draagt deze zijkantisolatie enorm bij aan een beter warmtehuishouding en een veel betere voorjaarsontwikkeling.
'De achterkant van een kast en de voorkant behoeven niet van isolatiemateriaal te zijn voorzien. Immers een spaarkast is voor en achter dubbelzwandig en op d

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Erik Speksnijder » vr 12 okt 2001, 23:48

Waarom isoleren?

De laatste tijd lees ik iedere keer berichten over imkers, die hun bijtjes bewust blootstellen aan een hoge besmetting van varroamijt; in de hoop dat er een bijtje uit de strijd komt, die hiermee weet te gaan. Prima keuze hoor, volgens mij. Maar om dan vervolgens je bijenkast van een wollen truitje te gaan voorzien, omdat je bang bent, dat je bijtjes niet tegen een Nederlandse winter(kennen wij uberhaupt nog wel een winter?) kunnen, vind ik enigszins tegenstrijdig.
Als je een bijtje wilt, die aangepast is aan onze huidige omstandigheden, moet je ook op dit punt consequent zijn en je bijtjes niet onnodig verwennen.

Persoonlijk lijkt isolatie me ook volstrekt nutteloos. Kou is niet de boosdoener, hier kunnen de bijtjes echt wel tegen, maar vocht. Je kunt bij wijze van spreken beter je kast openzetten, zodat het vocht eruit kan, dan hem helemaal inpakken. Zelf haal ik derhalve ieder najaar de varroalade onder de kasten uit.
Ook vraag ik me af of je je bijtjes door het inpakken van je kast zelfs niet nadelig beinvloed. Het lijkt mij, dat je eerder kans loopt op een ongezond groot broednest, dan in een kast waar nog enige invloed van buitenaf merkbaar is.


Erik

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Frans vanTongeren » za 13 okt 2001, 11:41

De 'wollen truitjes' van Eric worden wèl in Canada gebruikt. Daar kan het veertig graden vriezen; daar doe je bijen dan plezier mee.
Dat isoleren van kasten in Nederland doet me een beetje denken aan kleine keffertjes die een mooi geruit jasje dragen bij zeven graden boven nul.
-
Warmte stijgt op, dus heb ik in alle platte daken piepschuim geklemd van twee cm dik(het hele jaar door).
Ria van den Berg uit Canada schreef dat er ook een afvoer van vocht moet wezen, omdat de 'wollen truitjes' teveel vocht vasthouden in de kasten.
(Eric schreef daar eveneens over.)
Als bijen het vocht niet aankunnen, heeft hun RVD daar iets op gevonden. De koningin gaat in arren moede maar weer eitjes leggen en de larfjes worden gevoerd met voedersap. Het overtollige vocht in de kast wordt daar voor gebruikt!
Maar..'elk voordeel hep s'n naodeel' en dàt zijn de bijtjes die geboren worden.
Er was te weinig stuifmeel beschikbaar in hun voedersap en de nosema slaat toe bij die arme kindertjes.
-
Bijen in wintertros kruipen dicht bij elkaar. In de kast kan het zelfs vriezen tot twee cm buiten de tros. De bijen houden het tros-oppervlak op plus vijf graden en het binnenste op veertien. De buitenbijen draaien traag naar binnen en de binnenbijen zoeken het oppervlak.









Edited by - frans vantongeren on 13/10/2001 22:38:39

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Minne Bonnema. » zo 14 okt 2001, 11:32

AfdekkenJelte schrijft:
Extra aanvulling:
Zelf herinner ik me dat in bijen een hele tijd geleden (ik meende bij de rubriek de '˜lezer schrijft') een imker was die wars was van kunstmatige stoffen(tempex e.d.) en elk jaar daarom in de zomer zijn eigen hooioogst verzorgde.
Vervolgens stopt hij dat hooi in precies op maat gemaakte jute zakken en legt de volle jute zakken bovenop de dekplank. Het wordt in de winter vochtig en begint een beetje te broeien.
Hier dan de imker,van de jute zakken.Maar ik moet wel even iets rechtzetten in deze berichtgeving.Ik gebruik een lucht doorlatend afdekkleedje en geen dekplank.Hooi trekt vocht aan en geeft het aan de bovenkant weer af,dus niks geen broeierigheid.Als je in eind februari onder het jute zakje voelt is het er heerlijk warm en droog terwijl de bovenkant vochtig is.Wat dan weer wordt afgevoerd door de boven ontluchting die ik bij de meeste spaarkasten heb (model Scheel). Erik heeft gelijk,vocht is de grootste boosdoener in de bijen behuizing. Hoeveel effect een jute zakje hooi op het bijenvolk heeft zou ik niet weten,maar het geeft een goed gevoel,daar je zelf winterdag ook het liefst lekker warm onder je dekbed licht.
Kranten een natuurlijk afdekmiddel !!! Kan ik niet bij,probeer maar eens door een pak kranten heen te blazen het zal je niet lukken.Niet voor niks gebruikte men kranten voor op het lichaam bij het schaatsen, voor bescherming,tegen de snerpende koude wind.Dus door het afdekken met kranten kan de vochtige lucht aan de bovenkant niet wegkomen.Men dient dan op z'n minst een open gaasbodem te hebben.
Maar ja zoveel imkers zoveel zinnen en manieren.
Minne. Eko bijker.

.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 14 okt 2001, 20:57

Hallo Minne (e.a.),


Dus jij was die imker!!!!

Jij schrijft:
Kranten een natuurlijk afdekmiddel !!! Kan ik niet bij,probeer maar eens door een pak kranten heen te blazen het zal je niet lukken.Niet voor niks gebruikte men kranten voor op het lichaam bij het schaatsen, voor bescherming,tegen de snerpende koude wind.Dus door het afdekken met kranten kan de vochtige lucht aan de bovenkant niet wegkomen.Men dient dan op z'n minst een open gaasbodem te hebben.


Zelf heb ik zitten te twijfelen of ik kranten moet indelen onder de categorie natuurlijke materialen of onder de categorie kunstmatige materialen. Het is natuurlijk maar net hoe je deze materialen definieert. Mijn (simpele) definitie van een natuurlijk materiaal is dat het geheel uit organische stoffen bestaat. Synthetische materialen en chemische kunstmatige gemaakte materialen voldoen hier niet aan. De basisstof van papier is houtstof en dus organisch. Papier en dus een krant is naar mijn inziens van 'natuurlijke komaf' en daarom een natuurlijke stof. De inkt die erop staat gedrukt daarover heb ik twijfels. Evenzo over de extra toegevoegde stoffen om mooi, goed en verkoopbaar papier te krijgen. Het blijft een twijfelgeval.
Zo vind ik de 'adem' eigenschap (waarop jij een natuurlijk product classificeert) van ondergeschikt belang in de discussie van het indelen van materialen in natuurlijke of kunstmatige materialen. Wel is het van belang in de discussie wat het gewenste isoleermateriaal is.
Moet dit materiaal inderdaad ademen om zoveel mogelijk water kwijt te raken in de kast, omdat er anders nadelige gevolgen door een te grote wateropeenhoping zouden plaats vinden?
Of valt dit waterprobleem wel mee?

Verder schrijf je:
Maar ja zoveel imkers zoveel zinnen en manieren.
Dus daarom nuttig dat de informatie die zoveel imkers in pacht hebben op tafel komt en in een overzichtelijk schema wordt geplaatst, zodat iedereen maar kan uitzoeken wat naar zijn eigen inzicht hem het beste, het aardigste, het meest practische (etc.) lijkt.

J.P.



Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 14/10/2001 21:03:31

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Oude Essink » ma 15 okt 2001, 11:46

Bijen, bij koude zich bewegend in een balvormige tros, produceren
haar warmte binnen in de tros; de mantelbijen houden de koude buiten de tros;
naarmate het kouder wordt, wordt het uitstralingsvlak kleiner en blijft
de temperatuur in de tros gelijk. Bovenmate isoleren heeft derhalve geen
zin; bijen hebben zich allang (zonder onze tussenkomst) aangepast aan ons
koude winterklimaat. Ze houden de warmte binnen en de koude buiten; d.w.z. buiten de tros; niet buiten de kast; in de kast of korf zal de
koude snel dalen, naar de buitentemperatuur, hoe je ook isoleert. Vocht weren om schimmelvorming te voorkomen is zinniger; dus zoals ook anderen stellen: Varroabodem wegnemen en geen glas of plastik al dekplank; mijn idee en praktijk.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door maartenkleijne » ma 15 okt 2001, 16:36

nog twee opmerkingen:

-de temperatuur in een kast kan fors verschillen afhankelijk opf ie droog staat of nat en in de wind. Met name de verdamping in de wind kan de temp. zo meer dan 10 graden verlagen. Een kast droog in een stal is dus natuurlijker dan in het vrije veld. Natuurlijke holtes in den boom worden beschermd door de dikte van de boom tegen afkoeling, bovendien is de remperatuur in een boom door de eigen warmte van de boom gauw een paar graden warmer dan buiten.

- eenzelfde redenatie geldt voor de huidige open bodems: het gat in de boom is meestal minstens van onderen vrij open zonder dat de bijen daar last van hebben, als ze maar op een tochtvrij plekje kunnen samenballen. Bij b.v. nesten van zwarte spechten kan een bijenwoning ontstaan als het boomholte naar boven toe open gaat rotten, gevolg een woning met een groot gat, naar boven toe open voor de bijen en naar beneden toe een behoorlijke ruimte waar condens en troep in valt en waar de pissebedden een oorwurmen wonen die zijn ingehuurd om het geheel een beetje schoon te houden.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Frans vanTongeren » ma 15 okt 2001, 16:56

Dag Maarten,
surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=221
en je ziet dat bijen ook via de spechteningang naar binnen kunnen vliegen.
Bovendien denk ik dat ze een lekkend 'zoldertje' zullen afsmeren met propolis.
En Maarten.., geven bomen warmte af?

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Isoleren;wanneer, met wat en hoe? (chatonderwerp)

Bericht door Minne Bonnema. » ma 15 okt 2001, 22:13

Jelte, (e.a)

De bijen hebben een waterprobleem in hun behuizing als ze zelf niet voor de hen meest gunstigste luchtvochtigheid's gehalte kunnen zorgen.
M.a.w. ze moeten het kunnen reguleren.
Dus moet de imker die hen een woning beschikbaar stelt, deze zodanig inrichten,dat ze de mogelijkheid hiervoor hebben.
Gebeurt dit niet dan vertaald dat zich in het voorjaar,dat men bij de eerste kast controle beschimmelde raten tegenkomt.
Een open gaasbodem(de varroa lade er onderuit) is al een tegemoetkoming aan de luchtcirculatie.
De vochtige lucht kan ook aan de bovenkant worden afgevoerd,maar neem dan als maatstaf, dat de bovenbedekking lucht doorlatend is,het soort materiaal maakt niet uit.
Al zal de ene zijn voorkeur uitgaan naar een product uit de natuur, iets anders wat de zelfde doorlatende eigenschappen heeft, geeft het zelfde effect.
Aannemend dat de afvoer van de vochtigheid, aan de bovenkant ook goed is geregeld.

Minne. Eko-bijker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten