Heeft u uw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Peter Bal » ma 18 feb 2002, 21:40

Hallo Erwin,
ik heb vandaag mijn kasten eens kritisch bekeken voor wat betreft de mogelijkheid een stuk af te scheiden zoals jij dat beschreef.
Bij mijn Segeberger kasten lijkt dat heel makkelijk te doen; een kant van een raampje dichtmaken en op de andere zijde een vel kunstraat. Rondom het raampje (tussen raam en kast en moerrooster aan de onderkant) een stukje schuim en klaar is kees.
Denk je dat het bezwaarlijk is om een raampje aan een zijde dicht te maken? (met een plaatje triplex 12 mm of iets dergelijks)

Ik ben er echter ook niet volledig van overtuigd of de roosters voor de werksters zo'n grote barriere zijn.
Zou je eigenlijk moeten kunnen onderzoeken, maar dat is niet zo makkelijk, denk ik.


Peter

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Peter Bal » di 19 feb 2002, 20:40


Beste Els,

Nu vrijdag 22 februari gaat er in het Belgische Houthalen/Helchteren een lezing door aangaande "imkeren met beperkt broednest".
Indien jullie geinteresseerd zijn, breng ik verslag uit op het forum.
Hallo Erwin,
voor mij zou het goed te doen zijn qua afstand maar mijn schoonmoeder wordt 75 lentes. En daar moet ik dan zeker zijn!
Wel ben ik zeer geinteresseerd in je verslag.
Veel plezier!

Peter

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 20 feb 2002, 22:00

Dag Erwin,

jammer genoeg kan ik a.s. vrijdag niet, het lijkt mij een geweldige lezing. Maar als jij er een verslag van zou willen maken zou ik het zeer waarderen. En dat afzakken naar Belgisch Limburg valt wel mee, heb daar familie in de buurt wonen. Ben in ieder geval dit jaar van plan de jaarlijkse bijenmarkt in Houthalen weer bij te wonen, vond het verleden jaar een leuke happening.

Wat geweldig briljant van je overigens, een bodemplank met de vliegopening aan de zijkant. Natuurlijk, dat is het eenvoudigst. Nix geen geklungel met aluminium plaatjes. Heb nog een paar maanden de tijd op iets functioneels in elkaar te timmeren (let op het functioneel !, mooi zal anders zijn, ook ik ben geen timmerman, sorry -vrouw).
Denk zelf dat het wel zal schelen dat de bijen niet door de roosters behoeven te kruipen. Heb jaren geleden eens bij een paar volken tijdens een topdracht een extra vlieggat ter hoogte van de bovenste broedkamer gecreeërd. Daar maakten de haalbijen toen ook fors gebruik van. En dat waren geen rovers. De haalbijen of de bijen die de nectar hebben overgenomen zullen immers de snelste weg naar de honingzolders nemen? Pientere beestjes hoor, bijen. Die bieboeren van 100 jaar geleden wisten dat ook al, die maakten ook extra vlieggaten bovenin hun korven.
Was zelf ook al bang dat een haakse opstelling van ramen een koningin niet zal tegenhouden de overstap naar een andere broedbak te maken.

Els

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door e.hoebrechts » do 21 feb 2002, 18:33

Beste forumleden,

Jullie mogen rekenen op een verslag van mijnentwege inzake de voordracht in Houthalen/Helchteren "30000 cellen".

Erwin

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door e.hoebrechts » zo 24 feb 2002, 12:28

Beste Forumleden,

Ziehier het verslag van de lezing "imkeren met beperkt broednest" gegeven door H Ramon te Houthalen/Helchteren 22 feb. jl.

Er waren ongeveer 35 toehoorders aanwezig, de overgrote meerderheid van de plaatselijke imkersvereniging, maar er was ook belangstelling van andere imkers (zoals ik bvb, zelf had ik 3 collegae meegenomen, leden van mijn plaatselijke vereniging).
De lezing zelf duurde ongeveer 2 uur, waarvan het eerste uur vooral de theoretische achtergrond van de methode betrof, en het tweede gedeelte meer praktijkgericht was.
Theorie:
De methode werd voor het eerst beschreven door een Pool, ongeveer 100 jaar geleden. De theorie achter de methode stelde Dhr Ramon samen uit een reeks Duitse studies die vooral over de dynamiek van het bijenvolk handelden.
Dhr Ramon stelde dat de methode berust op de evolutie van het broednest doorheen het seizoen. Hierin zijn vooral de eerste twee fasen van belang:
Eerste fase: Periode vanaf het begin van de leg tot ongeveer 20000 belegde cellen.Een normaal bijenvolk heeft geen enkel moeite om deze 20000 cellen te verzorgen en ze worden dan ook uitstekend gevoed. Dit resulteert in het feit dat deze bijen een levensverwachting hebben van 8 weken, en dat ze over meer dan gemiddeld ontwikkelde voedsterklieren beschikken.
Tweede fase: Van 20000 cellen tot 30000 cellen
Deze bijkomende uitbreiding geeft voor een gemiddeld bijenvolk nog steeds geen probleem, al is het wel zo dat de larfjes nu slechts een gemiddelde voedselbedeling krijgen, wat resulteert in een (normale) levensverwachting van 5 tot 6 weken.
Derde fase: + 30000 cellen ; terugval.
In de derde fase gaan de bijen een broednest aanleggen tot 40000 cellen. Hierbij gaan de larven "ondervoed" geraken, wat resulteert in niet alleen een lagere levensverwachting (3 weken), maar ook in onderontwikkelde voedsterklieren.Hierdoor gaan er een aantal mechanismen in werking gesteld worden om deze situatie terug om te draaien, en één van deze mechanismen is het zwermen. Dhr Ramon zijn stelling is dus, dat zwermneiging ontstaat doordat de kwaliteit van de bijen achteruit gaat, omdat ze te veel broed dienen te verzorgen. Een zwerm bestaat dus volgens hem uit "gefrustreerde" bijen van slechte kwaliteit.Dit natuurlijk mechanisme zet de verkeerdgelopen situatie recht, want in de zwerm kan de broedaanzet terug van nul beginnen, en in de oude korf zal er ook een broedstop zijn, gezien het feit dat er een nieuwe koningin op de troon gezet moet worden.
Na de terugval in het broednest, gaan de bijen terug broed aanzetten, maar hierbij hebben ze blijkbaar hun lesje geleerd, want Dhr ramon toonde grafieken waaruit bleek dat de bijen er nu voor zorgen dat ze het broednest niet meer laten exploderen tot 40000 cellen.
Blijkbaar streven de bijen dus naar een evenwichtssituatie, die zich ergens rond de 30000 cellen situeert, maar gezien het feit dat ons klimaat slechts een drachtperiode van 5 maand toelaat, "leren" ze die pas te bereiken op het einde van het seizoen.Dhr Ramon beweerde dat tropische bijen, met zeer lange of oneindige drachtperioden, deze evenwichtssituatie wel bereiken en zich houden aan 30 tot 35000 cellen.
Dhr ramon stelde verder, dat het voederen van bijen in het voorjaar, zowel met deegvoeding als met eiwitsubstituten niet veel zin heeft. De ontwikkeling van het broednest wordt in onze streken vooral bepaald door de temperatuur.Bovendien is het zo dat de kwaliteit van het broednest vooral gestuurd wordt door de capaciteit van de gezamelijke voedselklieren van de voedsters in het volk.Deze capaciteit loopt slechts zeer beperkt samen met de voedselsituatie in de korf, maar is veel meer gerelateerd aan de kwaliteit van de voedsters zelf.(Hoe goed zijn deze bijen gevoed geweest in hun larvaal stadium, hoe groot zijn hun voedsterklieren,...).Men kan in beperkte mate deze voedersapklieren stimuleren door te prikkelen met NECTAR (bvb water/suiker 1:1)
Aan de hand van grafieken toonde Dhr Ramon aan, dat een volk zijn maximaal rendement haalt op het moment dat er ongeveer 50000 individuen aanwezig zijn.Zowel een kleiner als een groter volk heeft minder rendement, bvb wat honinghalen betreft.
Praktijk:
Dht Ramon imkert met simplex kasten. Hij overwintert op 2 rompen.In het voorjaar prikkelt of stimuleert hij zijn bijen niet, hij probeert enkel in te schatten aan de mul op de varroaschuif, hoe groot het broednest in de kast is. Indien op de schuif na één week een mulcirkel waar te nemen is van 20 cm diameter, gaat hij, als het weer dat toelaat, zijn voorjaarsonderzoek doen, waarbij hij de koningin opsluit in de bovenste broedkamer op 6 ramen, wat overeenkomt met 35000 cellen.Eventueel een zevende darrenraam. Op dat moment beschikt het volk over een broednest met een diameter van 20 cm, wat overeenkomt met ongeveer 20000 cellen.
De rest van zijn verhaal komt 100 % overeen met de Renson methode.
Verder gaf hij nog aan dat hij slechts in twee perioden van het jaar de varroaschuif onder de kast laat:
Een eerste keer rond begin maart tot half april, wanneer hij aan de hand van de mul het broednest probeert in te schatten.
Een tweede keer rond 15 september tot begin oktober. Hij heeft de ervaring dat, bij het wegnemen van de schuif begin oktober, de koningin stopt met leggen.
Ik vroeg hem waarom, maar hij had er ook geen verklaring voor, hij vertelde dit puur uit ervaring.
De rest van het jaar zijn de schuiven niet in de kasten.

Tot daar het verhaal van Herwig Ramon.

Erwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten