Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door ImkerVS » do 28 feb 2002, 08:34

Bedrijfsmethoden: imkeren in de VS; sectiehoning, volkvermeerdering

Hoi,

Ik ben een imker in de VS. Ik kom uit Nashville. Ik heb drie bijenkorven. 13 - 19 Maart zal ik naar Nederlands gaan. Ik heb een 3 dagen Holland trein pass. Hebben jullie een plaatselijk vergadering plaats? Een bijenvolk bijeenkomstje in uw buurt? De bijen maaken goede "Killian" dozen ("section honey"). Zij houden niet van deze, zeker. Maken uw bijen doos honing? Gebruik je "shok zwerm" methode?

Steve

Bijgewerkt door - ImkerVS op 02/03/2002 05:03:53

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door Romée van der Zee » do 28 feb 2002, 16:56

Hallo Steve,
Je Nederlands is goed te volgen. Ik vind het leuk dat je op het Imkerforum meedoet! Vooral het woord "bijenvolk" bijeenkomstje vond ik heel mooi. Het is niet gebruikelijk, maar wel toepasselijk. "Kilian"dozen zijn vergelijkbaar met onze sectieraampjes. Deze worden vooral op de heidedracht gebruikt. De bijen benutten ze als je de volken geen andere bouwruimte geeft, en er heel goede dracht is. Op welke dracht gebruiken jullie ze?
Wat de shok zwerm methode is weet ik niet. Zou je het eens willen uit leggen? (Ik weet niet of ik het eigenlijk wel wil weten)
Met vriendelijke groet van,
Romée

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door ImkerVS » do 28 feb 2002, 20:38

Het spijt mij, ik ben traag. Morgan ik zal de antwoord schriven. Een letterlijk vertalen van mij de "shok zwerm" methode is, en helaas, die is waarschijnlijk misleiden. Hoe noemt u deze in het Nederlands -- ?

Queen excluder
Small super
foundation

Dank u wel.

(I know many read English. However, I want to learn more Nederlands! Let me struggle. It will be more fun.)




Stephen Meigs

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door Romée van der Zee » do 28 feb 2002, 20:52

queen excluder = letterlijk "koningin buitensluiter", misschien wordt bedoeld een moerkooitje (=small box used to imprison a queen, like kitchen).
small = klein
super = super
foundation = stichting, fundament. Damesondergoed zal in dit verband hopelijk niet bedoeld zijn. Bij bijen kun je ook nog aan een nieuw volk denken.

We zullen je aan laten modderen (struggle or better muddle) want dat levert een heel grappige imkertaal op.
Romée

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door Hugo » do 28 feb 2002, 21:35

Hoe noemt u deze in het Nederlands -- ?
Hi Stephen,

Queen excluder = moerrooster / koninginnerooster
Small super = honingkamer (hoogsel in 't schoon Vlaamsch)
foundation = waswafel (alhoewel damesondergoed mij ook wel leuk lijkt)

Je zou Peter Hutton uit "de tuin van Engeland" moeten leren kennen : zie http://groups.yahoo.com/group/zoemers/message/20 .
Jullie zouden er een leuk potje "double dutch" van kunnen maken.

cheers,

Hugo (half a bee)

ps. Een leuk imkerswoordenboek (demo) vind je op http://web.inter.nl.net/hcc/beenet/beedic.htm

Nobodies prefetc


Edited by - Hugo on 28/02/2002 21:59:47

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door Romée van der Zee » do 28 feb 2002, 21:54

Dag Hugo,
Nu ik weet wat foundation is, heb ik helemaal de neiging de was binnen op te hangen.
Romée

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door Ria van den Berg » do 28 feb 2002, 22:10

[
foundation = waswafel (alhoewel damesondergoed mij ook wel leuk lijkt)

waswafel is wel een erg mooi woord, maar wij noemden foundation in het Nederlands "kunstraat"

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door Hugo » do 28 feb 2002, 22:32

Hoi Ria,

Je hebt gelijk : van Dale kent geen "waswafels" (jammer genoeg), maar wel "kunstraat". Alhoewel, als ik de verklaring van "kunstraat" lees, vermoed ik dat van Dale de klepel toch ook niet juist weet hangen. Oordeel zelf maar :

"kunstraat :door kunst, niet door de bijen vervaardigde honingraat"

mvg,

Hugo (de halve bij)

Nobodies prefetc

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door ImkerVS » za 02 mar 2002, 05:08

Bijna nobody is a prefect!

Dit shoke zwerm methode is nuttig. Sectieraampjes zign vol sneller. Erg lekker. Wit was. Puur. Ik beshrijf even zoals ik het doe. In je mond zult sectie honing smelten. Waarom? Bijen werken sneller met geen jongen. Dit is een oorsprong van succes met het shok zwerm methode. Morgan, meer! In vandag Roma is niet gemaakt!

In de VS is het nog gisteren.

Geduld. Ik ben traag. Ik ben Heel druk hier. In het nederlands het is voor mij moelijk de ober te roepen. Bijenhouderij is moelijk.




Stephen Meigs

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Bijen luchthaven in mijn achtertuin

Bericht door ImkerVS » do 07 mar 2002, 07:49

Aan wachten komt geen eind... neemt u mij niet kwalijk. Ik ben traag.

Shok zwerm methode . . .

Een daj uw bijen vliegen moeten. Twee uur voor avond. Eerst goede lente honing/bloemen vloei.

Beweg uw gezond bijenkast (#1) een meter en draai het rond.

Zit er in dat plaats een klein kamer (#2) met nieuw kunstraat raampjes (geen oude kunstraat). Die is de nieuwe broedkamer. Die is klein. Op de grond spreid een laken. De einde van de laken moet naar de kleine kamer (#2) ingang gaan. Daarna in kleine kamer (#2) zit de koningin van bijenkast (#1). Plaats moerrooster boven de kleine kamer (#2).

Breng raampje van bijenkast (#1) boven de laken. Shok bijen beneden naar de laken. Nadat, u herhalen, alle raampjes, meest bijen. Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Vlug zit drie sectiekamers boven de moerrooster.

Er is zwerm mogelijkheid, natuurlijk. Snede vleugelen vliegen niet.

Jouw drie sectiekamers snel zullen vullen.

Nadat de honing seizoen, combiner deze twee bijenkasten.

Ik heb dit methode lezen in een boek van Richard Taylor, "The Comb Honey Book". Het werkt goed. Ik was verbaasd. Veel snel.

Stephen Meigs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten