moeren wisselen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

moeren wisselen

Bericht door Oude Essink » vr 12 apr 2002, 15:37

moerenteelt bij 750 volken

Volgens zijn beschrijving in I-t magazin 2002/1 heeft Alain Pinel in Zuid Frankrijk 700 à 800 bijenvolken die hij op zijn eentje beheert. In het hoogseizoen heeft hij een hulp bij het slingeren van zijn gemiddeld 30 ton honing per jaar. Hij reist vooral naar de Jura waar hij achtereenvolgens volken zet op de Meidoorn, Acacia,bergweide,Lavendel en tenslotte dennen.Begin Augustus haalt hij zijn volken naar huis.
Moeren worden in haar tweede jaar gewisseld; daartoe heeft hij een zo eenvoudig mogelijk teeltsysteem ontwikkeld:
In het voorjaar maakt hij afleggers op twee ramen en plaatst deze in vijfraamskastjes met een tussenwand. De afleggers bestaan uit één raam broed, één raam honing en veel bijen. Na twee uur zet hij er een moercel met jong larfje in van de moer waarmee hij teelt; de aanname daarvan is 100%; na acht dagen breekt hij de aangezette doppen uit. En brengt zijn kasten naar een plek in de buurt van een darrenverzamelplaats in een omgeving waar hij weet, dat het goed gaat. Als de jonge moeren aan de leg zijn, worden zij na twee weken in de productievolken ingevoerd ter vervanging van de oude moeren. De jonge moer gaat in een Nicot kluisje (zie afb.).
de twee ramen van de afleggers worden in het open terrein afgeschud en midden in het productievolk gezet, waar tevoren de oude moer is weggehaald. Het kluisje met de jonge moer wordt op een raam gesloten broed gezet. Gaat altijd goed en kost een "minimum" aan tijd hetgeen wel nodig is bij dit aantal volken.

Afbeelding
in Frankrijk wordt veel met het Nicot systeem gewerkt

De Nicotkluisjes zijn algemeen in gebruik en erg handig om na vervoer van de moer deze in te voeren in een volk. Aan de zijkant van het voedselreservaatje zit een palletje dat snel kan worden weggenomen, waarna de bijen zich naar de moer toe eten.
Als voer wordt 'sucre en poudre'

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moeren wisselen

Bericht door Kees van Gortel » vr 12 apr 2002, 22:06

Oude Essink en zo vele anderen,

We zijn geweldig blij met jullie speurzin, waardoor je voor degene die niet zo goed zijn in zoeken of niet zo ruim in de tijd zitten zulke prachtige verhalen weet te vinden en te publiceren. Ga zo door!
Er gaan er bij mij heel wat op de printer.

gr. Kees

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moeren wisselen

Bericht door Imkerij Westland » ma 15 apr 2002, 07:09

moerenteelt bij 750 volken

In het voorjaar maakt hij afleggers op twee ramen en plaatst deze in vijfraamskastjes met een tussenwand.
Waarom 5 ramers met een tussenwand, heeft dit een specifiek doel of worden de 5-ramers voor meerdere doeleinden gebruikt en in deze specifieke situatie is de tussenwand nodig i.v.m. verkleining?
De jonge moer gaat in een Nicot kluisje (zie afb.).
de twee ramen van de afleggers worden in het open terrein afgeschud en midden in het productievolk gezet, waar tevoren de oude moer is weggehaald. Het kluisje met de jonge moer wordt op een raam gesloten broed gezet.
Enig idee hoelang van de voren het productievolk moerloos gemaakt wordt voordat de nieuwe moer wordt ingevoerd?

Verder sluit ik mij aan bij Kees.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moeren wisselen

Bericht door Oude Essink » ma 15 apr 2002, 12:43

Hallo vragensteller van Imkerij Westland.
Waarom 5 ramers met een tussenwand, heeft dit een specifiek doel of worden de 5-ramers voor meerdere doeleinden gebruikt en in deze specifieke situatie is de tussenwand nodig i.v.m. verkleining?
Ik volgde de tekst in het genoemde I-t Magazin. De vijframers worden daar "Bevruchtingskastjes" genoemd. Tweeramers in het open veld lijkt mij erg kwetsbaar. Er staat een foto bij van het "bevruchtingsstation" waarop ik 24 van zulke kasten zie, vrij op de grond gezet, ieder op zijn eigen pallet.
Enig idee hoelang van tevoren het productievolk moerloos gemaakt wordt voordat de nieuwe moer wordt ingevoerd?
De tekst suggereert gelijktijdigheid, er staat: De te vervangen koningin wordt weggenomen en de twee ramen van de aflegger worden midden in het volk gehangen; de jonge moer wordt in een Nicot-kooitje op uitlopend broed geplaatst.
Alle bijen worden "im Freien" afgestoten.

Omdat de jonge moer in het kooitje zit, lijkt mij gelijktijdigheid zeer wel mogelijk; het bespaart de tijd van nog weer eens alle kasten open te moeten maken. Bij "alle bijen worden afgestoten" ben ik ervan uitgegaan, dat de bijen op de twee afleggerramen bedoeld zijn.
Overigens bedankt voor aansluiting bij Kees voor het compliment.
hennie oes





Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten