Zwerm trekken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zwerm trekken

Bericht door Oude Essink » ma 29 apr 2002, 21:23

hoe lok ik een zwerm uit een kast?

Afbeelding
een experiment om bijen uit een kast te lokken

Eind vorig seizoen had ik het probleem, dat ik bovenstaande kast moest opheffen en de bijen naar de bijenstal 15 meter verderop moest verplaatsen; de vliegbijen mochten niet terug, want de kast moest daar weg; broed overhangen zag ik niet zitten en ik bedacht een list:
De leggende moer nam ik weg en liet haar verzorgen. Ik wachtte tot er alleen gesloten broed was en geen doppen in het volk; toen zette ik een korf op het volk met in een kooitje bovenin de verwijderde moer; ik hoopte, dat (een groot deel van) het volk zich naar de oude moer zou begeven; dan had ik een zwerm gefabriceerd! dat gebeurde niet.
Ik wachtte vervolgens tot al het broed was uitgelopen en herhaalde de procedure: nu hadden de bijen immers geen keus meer! Het lukte niet. Ik liet vervolgens het kooitje met de moer tot op de raten zakken en hees haar vervolgens stukje bij beetje naar boven. De bijen bleven op haar raten en lieten de moer alleen.
het experiment mislukte en nu na een half jaar vraag ik mij nog steeds af waarom!
Iemand van jullie die mij kan vertellen, waarom het zinloos is deze procedure te herhalen?
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 18/05/2002 09:03:06

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm trekken

Bericht door Hans van der Post. » di 30 apr 2002, 21:33

Om met je laatste zin te beginnen "het is zinloos om op deze wijze dit te herhalen"!
Bijen die tien dagen moerloos zijn ontvangen hun oude moer niet meer met gejuich.
Ze willen een nieuwe en die heb jij hun ontnomen! (doppen gebroken).
Het enige wat je kan doen in die richting is niet een korf maar een broedbak met raten en de moer. Wel een rooster leggen zodat de moer niet terug kan naar haar broednest! De moer vrij rond laten lopen.
De leggende moer nam ik weg en liet haar verzorgen. Ik wachtte tot er alleen gesloten broed was en geen doppen in het volk; toen zette ik een korf op het volk met in een kooitje boven in de verwijderde moer; ik hoopte, dat (een groot deel van) het volk zich naar de oude moer zou begeven; dan had ik een zwerm gefabriceerd! dat gebeurde niet.
Heb je wel eens geprobeerd om gewoon de kast te verplaatsen je staat versteld hoe "weinig" bijen er terug keren naar de oude plek.
Je verplaatst de kast als de vlucht over is zet dan schuin tegen de kast voor de vliegopening een stuk glas zodat de bijen er alleen maar zij waards er uit kunnen. De volgende dag zien ze wel het licht willen opstijgen maar dan ontdekken ze dat dit niet gaat botsen tegen het glas oriënteren zich opnieuw (je hebt er wel bijen bij die hardleers zijn) en keren dan naar hun nieuwe plaats terug. Zou het verplaatsen van de kast nu in de koele periode doen zodat als het warmer wordt de jonge bijen gelijk op de nieuwe plaats hun eerste uitvlucht maken.
Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm trekken

Bericht door Oude Essink » di 30 apr 2002, 22:15

Hoi Hans,
Wellicht een goede tip! bedankt, ik probeer het t.z.t.uit.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten