Weekend imker en slecht weer.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Leo van der Heijden » zo 05 mei 2002, 13:13

Met het slechte weer van dit weekeinde zit ik met een probleem. Vorige week waren er al volop moerdoppen aangezet. De volken waren dus in zwermstemming. Ik combineer de zwermverhindering met de Varoabestreiding dmv de darrenraatmethode. Vorige week zaterdag heb ik daarvoor een leeg darrenraat in het broednest gehangen en alle doppen gebroken. De bedoeling was om dit weekeinde kunstzwermen te maken. Maar met dit slechte weer kan ik geen vliegers maken. Hierdoor rees bij mij de vraag hoe andere imkers dit probleem aanpakken. Ik denk b.v. Aan koninginnentelers die ook volgens een teeltplan werken en op bepaalde dagen een handeling aan het volk moeten doen. Wat doen zij als het weer tegen werkt? Toch doen ook al is het weer zodanig dat je eigenlijk niet in je volk wilt zijn?
Leo.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Ed Pieterse » zo 05 mei 2002, 14:56

Hallo Leo,
Vorig jaar 12 segebergerkasten gevuld met broed en bijen uit 6 ramers.
Het regende, het hagelde en er stond een flinke puist wind. We hadden het idee dat het wel voor niets geweest zou zijn al dat werk, maar we moesten want een week later zouden 12 dure Primorsky's aankomen vanuit de USA.
Een week later bleek het mooi weer en de bijen bleken net als of ze prima verzorgd geweest waren.

Ik heb wel eens onder een grote paraplu kasten nagekeken, niet dat ik dat prefereer maar als je niet anders kan?!

De bijen kunnen meer hebben als de imker denk ik wel eens.

Ed Pieterse



Bijgewerkt door - Ed Pieterse op 05/05/2002 14:57:39

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 05 mei 2002, 17:12

Al tien dagen balen de bijen als stekkers (of stekers?).
Eén dagje tussendoor vijftien graden, een dagje veertien, vier dagen dertien,twee dagen twaalf en twee dagen slechts tien graden boven nul. Verder was het één dagje droog en negen dagen waren niet vrij van regenbuien (na een uurtje zonneschijn).
Bijen zijn harde 'wurkers' zou Minne zeggen. Stilzitten doen ze niet. Ook niet in de kast.
Onze kast is VOL zullen ze roepen. Dit is géén Leefbaar Wonen meer.
Ze kiezen hun eigen strategie; 'Rekening houden met de plannen van de imker?', zullen ze uitroepen. 'Daar hebben wij geen zin àn!'
-
TE VOL,vol,vol..!
Doppen aanzetten gaan ze.
De koningin ziet het met lede ogen aan. Na negen dagen wordt de eerste dop GESLOTEN en zwermen zou ze willen.., zwermen om een nieuw bestaan op te gaan bouwen met de helft van haar uitgegroeide volk.
Het gààt niet. Ook morgen zal het weer(2x) treurig zijn.
De K. loopt langs de doppen en ziet ze met afgrijzen aan. Dàn gaat ze haar slag toch maar slaan. Een nieuwe taktiek kan haar vrijwaren van een gevecht op leven en dood.
Ze loopt de doppen langs en schraapt de dop zo dun mogelijk af met haar monddelen. Vervolgens draait zij zich om en spiest haar angel door de flinterdunne wand van de koninginnedop. Haar dochter krijgt een dolksteek van haar moeder en legt het loodje.
De K. voelt de spanning afnemen. Ze beent naar een volgende wieg en herhaalt haar rampenplan.
De werksters voelen aan dat de strategie is gewijzigd. Ze knagen de doppen open en sleuren de prinsessen uit hun woning.
Als de imker op een mooie dag (over twee of drie dagen) in de kast gaat kijken, treft hij een slachting aan.
De majesteit moet hij met respect begroeten.
Een verhaal apart!
-
De bijen kunnen ook iets later met hun doppen zijn begonnen.
Als het over enkele dagen achttien graden gaat worden.., zullen er veel zwermen loskomen.
Dan imker, wordt het opletten geblazen!
(Leg het kunstraat maar alvast op de verwarming!)

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Leo van der Heijden » zo 05 mei 2002, 19:30

Vandaag om 17:00 uur toch even in een kast gekeken. De darrenraat was nog niet belegd wel weer moerdopjes met jonge larven. Frans zal gelijk krijgen. Als het straks weer mooi weer wordt zullen heel wat volken gaan zwermen. Als "weekend" imker is het as. donderdag de eerste gelegenheid om wat aan de bijen te doen. Ik hoop dat ik dan nog niet te laat ben.
Leo.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 05 mei 2002, 21:51

Beste Leo,

zoals Ed al schreef: bijen kunnen heel wat hebben en een beetje regen of lagere temperatuur deert ze niet zo gauw. Jij, als imker, hebt daar des te meer last van; alle bijen zitten immer 'thuis' en zijn kregelig. Dat levert jou, behalve een nat pak als je geen bijenstal hebt, zeer zeker ook een aantal steken op.

Snel '“ maar ook goed - werken is dus een vereiste. Zelf 'werk' ik de moeren met een moerrooster wekelijks 1 etage lager totdat de moer in de onderste broedkamer zit, de volken staan dan vaak op 1 of 2 HK's en 3 BK's. Tegen de tijd dat het echt menens gaat worden en er vegers gemaakt moeten worden, behoef ik alleen de onderste bak met de koningin onder het volk uit te halen en de 2e bak van onderen te controleren op doppen. In die 2e bak (nu de onderste) zit alleen ouder broed. Ook haal ik op dat moment 3 ramen uit de bovenste BK (3) en zet hiervoor in de plaats 2 ramen met open, ouder broed uit de oude BK2. Als 3e raam wordt een raam met stuifmeel opgezocht, die krijgt de veger mee. Hier tussen hang ik dan een raam met eieren van mijn teeltmoer. In die bovenste BK is het warmer en bovendien makkelijker controleren bij het later uitsnijden van de doppen. Als je de darrenraatmethode gebruikt kan je op dit moment het darrenraam ook uit BK met de moer halen (veger) en in het hoofdvolk plaatsen.
En als het een paar weken later weer koud en nat weer is bij het doppen breken of uitsnijden, behoef je alleen dat ene teeltraam na te zien in plaats van je gehele volk.

De veger behoef je niet na te zien, de bijen zullen de doppen afbijten, ook al hebben ze doppen in deze BK aangezet (behalve als het heel slecht weer is en de veger niet voldoende kon afvliegen :)).

Het klinkt erg ingewikkeld, maar in de praktijk gaat het heel snel. Je hoeft immers niet iedere keer het gehele volk na te zien; alleen die bakken waar doppen aanzetten mogelijk was.
Ook ramen af te kloppen om een 6-ramertje te vullen is niet nodig, de veger is bovendien zo groot dat er je er direct een bak kunstraat op kan zetten, die wordt supersnel uitgebouwd. Voeren hoef ik nooit, in de kantramen zit immers altijd ruim voldoende honing. Anders krijgen ze een of twee ramen voer in de bovenbak erbij. Na een week vliegt dit volk alweer behoorlijk. Het enige nadeel is dat deze veger na 4 weken weer doppen begint aan te zetten.
Maar op dat moment is, als het goed is, je jonge koningin aan de leg. Zij krijgt dan een gehele BK ouder broed van de oude koningin erbij. Die zijn dan, weer 4 weken later, samen met de eerste bijen van de jonge moer, vliegbij. Precies op tijd om de lindedracht binnen te halen.

Els

(en Frans, het is een mooi verhaal, dat afsteken van alle doppen door de koningin. Maar eerlijk gezegd geloof ik er geen barst van :D)

(Leo, haal de BK met de moer er tussen uit, het scheelt je in ieder geval een of enkele zwermen, kan je donderdag altijd nog definitieve veranderingen aanbrengen)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 mei 2002, 22:23

Kom maar op met die zwermen!
(En reken maar dat ze komen; except at my apiary.)
Ik heb de koninginnen gekortwiegt. Zo zijn de koninginnetjes altijd voorzien van een goede verzorging. Stel dat ze niet meer bij mij, maar bij een ander..... ik moet er niet aandenken.

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 05 mei 2002, 22:25

Dag Els,
Je schreef:

(en Frans, het is een mooi verhaal, dat afsteken van alle doppen door de koningin. Maar eerlijk gezegd geloof ik er geen barst van )

Ik waarder je eerlijkheid!
Ooit zag ik mijn beschrijving in beeld gebracht op een tv. uitzending. Dat deed me wel wat. Het was werkelijk ongelofelijk realistisch. Als je zoiets ziet, wil je de natuur niet klemzetten om menselijk voordeel (economisch) op te kunnen doen.
Daarom heb ik nooit zin in koninginneteelt, inseminatie of klooien met bevruchtingskastjes!
Maar..het leuke van bijenhouden is natuurlijk dat ieder mens, volgens zijn eigen geaardheid, om kan gaan met bijen. Vandaar dat ik twee meter bijenliteratuur op de plank heb staan.
Els, je schreef ergens: 'imkers wat doen wij onze bijen toch steeds aan'.
Dat opschrift zouden wij, imkers, in onze bijenstal moeten ophangen!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Weekend imker en slecht weer.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 06 mei 2002, 22:12

Het leven gaat door.., maar niet voor iedereen! Wat een verschrikking is zoiets. Waarom toch, wordt die man vermoord?
Het lijkt wel een liefdeloze dierenwereld te worden.
-
Om twaalf uur scheen de zon. Eventjes was het 15 graden en ùit vloog de koningin. Een werkelijk enorme zwerm kwam af.
Ik riep de buurman om ernaar te kijken en wij zagen dat de zwerm zich nestelden in de heg van Spaanse veldes- en meidoorn.
Eén korf was niet groot genoeg; ik had er twee nodig en daar heb ik het spul ingefröbeld.
Beide korven bleven hun bijen behouden. Wellicht kwam dat omdat ik de manden met gras had doorgeveegd en de geur van de koningin daardoor minder op te snuiven viel. Dat deed ik omdat één korf te weinig inhoud zou hebben.
In de schuur heb ik negen vellen kunstraat ingesmolten voor een nieuwe woning voor de koningin van 2001.
Toch heeft ze het niet overleefd. Mijn schuld. Eigen belang.
Het weer zou goed gaan worden. De drachtplanten zouden weer bereikbaar voor bijen worden en dus..zou ik de honingmaaksters bij elkaar moeten zien te houden.
Op de honingkamer legde ik een moerrooster en daarop een lege HK. Toen heb ik de twee korven leeggestort op het moerrooster en ben na anderhalf uur gaan kijken. De bijen hadden zich door het traliewerk heen, de kast ingefrommeld. De koningin en wat darren slaagden daar niet in. De leidster heb ik toen àl te stevig vastgepakt..met opzet!
Mijn zoon belde op. Pim Fortuyn was beschoten.
En wàt had ik zojuist gedaan!
Daar hield ik geen goed gevoel aan over, op deze zesde dag in mei.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten