raampje: beet tje dôm getimmerd!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

raampje: beet tje d´m getimmerd!

Bericht door Frans vanTongeren » wo 08 mei 2002, 20:49

Vanavond hoorde ik een tuter en een kwaker en dus moest ik de kast in.
Het ging goed, daar niet van, maar kwaad werd ik wel!
De kantramen zaten vol verzegelde voorjaarshoning en toen gebeurde het. De toplat liet aan een kant los en de raat scheurde horizontaal af op tweederde van de hoogte.
O. nee he!
Het waren die raampjes die ik ooit eens van iemand overgenomen had. Die verbond de toplat met de zijlat door er een spijker VERTICAAL door te slaan.
Die spijker had , non de dju, horizontaal in in de bovenkant van de zijlatjes geslagen moeten zijn. Dàn had deze verbinding niet losgelaten op zo'n ongelukkig moment.
De bijen brengen aardig wat honing binnen. Het kan nog wat worden.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: raampje: beet tje dôm getimmerd!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 mei 2002, 23:12

Het raampje had van mij afkomstig kunnen zijn. Ik sla bewust de spijkertjes verticaal in de bovenlat en niet horizontaal in de tandjes van de vork van de zijlat. En nog nooit liet bij een inspectie een bovenlat los van de zijlatjes. Maar ja ik ben niet alleen een handige'¦'¦ ik ben ook een slimme jongen! In ieder geval slimmer dan die iemand.
Eigenlijk komt de eer mijn opa toe. Mijn gote voorbeeld, ondanks de korte tijd dat hij dat was. Het was mijn opa die mij wees op het verlijmen van de verbindingen. Een drupje houtlijm zorgt voor extra stevigheid. Zijn jarenlange ervaring had dat uitgewezen.

Momenteel heb ik 60 nieuwe ramen in elkaar gezet. En overal zitten de spijkertjes er verticaal ingeslagen. De reden waarom ik ze niet horizontaal in de zijlatjes aanbreng is dat je beter het raam weer uitelkaar kunt halen. Als je bijvoorbeeld een bovenlat wilt vervangen of het raam opnieuw in elkaar wilt zetten en de verbindengen opnieuw wilt verlijmen is dat superhandig. En met horizontale spijkertjes, wees nou eerlijk, gaat dat niet.

Ik heb de laatste twee jaar alleen maar uitbreiding van de volken gekend. En daarom kon ik geen oude ramen missen. Nu hoop ik een beetje op niveau te zitten met mijn ratenbestand. De slechte en afwijkende ramen gaan er zo spoedig mogelijk uit. Tijdens het bijenseizoen schuif ik ze op naar de zijkant. Zover ben jij ook gekomen. Alleen ik ga ook nog een stapje verder en haal ze eruit om vervolgens de oude raat eruit te snijden en verder het houten raam weg te kijlen.
Eén ding moet mij van het hart: 'Frans ben je misschien toch niet een ietsje pietsje zuinig geweest en had je niet beter dit raam vorig jaar kunnen opruimen en de raat kunnen opsmelten in de zonnewassmelter? Vaak zijn de boosdoeners, die jouw kwaad maken, oude versleten tantes met oude verroeste protheses die het zaakje nog bij elkaar houden. Fris en nieuw materiaal sheelt een hoop ellende.

Ik moet nog veertig eerder gebruikte ramen opnieuw verstevigen/verlijmen en weer bedraden en met kunstraat insmelten. Dus nog drukte genoeg!

J.P.

Robert
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: raampje: beet tje dôm getimmerd!

Bericht door Robert » do 09 mei 2002, 15:45

Dat verticaal spijkeren zal best lukken als je tenminste werkt met latten zonder zaagsnede en met de draden ook verticaal gespannen. Je trekt er gegarandeerd nooit een los.
Volgens mij, maa wie ben ik; dwarsspijkeren em draden horizontaal en bovenlat met zaagsnede. (mijn voorkeur) Of Verticaal spijkeren en verticaal bespannen en bovenlatten zonder zaagsnede.

Wie heeft er een betere oplossing.


groet

Robert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: raampje: beet tje dôm getimmerd!

Bericht door Frans vanTongeren » do 09 mei 2002, 22:20

Dag Robert,
Verticaal spannen zou ik nooit doen. Op de toplatten lopen dan horizontale lijntjes en de bijen beginnen daar onmiddelijk mee te klooien.
Bij het aanspannen van de draden, trek je de onderlat naar de bovenlat en ontstaan er gebogen lange latten; ook daar gaan de bijen mee rommelen.(door overschrijding van de 'bijenruimte')
Horizontaal spannen houdt de bovenzijde glad en het spannen verloopt wat soepeler.
En dan die spijkers hè!
De opa van JP wil ik alle eer laten die hem toekomt, maar ik heb geen aandelen in houtlijm. Bovendien produceren bijen genoeg propolis om de 'vork' stevig te houden.
En dan nog iets:
Het Bijenhuis te Wageningen levert gemonteerde ramen (5000 per jaar)die... horizontale krammen meekrijgen en geen verticale. Ook zij spannen hun draden horizontaal.
Zelf gebruikt ik ook ramen met zaagsnede. Ideaal..
Je hoeft maar twee draden te spannen in plaats van drie.
Spannend hé!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten