Zwermneigingen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
hoeksta
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 16:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zwermneigingen

Bericht door hoeksta » za 11 mei 2002, 15:51

Ik imker sinds een jaar of vijf en ben dus nog een beginneling. Dit jaar ben ik een tweetal merkwaardige situaties tegengekomen.
1) Bij de voorjaarsinspectie op 1 april is in 1 van mijn 4 volken geen open broed meer te zien. De moer zien we ook niet dus we besluiten een raampje met eitjes en larfjes uit een ander volk over te zetten in dit volk. Na drie weken inspecteren wij dit volk weer en tot onze verbazing zien we een oude gemerkte moer in het volk en een uitgelopen moerdop (met dekseltje) op het ingezette raam. Er is nog steeds geen open broed aanwezig.
2) Een van mijn andere 3 volken zwermt. We denken te weten welk volk dit is en besluiten de andere 2 volken te controleren op zwermneigingen en eventueel een kunstzwerm te maken. Bij het eerste volk dat we inspecteren blijken moerdoppen reeds aanwezig. Kunstzwerm maken heeft dus geen zin meer. Als ik 2 dagen later ga luisteren naar een tuter in mijn afgezwermde volk hoor ik daar nog niets in. Dat kan want het is pas 4 dagen geleden dat de zwerm afkwam. Ik luister ook bij de andere kast waar ik een kunstzwerm van wilde gaan maken en hoor tot mijn verbazing een tuter. Dus, deze kast open gemaakt en de broedkamer geinspecteerd op doppen. Twee uitgebroken en nog twee even laten zitten want ik had nog geen uitgelopen moerdop gezien. Nu komt het: op het laatste broedraam loopt de oude gemerkte moer. We besluiten om de moerdoppen en de oude moer maar te laten zitten en doen de kast weer dicht. Een dag later (heden) hoor ik nog steeds heel duidelijk de tuter.
Vraag: wat is hier aan de hand en wat kan ik het beste doen ??

Anne Hoekstra

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermneigingen

Bericht door Hans van der Post. » za 11 mei 2002, 17:49

Ik imker sinds een jaar of vijf en ben dus nog een beginneling. Dit jaar ben ik een tweetal merkwaardige situaties tegengekomen.
1) Bij de voorjaarsinspectie op 1 april is in 1 van mijn 4 volken geen open broed meer te zien. De moer zien we ook niet dus we besluiten een raampje met eitjes en larfjes uit een ander volk over te zetten in dit volk. Na drie weken inspecteren wij dit volk weer en tot onze verbazing zien we een oude gemerkte moer in het volk en een uitgelopen moerdop (met dekseltje) op het ingezette raam. Er is nog steeds geen open broed aanwezig.

Het lijkt er op dat er een "stille moer wisseling" heeft plaats gevonden dan blijft de oude moer in het volk tot dat er gesloten broed van de nieuwe moer aanwezig is. Het verwijderen door de bijen wordt ook wel uitgesteld bij de eerste storing – volk nakijken – wordt de oude moer verwijderd, ingebald.
2) Een van mijn andere 3 volken zwermt. We denken te weten welk volk dit is en besluiten de andere 2 volken te controleren op zwermneigingen en eventueel een kunstzwerm te maken. Bij het eerste volk dat we inspecteren blijken moerdoppen reeds aanwezig. Kunstzwerm maken heeft dus geen zin meer.
Heb je de beroemde proef met de honingpot niet gedaan? Je neemt een lege schone honingpot doet daar een mespunt meel in schraap met pot en deksel wat bijen van de zwerm in de pot (een handigheidje) dus nog voor het scheppen van de zwerm!
Deksel de pot schudt deze zodanig dat de inzittende bijen wit zijn en laat ze vrij op enige afstand van de kasten. Waar een paar witte bijen al sterselend naar binnen willen is daar de zwerm afgekomen!
Als ik 2 dagen later ga luisteren naar een tuter in mijn afgezwermde volk hoor ik daar nog niets in. Dat kan want het is pas 4 dagen geleden dat de zwerm afkwam. Ik luister ook bij de andere kast waar ik een kunstzwerm van wilde gaan maken en hoor tot mijn verbazing een tuter. Dus, deze kast open gemaakt en de broedkamer geïnspecteerd op doppen. Twee uitgebroken en nog twee even laten zitten want ik had nog geen uitgelopen moerdop gezien. Nu komt het: op het laatste broedraam loopt de oude gemerkte moer. We besluiten om de moerdoppen en de oude moer maar te laten zitten en doen de kast weer dicht. Een dag later (heden) hoor ik nog steeds heel duidelijk de tuter.
Onmiddellijk een veger maken!!
Of doppen breken!
Wat je hoort is de oude moer zij wil weten of ze gevaar loopt!

Je moet weten wat het tuten en kwaken voorstelt/inhoud.
Een tuter bij een volk waar de oude leggende moer afgezwermd is of waar een veger is gemaakt tuut om te horen of ze concurrentie mag verwachten. Als ze antwoord krijgt in de vorm van kwaken weet ze dat ze kan vertrekken. Het tijdstip hangt af van de weergesteldheid. En dit gaat door tot "het volk" het genoeg vindt maar dat is een verhaal apart.

Bij het tuten van de oude leggende moer is het een ander verhaal zij kan niet weg omdat het slecht weer is geweest en zal zodra het weer – plaatselijk – opknapt gaan zwermen. Tot die tijd moet de jonge rijpe moer in de cel blijven en dat kan alleen doordat ze antwoordt krijgt van een tuter en gevoerd wordt door de werksters.
Dus maak nog vandaag maar zeker morgen een kunstzwerm zet in ieder geval een moerrooster voor de kast waar de kunstzwerm in zit zet deze vast met een paar stevige punaises. Geen voer geen broed alleen maar kunstraat- of uitgebouwde lege raten gebruiken!
Hans.

Vraag: wat is hier aan de hand en wat kan ik het beste doen??
Anne Hoekstra

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten