Golz kasten met combi ramen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Golz kasten met combi ramen

Bericht door Oude Essink » do 23 mei 2002, 16:29

Combiramen in een Golzkast

Reeds eerder meldde ik, dat ik mijn kastenbestand heb omgebouwd van Spaarkasten naar Golzkasten. Bij de Golzkast staan de bakken niet op elkaar, maar achter elkaar; het moerrooster zit daartussen. Op de afbeelding is de constructie te zien:

Afbeelding
Dit Golz model kast bouwde ik om naar de combiraam-maten.

Voordeel van de Golz kast is , dat je geen bakken meer van elkaar hoeft te krikken en tillen.
In de Golz kast is zowel in de voor- als in de achterbak ruimte voor 12 à 16 ramen. In de voorbak zit het volk met de moer (broedruimte dus) in de achterbak kan honing worden opgeslagen of (bij rasteelt) darren veilig geborgen, immers door het moerrooster kunnen er geen vreemde darren bij komen.
Het grootse bezwaar van de Golzkast is de afwijkende maat van de ramen; dit heb ik willen ondervangen door voor onze cobimaat te kiezen (combi = broedkamer + honingkamer-maat ineen); nagenoeg vierkant dus en groot genoeg om nu met tien ramen per bak te kunnen volstaan.
Een maand geleden nog had ik eigenlijk spijt van mijn actie, omdat de bijen niet de volle ramen gingen bezetten, maar van onder een strook vrij lieten; dit zou in het natte seizoen schimmel opleveren . Nu ben ik een maand verder en heeft een explosie van bijen plaatsgevonden: de ramen zijn in de broedruimte van onder tot boven volop bezet.
Toch heb ik achteraf iets bijzonder vervelends over het hoofd gezien en dat bleek al snel toen ik met enige goed gevulde ramen naar mijn honingslinger kwam: Ze pasten er niet in!; het raam was één cm. te breed; ik heb een slinger voor drie broedkamerramen of 3 x 2 honingkamerramen.
Er zat niets anders op, dan de combiramen terug te geven aan mijn noeste werksters. In al mijn kasten heb ik nu in de achterbakken de bodems verhoogd, zodat er weer spaarkast broedramen in passen. Nieuwe raampjes gemaakt; de oude had ik al weggedaan.
Bezwaar is nu, dat ik geen ramen van de voorbak naar de achterbak kan plaatsen, terwijl het soms dienstig is achter een paar ramen broed te zetten om de honingopslag daar te bevorderen. Ik heb dus nu ook weer een paar spaarkasten staan voor de broedproductie; zo nu en dan haal ik er een paar ramen uit voor de honingkamer van mijn Golz-combi. In het najaar verenig ik de volken weer; want het moge duidelijk zijn, dat ik in de spaarkasten de oude moeren uit de Golz kasten zette.
En zo sabbel je er wat af als imker; maar het instinct is groot genoeg om er nog plezier aan te beleven ook.
Hennie oes


Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 26/05/2002 17:33:10

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten met combi ramen

Bericht door Kees van Gortel » vr 24 mei 2002, 09:10

Een maand geleden nog had ik eigenlijk spijt van mijn actie, omdat de bijen niet de volle ramen gingen bezetten, maar van onder een strook vrij lieten; dit zou in het natte seizoen schimmel opleveren . Nu ben ik een maand verder en heeft een explosie van bijen plaatsgevonden: de ramen zijn in de broedruimte van onder tot boven volop bezet.
Toch heb ik achteraf iets bijzonder vervelends over het hoofd gezien en dat bleek al snel toen ik met enige goed gevulde ramen naar mijn honingslinger kwam: Ze pasten er niet in!; het raam was één cm. te breed; ik heb een slinger voor drie broedkamerramen of 3 x 2 honingkamerramen.
2 problemen: In het voorjaar te veel ruimte, tijdens het slingeren een afwijkende raammaat. Sommigen lossen dit alsvolgt op: Neem dubbel HK formaat; dit past exact in de slinger, en voor het broednest een ideaal formaat. Ook dan volstaan 10 tot 12 ramen voor het broed in de meeste gevallen goed. Dit wordt onder andere in spaarkasten gehanteerd door Hennie Kroese in Apeldoorn.

h.gr Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten