Ervaringen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ko visser
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ervaringen

Bericht door ko visser » di 23 jul 2002, 21:31

Uitwinteren
Ik heb 3 volken overwinterd: 2 met ‘oude’ Carnica-moeren, van 2 en 3 jaar oud, en een F1-volk. De 2 carnica’s (Schiermoeren) kwamen slecht uit het voorjaar: ze hadden maar een paar ramen broed. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt. De volken waren zeker niet ziek, geen varroa ed. Daarom maar de volken verenigd; de 2-jarige moer heb ik er afgehaald, die leek nog het minst. Dit werd niet veel beter. Uit wanhoop heb ik, toen er een paar doppen kwamen, er één van laten zitten. De geknipte moer kon nog even doorgaan met leggen als ze zin had om daarna te verdwijnen als het volk ging zwermen. Ik heb, toen ik controleerde of de dop uitgelopen was, de nieuwe moer zien lopen. Na ca 3 weken nog eens controleren was de onaangename verrassing groot: geen broed, geen moertje te vinden, volk geminimaliseerd. Ik heb de kast weggenomen. Wat er nog in zat moest zich maar inbedelen bij de (intussen) F2.
Schudzwerm
Van m’n F1, waar ook doppen in zaten, heb ik een schudzwerm geprobeerd te maken volgens ‘Bijen’ van enkele maanden geleden omdat de vakantie er aan kwam. Eén dop heb ik in het moerloze deel laten staan (na een week doppen gebroken), al zou dit volk dan een F2 worden. De volgende dag had dit volk al vliegbijen!? Dit ‘F2’-volk stond wel naast m’n schudzwerm die z’n oorspronkelijke plaats had.
Na onze vakantie in Ierland bleek de schudzwerm gesloten doppen te hebben en de (F1)-moer verdwenen en het volk magertjes en vrijwel geen broed, op het uitgebouwde raam aan de kant. Foutje misschien? En het weer had geen rekening gehouden met mijn methode?
Daar zat ik dan zonder Carnica-moeren.
Nieuwe Lemmer-bevruchte moeren
Uiteindelijk kon ik toch nog moeren krijgen van Ed Pieterse. Het beste is de nieuwe moer in te voeren in een 3-ramer waarvan een raam met gesloten broed. Mijn F2 had nog geen geheel gesloten broed; het begon te komen. Gelukkig kon ik (vrijdagmorgen 21 juni) van een collega die nog een oude leggende (F0)-moer had 1 prachtig vol raam gesloten broed krijgen. Van m’n F2 zes ramen afgeslagen. ’s Middags 2 moeren opgehaald bij Ed, in een mooi plastic invoerkluisje met 3 bijtjes en suikerdeeg. De moeren zijn geknipt en gemerkt, met een keurmerkkaartje er bij. Perfect! Eén kooitje (met C25) ’s avonds gelijk in de 3-ramer gehangen. Er zaten nog mooi wat bijen in het kastje.
Maar ik moest nóg een kweekvolkje maken. Daarvoor een andere (carnica)collega gebeld. Die had ook nauwelijks gesloten broed, maar die had nog wel een moerloos volk staan waarvan ik de jonge bijen kon krijgen. ’s Avonds eerst deze kast opzij gezet zodat ik ’s zaterdags tegen de middag makkelijk de jonge bijen er uit kon halen. Nou, het stikte ‘s middags nog van de bijen in die kast, met nogal wat opvliegerige bijen (F1’s?) die dus niet naar de oorspronkelijke plaats waren teruggevlogen. En gesloten broed. Een stuk of 7 ramen afgeslagen in m’n 6-ramertje waarin 2 ramen met voer en in het midden een grotendeels leeg raat hingen. Nog een tijdje open laten staan om de vliegbijen er uit te laten. Aan het eind van de middag heb ik het invoerkooitje met de moer (C92) tussen de ramen gehangen. Later bedacht ik nog dat ik het stripje voor de ingang waar het suikerdeeg zit moest wegbreken.
C25 (=carnicamoer met nummer 25)
Toen ik naar m’n andere 3-ramertje keek zag ik een bij uit het vlieggaatje komen, even voor het kastje hangen en verdwijnen in de F2-kast. ’s Zondagmorgen weer gaan kijken en ik zag dit weer gebeuren. Toen direct in het kastje gekeken. Tot mijn grote schrik zaten er nog maar een stuk of 25 bijen aan weerskanten van het grote raam vol met gesloten broed. De moer was nog niet bevrijd. Wat te doen? Ik wilde het raam met broed direct in het andere kweekvolkje hangen waar veel meer bijen in zaten; en voor de moer maar weer andere jonge bijen zien te bietsen.
Toen ik met het raam gesloten broed naar he

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten