voederen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

voederen

Bericht door willy » vr 26 jul 2002, 09:50

beste imkers,
nu ik gisteren mijn bijtjes hun voorraad weggenomen heb is mijn vraag moet ik nu al voederen zoja in welke vorm.
bij ons is de dracht gedaan van 15/07
groetjes willy.

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voederen

Bericht door Imkerij Westland » vr 26 jul 2002, 12:48

Willy,
Indien het echt al gedaan is per 15 juli (erg vroeg) dan moet je direct, na afname van de honing, starten met voeren.
Je bijen hebben tenslotte geen voorraad meer en zodra de natuur niets/weinig meer geeft zal snel het broednest verminderen.
Dit zijn nu juist de "winterbijen" geboren tussen half juli - eind aug. die je volgend voorjaar zo hard nodig zal hebben.
Inwinteren is wel erg vroeg maar 2 maal per week 1 liter voeren (1 suiker op 1 water) is nodig in jouw situatie.
Ik kan je aanraden om vanaf half aug. te starten met inwinteren (2 suiker op 1 water, totaal 14 kg voeren) of dan kan je dit geleidelijk doen wat zo zijn voordelen heeft. Wel controleren dat de 14 kg wintervoer omgezet wordt in voorraad en niet alleen in broed want dan blijft er van die 14 kg onvoldoende over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten