Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2002, 13:08

Lichtgewicht dekplanken.

Ik moest een nieuwe dekplank hebben voor mijn korfvolk. Het is de bedoeling dat ik een honingkamer op mijn bijenstelling plaats plus daarop een dekplank met gat erin en daarop zet ik dan weer het korfvolk. Het inwinteren kan dan starten door een voerbak te plaatsen in de honingkamer.
Ik had nog een stukje isolatiemateriaal liggen. Vrij hard isolatiemateriaal met van dat alluminiumachtige grijze papier aan de ene zijde en op de andere zijde van dat bruine pakpapier. Ertussen van dat gele schuimmateriaal. Het was een restje van het isoleren van het kippenhok. Dat is niet zo goed uitgevallen, omdat het kippenhok nu te warm is en we veel last hebben van luizen. Bij de bijenkast zou deze warmtehoudende eigenschappen, ondergebracht in een dekplank, wel van toepassing kunnen zijn (de bijen hoeven dan niet meer de krant te lezen). Tevens is de dekplank lichtgewicht.
Maar er is één nadeel zo had ik ondervonden bij een ander exemplaar dekplank van hetzelfde materiaal. Het grijsachtige materiaal laat los van het gele schuim, als de bijen met veel propolis het aan de kast vastlijmen. Een beetje vaseline zou het wellicht kunnen verhelpen, maar ik denk altijd verder'¦'¦.
Zo heb ik de randen van de nieuwe dekplank omlijst met van dat bruin dikke plakband. (Wat ze vaak in winkels gebruiken) Een keurig omzoomd schilderijtje is het geworden. Maandag zal ik verruilen met het eerste prototype en testen of het propolisbestand is. De niet omzoomde dekplank gebruik ik voor mijn korfvolk. Over deze makkelijk te maken dekplank, die tevens lichtgewicht is en goed isoleert houd ik natuurlijk op de hoogte.

J.P.

kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door kristeln » zo 01 sep 2002, 15:37

J.P.

Ik vraag me af of het nodig is om de onderzijde te isoleren, warmte ontsnapt aan de bovenzijde van de korf.
Ik begrijp dat, om de voerbak te kunnen bijvullen, jij de gehele korf met dakplak van de HK moet aftillen, is er geen gemakkelijker methode?
Wat voor soort voerbak gebruikt je en hoe stel je die op zonder dat de bijen kunnen verdrinken?

Ik kijk uit naar het resultaat. Ik wil volgend jaar ook 1 of 2 korven opstellen.

Joop

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 sep 2002, 22:03

Joop
Isolatie is niet iets van de bovenkant. Warmte ontsnapt aan alle zijde van een bijenvolk.
Ik heb dezelfde isolatie platen als J.P. beschreef. Deze gebruik ik om een klein bijenvolk in een grote bak te huisvesten het werkt perfect. Gebruik dan platen als "verkleinblokken"dan een dekplank en daarop ook een plaat van vier cm dikke isolatie. Op deze wijze kan zelfs een volkje dat maar drie ramen groot is, met gemak overwinteren.

Nu we het toch over isolatie hebben. Heel veel stralingskou komt van boven je ziet ook dat dan de daken aan de binnenzijde nat zijn het dauwpunt ligt aan de binnenkant je kan het verplaatsen door isolatie platen op de dekplank te leggen.
Zelf heb een zelfgemaakte kunststofkast voor het eerst in gebruik. Bestaat uit zes cm. dikke Roofmate isolatieplaten. Zitten ook bijzondere ramen in, zijn afkomstig uit Canada, maar daarover in een ander verhaal met "plaatjes".
Hans.

kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door kristeln » di 03 sep 2002, 11:02

Hans,

Een voorwerp dat warmer is dan zijn omgeving geeft op 3 manieren warmte af n.l. convectie, straling en gleiding.
De meeste warmte wordt afgegeven door convectie (ong. 70%), straling (ong. 30%) en geleiding (afhankelijk van het materiaal 0-5%).

Hieruit blijkt dat het warmteverlies naar de onderzijde minimaal is en ook naar de zijkanten beperkt is maar de meeste warmte verloren gaat aan de bovenzijde. De beste isolatie wordt dan ook bereikt d.m.v. een warm dak (dus geen ruimte tussen dekplank en isolatielaag). Dit kan erchter ten koste gaan van de ventilatie wat ook weer nadelig kan zijn voor de binnenzijde van de kast.

Isoleren aan de onderzijde heeft dus weinig zin of het zou moeten zijn om niet zulke koude voeten te krijgen, maar daar zullen onze bijen, naar ik aanneem, geen last van hebben want die zitten lekker bovenin.

Joop

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Romée van der Zee » di 03 sep 2002, 12:40

Hebben jullie redenen om zo goed te isoleren, of moet ik het meer zien als het aankleden van hondjes.
J.P. je beschrijft eerst wat er gebeurt bij een goed geïsoleerd kippenhok, en dan ga je vervolgens hetzelfde doen met je bijenbehuizing.

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Kees van Gortel » di 03 sep 2002, 20:20

Een "oude imker" bij wie ik kasten ophaalde zonder overstekende daken, had ook een aardig verhaal over isoleren.
Hij plaatste de kasten 's winters strak tegen elkaar met een plaat schuimrubber er tussen.
In het voorjaar bij de gang naar het fruit hadden zijn bijen gemiddeld 2 ramen meer broed dan vergelijkbare volken van imkers uit de buurt. De suiker consumptie laten we buiten beschouwing, want die kan nog wel eens hoger zijn, omdat het volk sneller gaat ontwikkelen.
Stevig isoleren wordt voor koude streken aanbevolen. Streven naar een plek waar niet al te hoge temperatuursschommelingen zijn is misschien een beter idee.

h.gr Kees

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Romée van der Zee » di 03 sep 2002, 23:53

Broeder Adam, toch iemand met enige praktijkervaring, deed enkele jaren vergelijkende proeven tussen volken in goed geïsoleerde kasten en gewone enkelwandige kasten. Steeds opnieuw bleven de volken, die overwinterden in geïsoleerde kasten, het volgende seizoen ver achter.

Ik geef zijn conclusie weer:

Uit de resultaten van dit onderzoek volgt dat winterkou eigenlijk een positieve invloed heeft op de voorjaarsontwikkeling, en dat overmatige winterbescherming precies het tegendeel oplevert. Het lijkt erop dat hier een fysiologische factor een rol speelt, die we nu nog niet kennen, maar die van doorslaggevende invloed is, niet alleen op de overwintering, maar op de volksontwikkeling in het hele daarop volgende jaar. Ik vermoed, dat de volken in de geïsoleerde kasten nooit goed in winterrust gekomen zijn. Ze vormden geen echte wintertros, omdat het te warm was. Het gevolg was het ontbreken van een impuls om zich in het voorjaar te ontwikkelen.
Van groot belang is wel de bescherming tegen de wind. Warmte-isolatie is ongetwijfeld van belang in maart en april, maar verder niet, of in heel beperkte mate. Enz.

(vertaald uit Broeder Adam, Meine Betriebsweise, 1978, pag. 55)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 sep 2002, 12:00

He Jopie Jooooooo!!!!!!!!!!


Je schreef:
J.P.

Ik vraag me af of het nodig is om de onderzijde te isoleren, warmte ontsnapt aan de bovenzijde van de korf.
Ik begrijp dat, om de voerbak te kunnen bijvullen, jij de gehele korf met dakplak van de HK moet aftillen, is er geen gemakkelijker methode?
Wat voor soort voerbak gebruikt je en hoe stel je die op zonder dat de bijen kunnen verdrinken? Ik kijk uit naar het resultaat. Ik wil volgend jaar ook 1 of 2 korven opstellen.?
Zoals jezelf ook al opmerkte gaat het bij de korf, in tegen stelling tot het kastvolk, niet zozeer op warmtebehoud. De isolerende dekplank onder de korf neerleggen zou het paard achter de wagen spannen in plaats van ervoor. Het gaat mij puur om de creatie van een suikerwater-opnamegelegenheid. Als voerbak gebruik ik een bakje met strootjes. De bijtjes kunnen daarop zitten en zich daar aan vast klampen. (Zo doet mijn buurman dat althans. Maar ja misschien is het verstandig van zijn bedrijfsmethode niet meer dingen over te nemen)

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 sep 2002, 12:11

He Hans

Aan het volgende heb je gelijk: Warmte ontsnapt aan alle zijde van een bijenvolk.
Maar vergeet je de ventilatie niet in jouw warmtebunkertje??

~~~~

Op zich lijkt mij zo'n drieraams geisoleerd kastje me ook wel wat toe. Kleine volkjes worden vanzelf groot. Al duurt het wat langer.
Ik heb nu al driemaal een zesrammer verloren in de winter. Dat was alle drie keer te wijten aan te weinig voedsel. Door bodemventilatie en te weinig bijen raakt het voer in een no time op. Het volk heeft niet het vermogen om zich te kunnen bewegen tussen de ratenbouw. Eerst raakte een zijraat met bijen verkleumd en vervolgens de twee middelsten. Zielig is het als in het voorjaar zo'n volk niet meer vliegt. Het waren nogwel van die leuke (zwarte) koninginnen.

J.P.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lichtgewicht dekplanken (plus goed isolerend)

Bericht door Els Kleijnendorst » za 07 sep 2002, 20:03

Jelte schreef:
Als voerbak gebruik ik een bakje met strootjes. De bijtjes kunnen daarop zitten en zich daar aan vast klampen.
Jelte, neem in plaats van de strootjes een stukje piepschuim, ongeveer 1 cm kleiner dan je bakje en snij de zijkanten schuin naar 1 kant weg. Je bijen behoeven dan geen balanceerkunsten meer uit te halen maar kunnen stevig op al hun pootjes het voer opnemen. Zo'n vlotje is ook veel schoner dan strootjes en verdrinken is er niet meer bij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten