Een kunststofkast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Peter Bal » do 03 okt 2002, 22:13

Hoi Peter en Hans!

Ik heb vandaag een isolatieplaat polystyreen bij de doe-het- zelf markt gekocht. Hetzelfde materiaal als dat van de Segeberger kast. ................En de dekplank is die ook van roofmate??
Hans zijn drie ramer is van roofmate. Die van mijn van polystyreen. Zal dat qua isolatiecapciteiten veel verschillen? (Ik vermoed van eigenlijk niet)

Jelte,

Roofmate is het best verkrijgbaar bij de bouwmaterialenhandel. Voor zover ik weet is de isolatiewaarde van 2 cm roofmate toch wel beduidend hoger dan voo 2 cm polystyreen. De betere bouwmaterialenzaak heeft daar tabellen voor.


Voor wat betreft het vocht in de kast:
het dauwpunt (die temperatuur waarbij damp gaat condenseren ligt IN de roofmate. Omdat het vocht daar niet terecht kan komen zie je gaan condensatie. Eigenlijk hetzelfde als bij dubbel glas.
Als je een curve tekent van bij 25 graden IN de kast naar -5 buiten de kast kun je je voorstellen dat het dauwpunt (afhankelijk van de Relatieve Vochtigheid tussen zo'n 4 en 10 graden) ergens IN het materaal ligt.
Dezelfde dekbeeldige kurve kun je je bedenken voor een houten kast. Voel je waar dan het dauwpunt komt te liggen??

Groeten,
Peter

~~~~
Hans WAAR blijft het water in jouw kastje dan?????
Weet je waarom ik liever die puike moer liever niet weg wil stoppen in een (geisoleerde) drieramer??? Omdat ik nu twee jaar achter elkaar een zesramer (met zo'n vier ramen erin) plus twee kantramen heb verloren in de winter.

J.P.

Peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 03 okt 2002, 22:30

Hoi Peter en Hans,

Vandaag heb ik het kastje afgemaakt. Ik heb een rand van 10 mm op het kastje gemaakt. Zo wordt de bijenruimte boven de toplat iets ruimer. De bijtjes kunnen dan 's winters over de toplat klimmen en dat lijkt mij een goede zaak.
Verder heb ik een mooie deksel gemaakt en het vlieggat uitgezaagd. Ik heb geen houten bekisting om het vlieggat gemaakt. Wat mij betreft mogen ze wat knagen als het maar niet al te gortig wordt natuurlijk.
Ik ga zo snel mogelijk een mooie foto van mijn combi hout-kunstof kast op het forum zetten.

~~~~
Ik heb juist de goede moeren bewaard in drieramers(kunststof). Als je maar zorgt voor minstens 8 cm gesloten voer boven het broednest(je)
In het voorjaar moet alert zijn dat het volk(je) niet uitpuilt van de bijen en broed!

Hans.
Dit is een zeer geruststellende medeling. Hier kan ik iets mee.

~~~~
Roofmate is het best verkrijgbaar bij de bouwmaterialenhandel. Voor zover ik weet is de isolatiewaarde van 2 cm roofmate toch wel beduidend hoger dan voo 2 cm polystyreen. De betere bouwmaterialenzaak heeft daar tabellen voor.
Hier wordt ik iets minder vrolijk van. Trouwens mijn polystyreen heeft een dikte van 4.8 cm. Dat zou betekenen een even goede isolatie.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten