broedloze afleggers maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten:33
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
broedloze afleggers maken

Bericht door Beecoin » ma 15 mar 2004, 22:14

Hallo vrienden imkers,

graag had ik een vraagje gesteld. Ik had in mei in plaats van gewone afleggers te maken, broedloze afleggers willen maken zodat ik met een eenmalige behandeling de bijen varroa vrij kan maken om dan te starten met een varroa-arm volk dat pas het volgend jaar zal moeten dienst doen als volwaardig volk.
Maar hoe pak ik dat het beste aan? Moet ik meer bijen voorzien als bij een gewone aflegger? Of moet ik zeker zorgen dat er veel jonge bijen bij zijn?? Misschien is er op het forum iemand die reeds wat ervaring heeft opgedaan met broedloze afleggers.
Hartelijk dank voor de reacties

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: broedloze afleggers maken

Bericht door wilde » di 16 mar 2004, 19:29

Als wij het over een 'aflegger' hebben, dan gaat het meestal over een aantal ramen met bijen en broed in alle stadia, eventueel met rijpe doppen, echter zonder koningin. Hoe had je gedacht er een koningin in te krijgen?
Of bedoel je een kunstzwerm (veger) die je op een andere plaats zet, met leggende moer?

In dat laatste geval zou ik de veger wat groter nemen dan normaal. Je moet dan wel behandelen voordat er broed verzegeld is. Ik zou het echter niet te vroeg doen. Laat het volkje even (een paar dagen) wennen aan de nieuwe situatie.
Het gemakkelijkste bijenvolk zonder broed is een natuurlijke (voor)zwerm. Waarom begin je daar niet mee?

Groetend, Albert

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: broedloze afleggers maken

Bericht door Ria van den Berg » di 16 mar 2004, 21:35

Jarenlang begonnen Canadese imkers elk voorjaar met "packages" (pakketbijen ben ik wel eens als vertaling tegen gekomen). Dat zijn in principe jonge bijen die van broedramen zijn gehaald met één of twee koninginnen in een kooitje erbij. Je schudt ze in een bak met aan de zijkanten een raam honing en een "innerfeeder" (een voerraam waar je ruim 4 liter suikerwater in doet), één na buiten stuifmeel en dan nog wat half/half ramen. Dan doe je binnen in drie lege ramen. Hier werken ze meestal met 9 ramen in een bak. Deze volken, opgezet in april, zijn hier in de Peace hetzelfde jaar produktievolken. Aan het eind van het seizoen werden ze afgezwaveld. Nog steeds gebruiken veel van onze collega's packages om winterverliezen te compenseren en/of uit te breiden. Inderdaad is een argument voor het weer toestaan van invoer uit het vasteland van de U.S. dat zo'n package goed tegen varroa is te behandelen. Je kan het natuurlijk proberen in Nederland, denk er wel aan, dat je ze op vliegafstand van het oude volk moet opzetten en je een bevruchte koningin moet hebben, de kleinste bevatten 2 pound bijen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten:33
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: broedloze afleggers maken

Bericht door Beecoin » za 20 mar 2004, 21:53

Hallo Wilde en Ria,

bedankt om te reageren. Het was wel de bedoelng om zoals ria zegt te starten zonder broed. Dus enkel met bijen. 2 pond bijen (Ca. 10.000 bijen) is reeds vrij veel. Maar ik kan me voorstellen dat zulk een volk vlug op sterkte is en zeker niet zal te zwak worden eer het nieuwe broed is uitgekomen. Nogmaals dank voor de reactie.
Nog even een vraagje: ik ben op het forum moeten gaan kijken of er gereageerd was op mijn vraag. Is het niet mogeljk dat ik dit automatisch in mijn postvak op computer krijg zoals op Bijeen? Vermoedelijk wel maar hoe moet ik dat instellen?
Bedankt voor een reactie. Morgen zondag 21maart zijn we op de plantenruildag in Tessenderlo

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: broedloze afleggers maken

Bericht door Henk Klok » za 20 mar 2004, 22:59

Is het niet mogeljk dat ik dit automatisch in mijn postvak op computer krijg zoals op Bijeen? Vermoedelijk wel maar hoe moet ik dat instellen?
Deze mogelijkheid bestond op dit forum, maar is uitgeschakeld omdat veel deelnemers niet begrepen hoe het per geabonneerd onderwerp ook weer uitgezet kon worden, en de redactie hier dan weer telkens voor werd benaderd. Sorry [B)]
Misschien komt het er ooit nog wel weer eens van [:)]

Groet,
Henk

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: broedloze afleggers maken

Bericht door StefaanDeputter » zo 21 mar 2004, 18:45

Een broedloze aflegger ?
Waarom geen vlieger maken ?
De te splitsen kast verplaatsen en op de oude plaats een broedkamer plaatsen met hierin ramen met eten, stuifmeel en de koningin van de verplaatste kast.Eventueel een raam met uitsluitend open broed bijhangen.In deze broedkamer nog 2 ramen jonge bijen uit de verplaatste kast bijkloppen.
Alle vliegbijen van de verplaatste kast vliegen naar de nieuwe broedkamer en na 2 dagen de nieuwe kast behandelen met oxaalzuur.
In de verplaatste kast worden doppen gemaakt voor een nieuwe koningin.
Dit is maar een gedachtengang en goed voor discussie.

Groeten,
Stefaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten