Wanneer bijen niet rustig zijn

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wanneer bijen niet rustig zijn

Bericht door Huib Koel » di 29 jun 2004, 22:08

De wanden van mijn bijenstal waren verrot. De rentmeester van het landgoed waar mijn bijenstal staat, had mij daarop gewezen. Dus heb ik afgelopen weken staan zagen en timmeren. Vanochtend was ik bezig met de laatste handelingen: een nieuwe klink op de deur van de stal.
Een hevig gezoem boven mijn hoofd..... een zwerm hing boven de stal en trok met de snelheid van circa 3 km per uur over mijn hoofd. De zwermen die van mijn volken afkomen, gaan altijd op een van de takken van de lemoenappel zitten. Deze zwerm kon dus niet van mij zijn want ze trok verder. Na vijf minuten was het weer rustig in de boomgaard van Huis te Manpad. Toch blijft zo'n bijenzwerm een mooie ervaring.

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer bijen niet rustig zijn

Bericht door gert » wo 30 jun 2004, 11:23

Ben je er helemaal zeker van dat al je zwermen in dezelfde boom gaan hangen?

Kijk, als er maar één boom in de wijde omgeving staat, geef ik je gelijk. Maar ik neem aan dat er in die omgeving heel wat geboomte aanwezig is.

Goed, een zwerm blijft een enerverende ervaring, altijd weer. Dat ben ik helemaal met je eens.

Gert

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer bijen niet rustig zijn

Bericht door Huib Koel » wo 30 jun 2004, 18:43

Dag Gert,
Nee, zeker weten doe ik het niet. Maar het is wel opvallend (en door andere imkers vaker beschreven) dat een zwerm vaak een zelfde boomtak kiest. En het ging mij inderdaad om de ervaring te beschrijven. Ik vind zo'n zwerm nog steeds een hele belevenis.
In de oude groentjes lees je steeds over zwermverhindering... wat dan resulteert in een bepaalde bedrijfsmethode. Ook op dit forum praten we nog steeds over 'bedrijfsmethode', alsof we allemaal een imkerbedrijf uitoefenen. De juistheid van een gevolgde bedrijfsmethode wordt vervolgens afgemeten aan de honingopbrengst.
Ik zie dat anders. groet, Huib

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer bijen niet rustig zijn

Bericht door Oude Essink » wo 30 jun 2004, 20:26

Hallo Huib,
Zwermverhindering is inderdaad een intense ingreep in het natuurlijk gebeuren van de imme. Voor ons als hobbyimkers zou het ideaal zijn om een voorzwerm af te laten komen; deze scheppen en naar een volwaardig volk leiden; vervolgens de tuter laten afkomen; 's avonds de kwakers weghalen en tuter terug; de bijen hebben de jonge moer zelf uitgekozen en organiseren daarmee een tweede volk. imker blij, bijen blij [:)][:)]
Als je in een bebouwde kom woont met schrikachtige buren, moet je wat!! Iets bedenken, dat zo dicht mogelijk het natuurlijk zwermen benadert.
Als je een groot imkerbedrijf hebt en geen gelegenheid het zwermen zijn gang te laten gaan; moet je ook naar maatregelen. Bijen zijn dan afhankelijk geworden van de bedrijfsmethode. Niet leuk, maar het is niet anders. Ik weet, dat Kees van Holland met name zijn korven graag laat zwermen: hij krijgt er betere volken door.
Zwermen gaan vaak naar dezelfde plaats, maar het is geen wetmatige noodzaak; nazwermen zitten vaak hoger en verder weg; en het jaar erop is een andere boom favoriet.
met groet van oes, die ook graag zijn bijen alles zelf laat uitzoeken en het idee heeft van minder problemen dan waneer hij zijn immen zijn wil zou opleggen.
hennie oes

Afbeelding

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wanneer bijen niet rustig zijn

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 30 jun 2004, 22:24

Mijn volken staan in de bebouwde kom, naast mijn huis, tegen de westgevel, in een gemeentelijke groenstrook van 5 meter breed (hoog opgaand struikgewas). De afgelopen 20 jaren heb ik talloze zwermen gehad, maar in 9 van de 10 gevallen ging de zwerm aan de westkant van de groenstrook hangen. Nooit direct voor de bijenstand, altijd links of rechts ervan. Omdat er aan die kant van de groenstrook een brede wegberm is, heeft het zwermen nooit overlast opgeleverd. Mijn ervaring is dat de zwermen altijd dezelfde plekken opzoeken. Maar dat kan veel meer aan de plaatselijke omstandigheden liggen, dan aan het "bijeninstinct". Als er veel struikgewas is, gaat de zwerm bij het aanvliegen niet zo ver.
Groeten, Eddy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten