extensief imkeren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jan Gooijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

extensief imkeren

Bericht door Jan Gooijer » zo 21 nov 2004, 16:23

Omdat het grootste deel van mijn bijenvolken in Frankrijk staat kan ik er maar 2 of 3 keer per jaar naar toe.Als ik het redden kan in de tweede helft van april.
Het is altijd heel spannend wat je na een hele winter zult aantreffen. Er waren dit jaar geen dode of moerloze volken.(Bij mijn volken in Nederland trouwens ook niet). De volksgrootte was wel heel verschillend. Sommige kasten hadden direct een honingkamer nodig.
Dit zijn de kasten die koolzaadhoning halen.Dat oogst ik er af vlak voor we weer terug gaan naar Nederland.(Dit jaar was het 95 kg.)We gaan terug op het moment dat de acacia's beginnen te bloeien. Alle kasten hebben dan één of meerdere honingkamers.
Ondertussen is het zwermen in volle gang. Omdat de kasten dichtbij huis staan hoor ik een zwerm afkomen. De zwerm komt dan op de plaats te staan van het moedervolk, dat ergens anders in de rij een plekje
krijgt.Het moedervolk vliegt af en zwermt niet nog eens. De zwerm krijgt dus alle vliegbijen en ook de honingkamer. Die kan dus doorgaan met het honing halen.Toen wij in de loop van mei weggingen stonden er 37 volken. De laatste drie zwermen heb ik weggegeven aan een andere imker omdat ik geen kastruimte en geen tijd meer had.
Vorig jaar bloeide de acacia niet. Toen ben ik pas in september weer naar de bijen toegegaan.
Dit jaar bloeide de acacia wél. In juni zat er ruim 500 kg honing op.In september heb ik nog eens 295 kg bramenhoning gemengd met boekweit geoogst. Een heel lekkere melange die donker van kleur is.
De bijen worden dan ingewinterd (Dit jaar met 210 kg suiker)Tegen varoa gebruiken ze in Frankrijk Apivar. Dit is een middel op basis van Amitraz. Werkt tot op heden erg goed en kost 15 Euro voor 5 kasten.
De gemiddelde opbrengst was dus 30 kg per kast doordat het daar een streek is met een goede bijenweide.
In Nederland heb ik ook nog wat kasten staan in een minder goede streek die toch 10 kg per kast opleverde, terwijl ik daar alleen de zwermen kan opvangen omdat er niet dichtbij woon.
Misschien zijn er mensen die opzien tegen het vele en ingewikkelde werk dat bijenhouden met zich meebrengt, maar het kan dus ook wel eenvoudiger.
Het niet te veel rommelen in een bijenvolk komt denk ik de opbrengst ten goede.Ook ben ik gestopt met het plaatsen van koninginneroosters.Een volk moet zich onbelemmerd kunnen ontwikkelen!
Zodoende heb ik wel last van broed in de honingkamers, maar dat lost zich in de loop van het jaar wel weer op.
Hartwelijke groeten, Jan Gooijer.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: extensief imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » ma 22 nov 2004, 21:06

Dag Jan,
Een interessant stukje heb je m.i. geschreven.
-Maar.., na zes weken gaat de oude koningin uit de zwerm weer op de vleugels; wat doe je daar dan aan?
-De eerste jonge koningin uit het verplaatste volk slacht haar zussen zeker al af in de dop omdat er zo weinig bijen beschikbaar zijn in dat afgevlogen volkje; jij hoeft dan, denk ik, geen doppen te breken.!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: extensief imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » wo 24 nov 2004, 21:21

Dag Jan,
druk op 'reageer' en je kunt je antwoord intypen

Jan Gooijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

Re: extensief imkeren

Bericht door Jan Gooijer » do 25 nov 2004, 21:39

Beste Frans,
Mijn bedrevenheid in het plaatsen van artikeltjes en reacties is niet zo groot. Ik kon mijn bijdrage helemaal niet vinden,maar als in de titel intoets komt het artikel wel op het scherm, maar onder bedrijfsmethoden zag ik niets.Denkend dat ik fout had gedaan heb ik nog een keer geplaatst. Nu staan er twee dezelfde artikelen achter elkaar. Dat moest natuurlijk niet.De beheerder moet het tweede artikel maar verwijderen.
Je opmerking over het opnieuw gaan zwermen na 6 weken heb ik gelezen.
Zo lang ben ik niet bij de bijenvolken. Het zal best wel gebeuren, maar ik denk toch ook niet erg vaak. Want als ze het druk hebben met acasiahoning halen, stoppen ze met zwermen. Dat kun je zien aan de opbrengst.De afgezwermde kasten gaven gemiddeld toch nog 13 kg honing.Als ze niets geven, dan hebben ze opnieuw gezwermd.
Extensief imkeren heeft duidelijk ook nadelen, maar dat moet ik op de koop toenemen.Hartelijke groeten, Jan.

Jan Gooijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

Re: extensief imkeren

Bericht door Jan Gooijer » do 25 nov 2004, 21:42

Frans, ik heb nog niet geantwoord op het doppen breken. Dat doe ik inderdaad niet als de kast verplaatst is. Als de zwerm weggeven wordt en de kast dus niet verplaatst is, moeten de doppen natuurlijk wel gebroken worden.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: extensief imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » do 25 nov 2004, 22:28

Bedankt Jan voor je antwoorden.
Frankrijk is een prettig land voor bijen (vooral als er niet met Gaucho wordt gestrooid).
(Als je klikt op het icoontje met een vuilnisbakje, kun je zelf je bericht verwijderen.)
gr.
Frans

Jan Gooijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

Re: extensief imkeren

Bericht door Jan Gooijer » vr 10 dec 2004, 15:19

Frans, bedankt voor je tips.
Alles staat nu ook op de juiste plaats. Wie er voor gezorgd heeft weet ik niet, maar bedankt. Jan

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: extensief imkeren

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » zo 30 jan 2005, 16:04

Extensief imkeren, biologisch-dynamische imkeren, prachtige ervaringen en termen, ook hier zal ik mijn persoonlijke ervaring eens aan het forum doorbriefen. Mijn reactie zal ik plaatsen onder het onderwerp biologisch-dynamisch imkeren.

Arno Honing, Brasil

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten