zwerm binnenhalen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
zwerm binnenhalen

Bericht door Oude Essink » vr 03 jun 2005, 22:06

Gisteren had ik een grote voorzwem, die zich goed zichtbaar nestelde
in de kop van een prunus triloba; bloeit in het vroege voorjaar met kleine roosjes en moet daarna op de stamkop terugesnoeid, als het goed is. Ik was nalatig, de takken zaten er nog en de zwerm nestelde zich op de ongesnoeide kop:

Afbeelding

Het eerste dat ik deed was alsnog zoveel mogelijk takken wegsnoeien om de zwerm heen; vervolgens de zwerm in een zwermkorf geschud; de stam is zo dik, dat er geen beweging in zit; deel bijen viel naast de korf, deel bleef tussen de gesnoeide takken achter, waaronder de moer gezien het vervolg: korf met zwerm onder de boom gezet en een uur later zaten "ze" weer in de kop van de prunus; procedure herhaald met hetzelfde effect. Toen begon het te regenen.
Ik zette de schepkorf stevig op de kop van de boom boven de zwerm, hopend, dat "ze" de korf zouden binnengaan:

Afbeelding

Gebeurde dus niet!! De volgende ochtend, vanochtend dus, zaten ze nog precies zo; alleen hadden zij zich zo gerangschikt, dat zij met de koppen naar boven zaten:

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik de zwerm weer van de boom geveegd, de schepkorf in: alle bijen van de kop geschud en de kop besprenkeld met een sterke lavendelgeur: weg geur van de moer.
Een uur later zaten zij in de korf; die ik vervolgens in een klaarstaande 8 ramer heb geschud; een paar uur later bleken de dames zeer tevreden en kwamen alweer met pollenklompjes thuis. Wat een heerlijke tijd, die zwermtijd!!

hennie oes

Afbeelding

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm binnenhalen

Bericht door jack » vr 03 jun 2005, 23:08

Waarom gebruik je niet een raampje met open broed.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm binnenhalen

Bericht door Oude Essink » za 04 jun 2005, 21:57

Hallo Jack,
quite simpel: omdat dit een kunstgreep is voor uitzonderlijke situaties: een zwerm in een schoorsteen of zo. Een zwerm met open broed is een 0nnatuurlijke toestand; als het enigzins kan, speel ik in op het natuurlijke proces.

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten