Warm of koud bouw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Hans van der Post. » di 19 jul 2005, 22:14

Pie-t schrijft: of gewoon een andere bodem fabriceren en de rest standaard laten de laatste lijkt mij het minste werk
Dit lijkt mij ook. Ik was van plan om aan de zijkanten van de spaarkast bodem twee balkjes te maken. Dit ter opvulling voor de voor en achterkant van de broedbak, bij mij is dat een duhoka = dubbele honingkamer broedbak.
Paul schrijft: Is dit ook de reden waarom de dekplank van een fruitteeltkast in drie delen is verdeeld? MVG. Paul.
Ja dus. Ik heb dit indertijd gehoord van Jan van Os, assistent van het consulentschap voor bijenteelt = De Ambrosiushoeve.

Paul schrijft: Maar wat ik mij eigenlijk afvroeg is: "Hoe is het ooit gekomen dat wij gekozen hebben voor koude bouw?" Gr. Paul.
Dit is afgekeken van de korventeelt die was bij voorkeur koudbouw.
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Oude Essink » di 19 jul 2005, 22:15

ik zou de raampjes in dezelfde maat laten dan kun je altijd van koud- naar warmbouw en retour. gevolg: nieuwe kasten voor warmbouw maken en zorgen dat de bijenmaat goed blijft ( 8mm.!!); laat het even bij één kast in warmbouw en bekijk eerst hoe het bevalt.

De suggestie alleen de bodem aan te passen is het meest eenvoudig, als de kast uit losse onderdelen bestaat. Bakken kwart slag draaien en op de nieuwe bodem.
Overigens had ik kasten voor warmbouw zonder stapeling van -kamers; de kasten hadden bijna een dubbele lengte en er konden 18 ramen achter elkaar in; door schuiven met het sluitblok kon je de bijenruimte gemakkelijk aanpassen; met zo'n kast moet je niet gaan reizen maar is voor een "altijd thuisvolk" ideaal.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 jul 2005, 23:07

Of schaf Segebergers aan!

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 21 jul 2005, 10:16

Gisteren (de bijen woeien bijna van de raam af) heb ik een Segeberger warm gezet. Dit volk bleek te hebben gezwermd! Oude K. en bovendien kreeg ik het onverdiend voor de kiezen, want het volk had nog 5 honingkamerraampjes uit te bouwen. Gelukkig had ik een 6-ramer met oude raat verderop gezet en idd de zwerm was er in getrokken en de gemerkte K. (toch handig dat merken) had al een raam belegd. Verder heb ik de Segeberger kast op een dop gezet. Het blijft de vraag of dit volk nog wat wordt. We zullen nu zien wat het moerloze volk met de warmbouw doet.

J.P.

piet -t
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door piet -t » ma 25 jul 2005, 18:56

afgeloopen zaterdag heb ik mijn zes raamen

in een spaarkast warmbouw gezet
Ik wil de eerste dagen even niet
in de kast komen om de boel even wat rust te gunnen

per toeval had ik op het eerste raampje met broed
al gelijk de moer dus weet zeker dat ze
goed over is gekomen

Dus ben benieuwd!!

Piet

bertil
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 jul 2005, 22:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door bertil » ma 25 jul 2005, 19:53

nu jullie het toch over koud- of warmbouw hebben.waarom is de
Golzkastin nederland niet populair.of vergis ik me.

#1 bvanduffelen

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door elmook » ma 25 jul 2005, 20:05

nu jullie het toch over koud- of warmbouw hebben. voor de alternatievekastengeinteresseerden (...) :

http://www.bienen-freiraum.com/information3.php

veel plezier!

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door willem » ma 25 jul 2005, 20:13

bertil schreef: waarom is de Golzkast in nederland niet populair.
Bert.
Golzkast is een kast voor oude mannetjes :D.
Duur en lomp, niet aantrekkelijk om mee te reizen.Bovendien luisterd de maatvoering nogal nauw.
De Fa Holtermann had tot voor kort een (kunststof)Golzkast in de catalogus, in de nieuwe(2004) is die verdwenen. Voordeel is dat alles op een niveau is, alleen de deksel eraf en je kunt aan het werk.
Van daar die "oude mannetjes" [:)]
Groeten, Willem
p.s. niet populair dus in Nederland, maar met een verouderend imkerbestand misschien toch het overwegen waard.


x

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Beecoin » ma 25 jul 2005, 23:52

Willem schreef:

Golzkast is een kast voor oude mannetjes :D.
Duur en lomp, niet aantrekkelijk om mee te reizen.Bovendien luisterd de maatvoering nogal nauw.

Hallo Willem,

Dat de Golzkast voor oude mannetjes, weet ik niet. Ik imker reeds meer dan 10 jaar enkel en alleen met de Golzbeute (ik ben 46 jaar oud[;)]). En duur hoeft dat helemaal niet te zijn, als je ze zelf bouwt natuurlijk. Ik heb er enkele gebouwd met isolatieplaten uit styrophor (of hoe heet dat materiaal). Een plaat kost amper wat. Zelf vind ik het een zeer gemakkelijke kast. Als ik aan mijn bijtjes werk, blijven de bijtjes zeer rustig, omdat ik niet eerst moet zitten breken om in de onderste bak te geraken. Ik open enkel de broedruimte zonder dat de bijen weten dat ze gekontroleerd worden. ze blijven veel rustiger en ik kan werken in de broedruimte zonder dat de bijen in de honingzolder gestoord worden. En ik kan geen gescheurde schouderspier oplopen door die zware honingzolders te moeten opheffen (zoals bij mijn vriend is gebeurd, ook een jonge imker[8D]). Ik hoor regelmatig van vrienden dat ze een hekel hebben om de broedruimte na te kijken op doppen, omdat ze die zware bakken moeten verwijderen.
Maar het is zeker waar dat de kasten wat lomp zijn. Om te reizen zijn het niet de beste voorbeelden, veel te zwaar. Maar met 2 personen lukt het wel, alleen is niet mogelijk en met 2 blijft het niet makkelijk. Ik ben nochtans dit jaar reeds 3x verhuist met mijn 5 volken. Een ander nadeel is dat ze veel plaats innemen in de wagen en zijn het best te verplatsen met een busje, want met de wagen kan je er hoogsten 2 verhuizen. Dus zeker geen goede reiskasten, maar als je de kasten niet moet verplaatsen vind ik ze ideaal. De heer Golz gebruikte zijn volken ook niet om te reizen. Hij had tientalle kleine standplaatsen van max. 6 volken en liet ze daar het ganse jaar door staan. Meer volken is te veel.
gewoon even mijn mening over de Golzkast[:)]
Groetjes Piet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn » di 26 jul 2005, 10:21

Een nieuw item ? Bugalow-kasten.

Ik werk met spaarkasten (warmbouw-flats voor de duidelijkheid).
De reiskasten zijn kunststof omdat hout me te zwaar werd en ik ook nog groter wilde met de productievolken.
Afstapelen voor een inspectie gaat me redelijk af. Ik doe het zo min mogelijk ivm de verstoring voor de bijen.

Elmar tipt op een laagbouw kast a la top-bar-hive, maar dan met raampjes &'¦.
Goed idee, want dat kunnen vanzelf je eigen spaarkast-ramen zijn, waardoor je kunt uitwisselen.
Op de URL zie ik koudbouw, maar bij warmbouw [8D] kunnen de kasten naast elkaar staan met de smalle kant naar voren.
Interressant vind ik het extra vlieggat achter (hier goed bereikbaar), om snel even een afleggertje oid van het volk te maken. Jungvolkbildung, of het volk inperken bij b.v. je teeltmoertjes.

Ik heb geen ervaring met zo’n kast en ook niet met de Golzkast. Ik weet ook te weinig van dit systeem. Ik heb de Gb niet geprobeerd, omdat ik geen andere maat raampjes erbij wil.
zie voor wat plaatjes b.v. : http://www.immenhoff.de/html/golzbeute.html
Zeer pikant vind ik hier de honingkamer units, die per vijf in één snelle handeling ontzegeld en mogelijk ook als unit geslingerd worden.
Ik heb de imker gesproken. Familie-traditie-imkerij 150 jaar of zo. Hij zweert bij de Gb en dat is vast niet voor niets denk ik dan maar. Piet is er ook over te spreken. Vooral het werken met, komt naar voren.


De 'bungalowkasten' zouden logger zijn met reizen, maar is dat echt zo ?
Twee wieltjes onder het zwaartepunt en je loopt er (toch?) makkelijker mee weg als met een flat, die met kastbanden bij elkaar gehouden worden (ik ken enkele anecdotes waarbij dat mis ging).
De kast hangt ook rustiger in een draagbaar. En op een eigen aanhangwagen torent hij niet boven het koolzaad uit.

Ze nemen horizontaal meer vloeroppervlakte. Zijn misschien lastiger te manipuleren, zoals bij het verenigen met de krantenmethode.
Het deksel en de bodem vragen meer materiaal. Het is immers geen &'˜spaarkast’. Zou het hem daar in zitten bij de nederlanders ?



Het is er dit jaar jammerlijk niet van gekomen om twee TBH kasten te bouwen.
Het wordt volgend jaar vast een variant met spaarkast-ramen.
Ze krijgen een plekje aan de uiteinden van de stal. Wel kaal, niets erboven op. ff wennen.

Ik ben benieuwd wat ik er in tegenkom en hoor graag de ervaringen van anderen.
Overal doe je iets op, dat je kunt gebruiken en daarom is uitwisseling van gegevens zoals hier zo waardevol.
OOk al lijkt hij soms eerst belachelijk.

En inderdaad. Eens worden we allemaal een oud mannetje of vrouwtje. [;)]
Hoort bij het leven. Houdt het spannend, vooral als het een beetje gezond verloopt.
Het zou fijn zijn om dan nog met plezier en op je eigen manier te kunnen imkeren.
En als je de ruimte hebt en als het de omgang met je bijen veraangenaamd.
Waarom zou je nog langer wachten ... ?

!HH!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten