Warm of koud bouw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Warm of koud bouw

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 jul 2005, 10:50

Hans Hoogendoorn schreef in 'Afbeelding Raamafstand in Segebergers (een oplossing)'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 jul 2005, 12:52

Het grappige van Segebergers is dat je zowel warm- als koudbouw kan toepassen. Maar goed, ik heb wel eens geprobeerd om de honingkamers als warmbouw op het broednest (koudbouw) te plaatsen. Ik had niet echt het idee dat de bijen er nou zou graag in wilden gaan. Ik zou het nog eens moeten proberen, zij het onder wat betere drachtomstandigheden.

J.P.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door maartenkleijne » ma 18 jul 2005, 16:06

Warmbouw spreekt mij ook aan.
Om die reden heb ik plannen een paar van die -hoe heten ze ook al weer?- tropische kasten te maken.
Het voordeel is dat het broednest -het woord zegt het al- beter warm blijft.
De bijen bouwen van achter naar voren, zodat de achterste ramen vol met honing gemaakt worden. Je kan dan honingramen wegnemen en als je 1 vol en verzegeld raam laat hangen hoef je niet te aarzelen of de bijen wel genoeg hebben.
In slechte tijden of 's winters kruipt het broednest of de wintertros naar achteren: lekker warm en van het voer afraken kan ook al niet.
Wie weet hoe wilde mellifera's bouwen?
Heb me laten vertellen dat ze in een korf kris/kras kunnen bouwen als de korf niet gespalkt is.

Ik ken een imker die honingkamers dwars op het broednest zet (warm op koud), dat werkt als een half moerrooster.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn » ma 18 jul 2005, 17:57

Hans vdp:
Wat zijn de voordelen voor warmbouw? Is dat wat je schreef;&' dat scheelt een vulblok&'

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Poulus Coset » di 19 jul 2005, 08:15

Maarten en andere imkers,

Wanneer je een korf niet spijlt is dit geen garantie tot warbouw in de korf. Ik heb twee jaar geleden eens in haast een zwerm geschept in een gloednieuwe korf, ongespijld. Omdat wij 's-avonds op vakantie zouden gaan heb ik deze gewoon een plaatsje gegeven in mijn stal.

Toen we na twee weken weer thuiskwamen hadden de bijen hun korf netjes als koude bouw ingedeeld. (kan ook toeval zijn hoor)

Ik heb ook eens geprobeerd om een korf in te laten delen als warme bouw, gewoon dwars spijlen. Dit gaf een gigantische warbouw. Ik heb daarop het hele gebeuren kunnen afjagen, en het werk met wat knip en plakwerk op de juiste manier teruggespijld. Toen ging het gelukkig wel goed.

Later kreeg ik de tip om pas over te gaan tot warme bouw als de korf voor 1/3 was volgebouwd. Dit was een kwestie van een extra vlieggat aan de zijkant, en op het juiste moment het oude vlieggat afstoppen en de korf 1/4 slag draaien, en het nieuwe vlieggat openen. Of ik de bijen daar een plezier aan gedaan heb weet ik niet, lijkt mij van niet.

Groet, Paul.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn » di 19 jul 2005, 10:57

[quote="maartenkleijne"]

Warmbouw spreekt mij ook aan.
Om die reden heb ik plannen een paar van die -hoe heten ze ook al weer?- tropische kasten te maken.
1. Het voordeel is dat het broednest -het woord zegt het al- beter warm blijft.
2. De bijen bouwen van achter naar voren, zodat de achterste ramen vol met honing gemaakt worden. Je kan dan honingramen wegnemen en als je 1 vol en verzegeld raam laat hangen hoef je niet te aarzelen of de bijen wel genoeg hebben.
3. In slechte tijden of 's winters kruipt het broednest of de wintertros naar achteren: lekker warm en van het voer afraken kan ook al niet. [/quote]
Maarten noemt enkele belangrijke beweegredenen.
Gisteren had ik niet de tijd om er over na te denken en te reageren, terwijl er voor mij een belangrijke aanvulling in zit. Bij deze. Ik hou het bij mijn situatie en mijn mening. Ik spreek eigenlijk nooit warmbouwers en dus zijn reacties welkom.

1. De warmtehuishouding van het broednest is inderdaad gunstig.
Het zit in principe direct achter de geisoleerde voorzijde van de segeberger. Het is compact en verplaatst zich niet naar links of rechts.
Ik vind het daardoor ook overzichtelijker, eenduidiger.

2. je bedoelt waarschijnlijk van voren naar achter.
Bij de Top Bar Hive wordt de honing inderdaad op die manier geoogst.
- Ik heb dat nog niet in mijn situatie gedaan, maar dat kan ik dus eigenlijk ook. Omdat mijn kunstraat telkens achter plaats, heeft daarin nog geen broed gezeten. Bij veel dracht vind ik daar meerdere maagdelijk verzegelde ramen met alleen maar honing. Dit geldt zowel voor de kleinere als productievolken.
- Heel misschien ligt hier ook een stukje oplossing voor het uitneem probleem. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Bij een juiste positie van de afstandsrepen wordt dan alleen het achterste raam uitgebouwd als spekraat en alleen bij flinke dracht.
- Het naar voren plaatsen van het achterste raam (zoals ik eerder schreef) is eigenlijk discutabel en dan helemaal niet handig.

3. In de winter kruipt het broednest naar achteren.
Daar heb ik nog niet echt op gelet [:I]. Dit zou leuke mogelijkheden geven.
- daar bevinden zich de nieuw uitebouwde ramen, die moet ik dus daar laten hangen. De oude (met stuifmeel) hangen voor, die kun je in het voorjaar dan zo wegnemen. Vooral voor de combibak lijkt me dit handig.

4. Het korf-verhaal vind ik in deze wel interessant. Ik heb zelf niets gemerkt van warmbouw-allergie bij de bijen. Het wildraat onder de raten volgt min of meer de richting van de ramen zowel in warm als koudbouw.

5. Mijn drie- en vijf-ramertjes staan wel in koudbouw. :D

!HH!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Oude Essink » di 19 jul 2005, 11:55

Volledig vrije bouw door de bijen ("vaste bouw") draait op warbouw uit (let op: er staat geen spelfout voor warmbouw!)

Afbeelding
zie het boek van G.Rossini, Mémoires du miel et des abeilles. 2-84135-279-x.

In deze vrije bouw is zowel warmbouw als koudbouw toegepast en zo weet je niet, waaraan de bijen de voorkeur geven.
Ik heb zelf jaren gewerkt met kasten warmbouw en heb het idee, dat het volk beter functioneert. Mijn voordelen waren, 1. een sneller overzicht over de grootte van het broednest; begint altijd aan de voorzijde; je hoeft dus alleen maar de achterste ramen uit te nemen om te weten hoe het er voor staat. 2. hierdoor minder verstoring van het volk. 3. bij de oogst hebben de bijen nauwelijks door, dat je de voorraden plundert; 4 zonder het volk te storen kun je de wintervoorraad controleren 5 het volk komt niet los van het wintervoer: de beweging van de tros in de winter is van beneden vóór naar boven achter; het voedsel zit achter; boven. dat gaat nooit fout.

Nog een plaatje voor de duidelijkheid over "warmbouw" :

Afbeelding
de ramen staan dwars op het vlieggat en de koude kan derhalve niet door de straten heen tochten.

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn » di 19 jul 2005, 12:08

[quote="Oude Essink"]
Ik heb zelf jaren gewerkt met kasten warmbouw en heb het idee, dat het volk beter functioneert.
Mijn voordelen waren, 1. een sneller overzicht over de grootte van het broednest; begint altijd aan de voorzijde; je hoeft dus alleen maar de achterste ramen uit te nemen om te weten hoe het er voor staat. 2. hierdoor minder verstoring van het volk. 3. bij de oogst hebben de bijen nauwelijks door, dat je de voorraden plundert; 4 zonder het volk te storen kun je de wintervoorraad controleren 5 het volk komt niet los van het wintervoer: de beweging van de tros in de winter is van beneden vóór naar boven achter; het voedsel zit achter; boven. dat gaat nooit fout.
[/quote]
Hennie
Hartstikke fijn om het gevoel bevestigd te krijgen met zoveel praktische ervaringspunten.
Daar ga ik (ook) mijn voordeel mee doen.
Mooie foto trouwens, beetje rommelig, dat wel. (de warbouw bedoel ik) [;)]

!HH!

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Melinda » di 19 jul 2005, 12:35

Hennie,

Ik ben het met je eens dat volledige vrije bouw door de bijen uitdraait op warbouw. Ik heb eens geprobeerd een volk in een korf te laten bouwen zonder kopspijlen. De raten kregen de meest vreemde vormen.

Toen Paul nog bij ons werkte ben ik eens bij hem gaan kijken naar zijn bijen. Hij was toen toevallig bezig met het spijlen van die korf met werk zonder spijlen. Ik zou het ook niet geloofd hebben als ik het niet zelf had gezien.

Groetjes,

Mel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 jul 2005, 13:12

Leuk topic!

Leuk verhaal Paul!

Leuke opsomming van voordelen van van warmbouw! Waarom heb ik niet eerder warmbouw uitgetest. Ik heb al jaren Segebergers!

Wat ga ik morgen doen!! Ik ga mrogen bij 1 Segeberger kast de broedkamer en honingkamers warm zetten. Kijken hoe de bijen reageren en wat het oplevert aan het einde van dit seizoen.

Zoals je zegt Hans ik moet bij jhet reizen er wel op letten hoe te reizen. Niet vergeten dus!

j.p.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten