oude raampjes/oude raat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
oude raampjes/oude raat

Bericht door Frans vanTongeren » do 25 aug 2005, 10:53

Gisteren heb ik vijftien oude raampjes verlost van hun oude raat, heb het houtwerk daarna schoongebrand en opgehangen in de schuur.
De oude raat smelt ik in de zonnewassmelter (zuivere was) of lever het zooo ..in bij mijn depotopvolgster.
-
Toch zijn er veel imkers die nooit raat of zuivere was inleveren.
-
Hoe gaat U daarmee om?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door buckfast_beekeeper » do 25 aug 2005, 11:14

Ja Frans het is een gekend fenomeen dat niet alle imkers consequent aan raat vernieuwing doen.

Ik heb deze week 35kg was uitgesmolten met de stoomwassmelter van de vereniging. Meer dan 400 raten is echt wel te veel voor een zonnewassmelter. Met ons overwegend zonnige weer [;)] zou het nochtans kunnen maar toch. Al deze was wordt zelf gewafeld. Misschien dat ik in de toekomst me wel eens ga bezig houden met kaarsen maken. Mijn wafel voorraad zal dan wel voldoende moeten zijn.


mvg

buckfast_beekeeper

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Els Kleijnendorst » do 25 aug 2005, 20:04

Frans v. Tongeren schreef: Toch zijn er veel imkers die nooit raat of zuivere was inleveren.

Dat zijn de imkers die van hun eigen was weer raten persen. Deze imkers weten dat ze dan absoluut raten zonder restjes bestrijdingsmiddel krijgen. [;)]

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Frans vanTongeren » do 25 aug 2005, 21:18

Nou Els, de vuilnisbak is ook een optie..

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Ati » do 25 aug 2005, 22:42

Goed dat je het onderwerp aansnijdt, want was smelten...het blijft lastig. Deze week heb ik het forum-archief nagevlooid op tips om was te winnen. De zonnewassmelter heeft vele voorstanders, zo is mij gebleken maar zelf heb ik daar niet zulke goede ervaringen mee.

Mijn waswinverhaal:

-ik erfde een bijenstand met een vermolmde zonnewassmelter. Daar kwam na lange tijd. (het archief spreekt van 1 of 2 dagen maar zo snel ging het bij mij niet) best mooie was uit maar o wat een troep zat er op de bodemplaat gekleefd! Schoonmaken met een oude sok (tip uit het archief) had hier ook niet geholpen denk ik.

-Zonnewassmelter naar de vuilstort gebracht. De "Kochstar" electrische sapkoker die ook bij de inventaris hoorde uitgeprobeerd. Wat er precies fout ging weet ik niet, maar ik herinner me veel geknoei en een keuken vol wasspetters. Ik vond het ding niet handig en ik baalde ook van het stroomverbuik.

-Kochstar naar het schuurtje verbannen. Eindelijk de zaken groots aangepakt en met al mijn oude raten naar de stoomwassmelter van de vereniging gegaan. Hier heb ik echt hele mooi wasbroodjes aan over gehouden. Tegelijk zijn de ramen ontsmet (gek genoeg gingen juist deze ramen in de opslag schimmelen) en je hoeft de raat niet uit te snijden. Maar....wat duurt dat lang zeg. Je kunt er niet bij weg gaan want je moet steeds het waterreservoir bijvullen. Het allerergste komt als je klaar bent want dan krijg je de zeef haast niet meer schoon.

-"back to basics". Geinspireerd door Els die bij een zeep-demonstratie vertelde dat ze de was gewoon thuis in de pan smolt, mijn oude raat in een pan op het vuur gezet. De opmerkingen van huisgenoten over de geur waren niet het ergste.
Het ergste was dat ik de was niet gescheiden kreeg van het vuil. Ik heb het steeds weer opgesmolten en gezeefd en de hoeveelheid was die ik overhield werd steeds kleiner. Ik kan nu denk ik 1 zeepje of 1 kaarsje maken van de oogst van twintig ramen.

Dus, Els, hoe doe jij dat toch? Mijn complimenten overigens voor je citroenzeep want die is echt heel goed.

Ati

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Lammert van Beek » do 25 aug 2005, 22:45

Frans vanTongeren schreef:

Toch zijn er veel imkers die nooit raat of zuivere was inleveren.
-
Hoe gaat U daarmee om?
Je kunt uit oude raten teruggewonnen was heel goed gebruiken om waskaarsen mee te gieten met behulp van de mallen die o.a. bij het Bijenhuis te koop zijn.
De kaarsvormen die je kunt maken zijn heel mooi en de geur van brandende bijenwaskaarsen is echt verrukkelijk.
Kom er maar eens naar kijken op de Honing-, Bijen-, Hobby- en Milieumarkt op 17 september in Ugchelen!

Lammert van Beek

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door Wim Joosten » vr 26 aug 2005, 09:44

Ik heb het in een stoompan gedaan, in een gewone pan uitgekookt, en nu, nadat ervaren had dat vorige methodes, naast dat het energie kost en je er bij moet blijven, toch veel rommel en stank geven, doe ik het gewoon in een zonnewassmelter. En dat bevalt mij het beste; je hoeft er niet bij te blijven, het kost geen energie, en de rommel is eenvoudig te verwijderen.
Echter voor een zonnewassmelter heb je wel zon nodig. Ik had de meeste raten nog uit kunnen smelten in de periode dat we nog wat zomers weer hadden. Dan gaat het best wel snel. Ik kon meerdere keren per dag ramen in de smelter uitsmelten.
Nu gaat het smelten moeizaam. Er is dan ook weinig zonneschijn meer. Hopelijk krijgen we de komende week nog een kans. Ik hoef gelukkig niet zoveel meer.


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door maartenkleijne » vr 26 aug 2005, 09:47

"Tegelijk zijn de ramen ontsmet (gek genoeg gingen juist deze ramen in de opslag schimmelen)".

Zichtbare schimmel is een monocultuur. As je een monocultuur wilt hebben moet je gewoon al het andere doodmaken.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door heidecap » vr 26 aug 2005, 21:32

Frans vanTongeren schreef:
Nou Els, de vuilnisbak is ook een optie..
Ik mik alles gewoon weg ...

Opruimen die hap !

Thomas

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oude raampjes/oude raat

Bericht door buckfast_beekeeper » za 27 aug 2005, 17:26

Ik mik alles gewoon weg ...

Opruimen die hap !

Thomas
Zonde van de was die wordt weg geworpen.[:0][V]


mvg

buckfast_beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten