Het bijenhouden over de grens.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Het bijenhouden over de grens.

Bericht door Hans van der Post. »

Ik kreeg deze mail van Piet Jager om met foto's om op het forum te zetten.
Zo horen we ook eens wat van een ander en zelfs in de Nederlandse schrijftaal.
Hans


zondag 16 april

Geachte heer Jager, Hierbij zend ik u enkele foto's van een bijzonder bijenkast. Op de eerste foto kunt u een bijzonder goed uitgebouwde broedkamer raam zien. Onder bovenlat hebben bijen honing opgeslagen en daar onder ligt goed aangesloten broed. Imker draagt voor iedere zekerheid hoed met sluier, maar dat is
echt overbodig, want bijen zitten tevreden en rustig op de raat. Bijen zijn Apis mellifera carnica.
Afbeelding Uw streven naar zo veel mogelijk vriendelijke en natuurlijke manier van bijenhouden en imkeren stel ik bijzonder op de prijs. Behalve grote liefde
voor bijen, beschikt u ook over een grote kennis over bijen en hun behoeften.
En, eerste levensbehoefte van onze bijen is een goede bijenbehuizing.... misschien niet spaarkast, D-Blat of L-Strot, maar zo een kast met hoge broedkamer raam...
Maten van deze broedkamer ramen weet ik niet. In Ukraine gebruiken sommige imkers zo een broedkamer raam. Raam is 44cm hoog en 34cm breed.

Afbeelding

Afbeelding
In Bulgarije gebruiken imkers een ongeveer omgekeerde D-Blat raam. Deze foto's kunt u misschien op de imkerforum plaatsen om mening van andere imkers laten horen. Enkele Nederlandse imkers gebruiken al enige tijd hoge broedkamer ram (Hans Post, Oude Essink enz.)
Met vriendelijke groeten,
I.Ahmic
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Het bijenhouden over de grens.

Bericht door Maatschap Hankel »

Wat een prachtige manier, dat internet, om elkaar dingen te laten zien. Fantastisch om te zien hoe mensen bezig zijn om de bijen "een dak boven hun hoofd te geven". Maar met verschillend meubilair.

De roterende bijenkast en nu foto's van een hoge, smalle kast.

Mts Hankel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten