Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 nov 2006, 12:55

Hennie bedankt dat je jouw variant van de Aalster methode uiteen hebt gezet. Nog enkele vragen ter verduidelijking:

zo zie te zien overwinter je de volken op twee broedkamers aangezien je het hebt over het plaatsen van 1 honingkamer tijdens het fruit. Klopt dit?

Je maakt na het fruit vegers, maar laat je die (zo nu en dan) dan ook weer op de hoofdvolken afvliegen als??? Of verenig je ook vegers met hoodfvolken tijdens dracht.

Hoe paste jij raatvernieuwing in in je methode?

Als er bijvoorbeeld K. niet aan de leg kwam in een hoofdvolk, o pwat voor manier breacht je hier dan een jonge K. in via een van je bevruchtingkastjes?

met een groet van
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » wo 29 nov 2006, 13:32

Hallo JP,
Dat zijn vier vragen:
1. Overwinteren op 2 broedkamers: klopt. (een aantal 8 ramers voor kasbestuiving niet meegerekend. Op het fruit 1 honingkamer als dat gezien het weer zinvol was ( meestal wel op de kers; soms op de appel; nooit op de peer)
2. Vegers vliegen altijd af op de hoofdvolken, voordat deze naar dracht gingen; als ze langer bijeen stonden kregen de hoofdvolken ook nog gesloten broed mee.
3. ieder jaar plm.1/3e van de raat vernieuwd. bij overbrengen van wilg naar fruit een aantal ramen kunstraat; bij maken van de veger kreeg zowel hoofdvolk alswel veger ook kunstraat
4. moer niet aan de leg: ofwel verenigen met de oude moer; ofwel jonge gekweekte moer ofwel, als volk verzwakt was, verenigen met moergoed volk.
Aldus in grote lijnen; ieder jaar komen er andere verassingen en pas je aan. met groet,

NB. In de haast vergeet ik te melden, dat ik van mijn korven doorgaans ook 1 a 2 zwermen kreeg; enorme bouwers die volledig op kunstraat komen; meestal nam ik daar de 8 ramers uit, de rest ging met het verenigen van moerloze volken of voor de winter mee.
hennie

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Tieme » wo 29 nov 2006, 15:41

Hallo Hennie,

Toch leuk zo'n pyramidale korf.

Ik heb een vraagje over de 8-ramers. Het is niet de eerste keer dat ik er van hoor. Zou je aan kunnen geven wat voor jou daarvan op dat moment het voordeel was, en of je ze nog steeds gebruikt?

Tieme

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door leendert » wo 29 nov 2006, 17:14

Onze vereniging bezit een film op een videoband, over deze methode. Deze is, aan de beelden te zien, in de jaren 50 opgenomen. De titel is Bijenhouden met succes, maar er wordt nergens aan van Gool gerefereerd.
De film komt uit de mediatheek van de Rijksvoorlichtingsdiens Den Haag. Er wordt vermeld dat het een film is van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening en is vervaardigd door Jaap S. Nieuwenhuis. Er wordt tevens vermeld: Naar aanwijzingen van Ir. J.F.A.M. Mommers, Rijksbijenteeltconsulent Tilburg. Volgens mij is hij ook degene die de handelingen, zoals vegers maken, laat zien. De film laat alle werkzaamheden gedurende het jaar zien en is dacht ik voor een deel opgenomen bij de oude Ambrosiushoeve boerderij.



Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » wo 29 nov 2006, 17:15

Hoi Tieme,
Voor kassen waarin ik stond met mijn bijen (framboos, braam, bessen,aardbeien)zijn tienramers te groot; teveel vliegbijen, die te weinig binnenhalen met als gevolg, dat zo'n volk snel achteruit gaat; een volk in een achtramer heeft doorgaans zes ramen bijen en broed en twee ramen suiker; dat functioneert aanzienlijk beter en is bovendien beter en gemakkelijker te hanteren (sjouwen, tillen plaatsen). in een wat grotere kas kun je beter twee achtramers neerzetten op verschillende plaatsen; deze verdelen zich beter over de kas dan wanneer je één groot volk in een hoek zet. Mijn telers waren er altijd heel tevreden over en betaalden de gewone prijs voor een bijenvolk, ongeacht de grootte.
gezien mijn leeftijd, ben ik gestopt met dit soort werk.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/linde.jpg[/img]





hennie oes

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door A.A. Staals » wo 29 nov 2006, 21:35

Naar aanleiding van de discussie over de Aalster methode het volgende:
Ik ben mijn imkerloopbaan begonnen met deze methode. Na verloop van jaren heb ik diverse andere methoden leren kennen en daaruit mijn eigen werkwijze ontwikkeld. Gezien elk jaar en elke omgeving anders is, bestaat er niet een ideale manier van werken. Je maakt gebruik van het goede uit alle bekende methoden die in de eigen situatie (omgeving en doelstelling) passen. In mijn geval is de doelstelling 'vlug en veel'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 nov 2006, 21:50

Dit jaar hadden mijn volken op enkele uitzonderingen na een besmetting van enkele honderden mijten bij de laatste bestrijding op 13 oktober.
Aangezien ik niet meer bestrijd zit ik dus niet zo in aantallen. Enkele 100den mijten is aan de redelijke hoge kant of valt dat mee?

jp

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door A.A. Staals » wo 29 nov 2006, 23:05

Dit is laag. Als je niet bestrijd zullen je hoofdvolken duizende mijten hebben met alle gevolgen vandien. De (kunst)zwermen hebben er honderden.Deze zullen het volgend jaar nog goed doen,maar zullen het na augustus zeer moeilijk krijgen. Zonder bestrijden kun je geen bijen houden,die voldoende opleveren. Je zult op zijn minst zoals ik aangaf via een darrenraat het volk schoon moeten maken. Bijna alle problemen met het verdwijnen van volken zijn toe te schrijven aan een te late en/of niet effectieve varroa bestrijding.De uitval bij mij bedraagt jaarlijks maar enkele procenten

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 dec 2006, 15:30

Wat betreft de discussie wil ik deze graag binnenkort een andere wending geven. Ik wil verder met het verfijnen van de bedrijfsmethode zelf. Echter, ik neem een of twee weken time out, aangezien ik dingen aan het doen ben die meer prioriteit hebben. Discuseer rustig verder zou ik zeggen. Ik sluit me later weer aan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 18 mar 2007, 19:13

De time van twee weken werd iets langer, maar nu pak ik het Aalsteren weer op.

~~~

Hans Hoogendoorn vertelde in het begin van de reeks dat in de productievolken de uitgelopen K., dus bij zwermverhindering, niet altijd aan de leg komt. Een nadeel bovendien is dat het vreselijk zoeken is in grote volken naar een onbevruchte of inferieure moer. Wat ik een paar weken terug hoorde van een imker op leeftijd is dat minimaal bij doppenbreken drie moeren moeten zijn uitgelopen. Anders moet de imker de cellen stuk maken zodat ze uitlopen. Succes is dan verzekerd zonder zwermen. Dus geen doppen laten zitten waarbij de K. zelf maar ziet hoe eruit te komen. Vervolgens vindt er een gevecht plaats en de sterkste overwint. Succes verzekerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten