Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 nov 2006, 12:20

Inmiddels de vraag over darrenraat gepost: kijk op de volgende poll:

http://www.bijenhouden.nl/poll/topic.asp?TOPIC_ID=21

jp

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » vr 24 nov 2006, 13:04

Beste JP,

"De Aalster methode is een basismethode waarmee de aankomende imker zijn eerste schreden zet op het pad der imkerij."
"Daar een beginner slechts 1 à 2 volken bezit....gaat er een moer verloren....is er nog een volk over"

Dit zijn tekstjes van Speelziek. Die verder geen enkel goed woord heeft over het voorjaarsverenigen.

In een van uw bijdrage schrijf je; " Ik wil af van het overwinteren op 6-ramen ".
Naar mijn idee horen overwinterende 6-ramers alleen thuis in de koninginneteelt en dat is dus alszodanig geen bedrijfsmethode.
Om van de 6-ramers af te komen moet je alleen maar in het najaar verenigen. Met als voordeel dat je ten volle kan genieten van de kers om snel de voorjaarspopulatie op peil te brengen en ook dat je zeker bent, dat je met een sterk volk overwintert.



kg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 nov 2006, 15:39

Gido Kreydt schrijft: In een van uw bijdrage schrijf je; " Ik wil af van het overwinteren op 6-ramen ".
Naar mijn idee horen overwinterende 6-ramers alleen thuis in de koninginneteelt en dat is dus alszodanig geen bedrijfsmethode.


Verbaast u, dit was in 1954 en werd genoemd de Aalster bedrijfsmethode. Het voert hier te ver hoe deze methode toen behoorlijk onder de imkers is aangeslagen, toen is herontdekt en waarom. Als u er meer van deze methode wilt weten; kijk en lees even terug.
Hans.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Gerard van Gastel » vr 24 nov 2006, 18:41

Aalster methode: beschrijving door Hr L.G.M. Hensels

http://www.imkersverenigingwehl.nl/full ... om=&ucat=1&

Job van Praagh
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Job van Praagh » vr 24 nov 2006, 19:04

Diskussie over Aalsteren, doppen breken, jager, veger, vlieger

Op zaterdag 16 december vindt de najaarsvergadering van de Carnica-Vereniging Oost-Nederland plaats. De vergadering begint om 13:30 in: café eterij EEF
Entersestraat 2
Bornebroek

Ik ben uitgenodig om aldaar een lezing te houden met als titel:


Aalsteren, doppen breken, jager, veger, vlieger en wintersterfte.

Ik denk dat dit voor een aantal forumleden een interessante diskussie kan worden.

groeten uit Celle,

JOB

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » vr 24 nov 2006, 19:29

Hans,

Ik schrijf niet dat aalsteren geen bedrijfsmethode is, maar dat 6-ramers niet in een bedrijfsmethode past als overwinteringkastje. Wel om een jonge en pasleggende koningin niet in een "lege" productiekast te moeten overwinteren. Al kan men dan nog vulblokken gebruiken om zo een 6-ramer te simuleren.

kg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 nov 2006, 19:52

Beste, je spreekt over nu! In de vijftiger jaren van de vorige eeuw waren bijenvolken groot als ze een simplex broedbak en twee honingkamers konden bezetten.
Verder blijf ik van menig dat het niet uitmaakt hoeveel ramen een bijenvolk kan bezetten om te kunnen overwinteren. En daar ging het toen om een reserve volk/moer. En dan om het door te trekken naar het heden; een reserve moer in een kunststof drieramer groeit in het voorjaar geweldig!
Hans

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » vr 24 nov 2006, 22:40

Hans,
Dat is toch wat ik schrijf. ( een moer de winter doorkrijgen )
Maar voor mij moet het volk klaar zijn om te bestuiven in het voorjaar ( kers ) en niet voor de zomerdracht of in het beste geval voor het einde van de appelbloei, dat is te laat!
Het beste resultaat behaal ik met het verenigen in het najaar om zo met een sterk volk de winter door te komen en niet afhankelijk te zijn van een al-dan-niet mooie lente. Als het weer het maar eventjes toelaat, moeten mijn volken werken dwz er moeten genoeg vliegbijen zijn en dus heeft het voor mij wel belang met hoeveel raten de bijen de winter doorkomen. Verder is er ook het finacieel aspect nl één volk verbruikt minder suiker dan 2.
Hoe het 50 jaar geleden was weet ik niet maar de methodes die toen gebruikt werden zullen zeker geoptimaliseerd geweest zijn voor de omstandigheden van toen. ( ik vermoed dat toen de nadruk lag op de zomerdracht ) De aalstermethode kan toen ideaal geweest zijn maar waarom lopen Speelziek, Liebig en Weiss er dan niet warm van? En dat zijn toch imkers die in die periode actief waren en alle drie geven ze de voorkeur aan het verenigen in het najaar.

kg

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door marc » za 25 nov 2006, 10:04

De enige doordachte en zekere planning om sterk te staan voor de voorjaarsdrachten is met sterke volken de winter in te gaan. Alle andere methoden kunnen eens meevallen, maar vallen meestal tegen.
Met kleine volken overwinteren is enkel nuttig wanneer je in het voorjaar reservemoeren wil hebben voor noodgevallen (verlies van een moer in een sterk volk) of wanneer je meer productievolken (zomerdracht) wil aanhouden het volgende jaar. Gezien de winterverliezen die veel imkers meemaakten de laatste jaren, begrijp ik goed dat zij kleinere reservevolken doorwinteren maar een goede planning voor de voorjaarsdracht, zelfs na verenigen in het voorjaar, is dit niet omdat :
- bij sterke volken de broeduitbreiding al begin februari sterk op gang komt, dit gebeurt bij kleine volken veel later
- je volledig afhankelijk bent van enkele dagen gunstig weer voor de vereniging, wat in het voorjaar serieus kan tegenvallen
- de harmonie van het ontwakende wintervolk wordt bij vereniging in het voorjaar grondig verstoord, ze komen plots in grotere productiekasten te hangen met andere geuren, zonder de beschermende propolisdichtingen waar ze bij het inwinteren hard aan werkten, moeten plots een grotere ruimte op temperatuur houden, worden samengeklutst met andere bijen, andere moer...
- verenigen in het voorjaar wanneer de volkjes nog niet op hun sterkst staan kan virussen alleen maar aanwakkeren.

Een sterk volk kan, zonder storing, nog wat worden geprikkeld enkele weken voor de dracht en zal er staan voor de kers. Bij vereniging van kleine volken is 1 + 1 helemaal niet gelijk aan 2.

Misschien bekijken Guido en ik het wel te zeer vanuit Haspengouws standpunt waar de vroege fruitdracht de hoofdzaak is.
Aalsteren met voorjaarsvereniging is niet weggelegd voor de vroegdrachter.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » za 25 nov 2006, 11:08

Even iets rechtzetten:
PS ik wist niet dat Van Gool (mede) eigenlijk de Aalster methode heeft geintroduceerd.
De Aalstermethode werd gepractiseerd door fruitteler Evers in het Noordbrabantse dorpje Aalst midden vorige eeuw. Op de proefbijenstand Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek toentertijd o.l.v. ir. Mommers werden vervolgens proeven gedaan met de methode; dit leidde tot een aanzienlijke verfijning ervan. De bedoeling ervan was om met zo sterk mogelijke volken in de fruitboomgaarden te verschijnen en om "fruittelers met bijen" een methode te bieden om op een eenvoudige manier het zwermen te hanteren. Van Gool heeft in zijn leerboek de methode overgenomen en zo bijgedragen aan de algemene bekendheid ervan. Begin zeventiger jaren, toen ik mijn eerste cursus deed, werd de methode op bijna alle cursussen geleerd.
Ik heb daar mnooit spijt van gehad en, als tijdgebrek of anderszins bij mij de zaak uit de hand dreigt te lopen, val ik erop terug.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten