Een nieuw kolbtoestel ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Een nieuw kolbtoestel ?

Bericht door Hans van der Post. » do 30 nov 2006, 10:08

From: michel vandenheuvel
To: 'Hans van der Post'
Sent: Thursday, March 24, 2005 9:01 PM
Subject: kolbtoestel

Michel Van Den Heuvel heeft mij eind maart 2005 een foto met een vraag gestuurd ik heb hem geantwoord dat hij dit zelf moet doen heb hem daarbij de link voor de foto meegestuurd.
Ik zag dat hij dit nooit heeft gedaan vond het toch een aardige vondst misschien een winterwerkje?

Afbeelding

Hallo Hans,

Heb een vraagje voor het forum.

Heb deze zomer van een collega imker een kolbtoestel gebruikt voor het oogsten van heidehoning.zie foto in bijlage.

Is er misschien nog iemand die zulk een toestel heeft en niet meer gebruikt ? Dit was een zeer handig toestel en ik zou er best zo een willen aanschaffen .

Alvast bedankt voor uw medewerking. Mail : michel.vandenheuvelapenstaartskynet.be

Gr. Michel Van Den Heuvel

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Een nieuw kolbtoestel ?

Bericht door DaanL » do 30 nov 2006, 16:45

Ik denk dat dit een zelfgemaakt toestel is. Nooit eerder gezien, ziet er wel makkelijk uit.

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een nieuw kolbtoestel ?

Bericht door H.S. Kok » zo 03 dec 2006, 13:11

Michel Van Den Heuvel schreef:Dit was een zeer handig toestel en ik zou er best zo een willen aanschaffen .

Het toestel is een nagebouwde grote Triumph. De kleine Triumph is het bekende handkolbtoestel, wat naast de Ericaborstel gebruikt wordt voor het lossen van heidehoning. (Zie Schotman artikel 807)
Het apparaat werd in de catalogus van Mellona in 1947 niet vermeld. Al deze heidehoninglossers werden vervaardigd in Duitsland.Hij komt wel voor in de catalogus van Heinrich Thie uit Wolfenbuttel. Of uit dit land ook de oorspronkelijke ideeen zijn gekomen weet ik nog niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten