zander ombouwen naar Golz

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:
zander ombouwen naar Golz

Bericht door StefaanDeputter » wo 13 dec 2006, 20:48

Hello imkers,

Wie heeft er ervaring met Golz-kasten.
Ik zou mijn Zanderkasten willen ombouwen.Een houten romp met 10 gevulde honingramen is zeer belastend voor de rug.En door de broedbeperking moet ik om de 10 dagen opheffen.
Mijn zanderkasten staan in koude bouw: dus zou ik 2 rompen naast mekaar
op een bodem maken.Daardoor heb ik dus een onderbak met 20 ramen Zander.Achter elkaar gaat niet:dan zouden de kasten te lang zijn voor in de bijenhal.
Hierin zou ik dan wel broedbeperking (Renson:7 Zander ramen broed waarvan 1 darrenraam).Het broed krijgt dan nog 3 ramen reserve voor voedsel en stuifmeel en dan blijven er 10 ramen over om honing te oogsten.Tussen de 10 honingramen en de andere komt een vertikaal koninginnerooster.
Vragen:
1. zou dit werken ?
2. Moet de vliegspleet over gans de breedte (20 ramen) of maar bij de broedramen.
3.enkel een bodemvarroarooster onder de broedramen?

Graag had ik wat raad voor ik aan de klus begin.
Groeten,
Stefaan

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door de vos roger » wo 13 dec 2006, 23:21

gebruik eens bij de zoekfuctie golz-kast of rugsparend imkeren van auteur de vos roger ,misschien kan je daar wat uithalen bij de foto's.

roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door maartenkleijne » do 14 dec 2006, 00:32

1 aspect kan ik je wel adviseren Stefaan: de vliegspleet alleen voor de broedramen. Ik heb te vaak moeren buiten zien lopen op de vliegplank, of -bij vliegers- naar een andere kast zien lopen.

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door StefaanDeputter » do 14 dec 2006, 11:34

qua vliegspleet heb ik ook een argument gevonden om ze alleen zo breed te maken als de 10 niet-honingramen: ze zouden anders stuifmeel in de honingramen dragen.

Stefaan

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door kreydt » do 14 dec 2006, 16:15

-Broedbeperking in lange kasten houdt het risico in dat er werksterbroed wordt gelegd.
-De vliegopening klein houden voor de warmte huishouding.
-Als je toch gaat knutselen zou het geen slecht idee zijn om 2 vliegopeningen te maken, waarvan 1 afsluitbaar en in de plaats van het rooster een afsluitplaat. Je hebt dan de mogelijkheid om 2 volkjes te houden of op te kweken.
-De honingopbrengst is minder in lange kasten. Remedie; half-hoogsel gebruiken.


kg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door Oude Essink » do 14 dec 2006, 18:38

Een tekst en foto Kolzkast staat ook op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=977

nadeel van Kolzkast met bakken achter elkaar en in koudbouw (zoals op de afbeelding) is, dat om de raamruimte tussen raam en moerrooster niet te groot te maken de "oortjes" van de ramen aan één zijde erg kort worden met risico, dat zij losglijden en scheef zakken. bovendien kun je de raampjes niet draaien, tenzij je ze aan beide kanten korte oortjes geeft.
Kort = 1.5 cm.: plm. 8 mm ruimte en 7.5 mm steun
Als je evenwel de ramen in koudbouw zet ontkom je hieraan en heeft bovendien als voordeel, dat je met het moerrooster kunt schuiven en zo de broedruimte verkleinen of vergroten.
Hetzelfde voordeel heeft koudbouw, als de bakken naast elkaar gemonteerd zijn.

Afbeelding
hennie oes

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

zander ombouwen naar Golz

Bericht door Dirk Blanken » vr 15 dec 2006, 21:50

Hierbij een tekening en een foto van een duogolzkast.

De vliegopening is 2.5 cm hoog en in het aktieve seizoen open daar waar Broedkamerramen staan. Je kan de vliegopening in hoogte verkleinen met een latje waaronder 2 schroefjes waarmee je de hoogte kan instellen b.v. voor de winter instellen op 6 a 7 mm. Ik heb geen last van de kleinste spitsmuizen en gebruik een rooster met mazen van 1 cm bij 1 cm. Het gedeelte waar ruimte is naar achter naar het honingkamergedeelte scherm ik af met gaas, i.v.m. roverij.

In mijn kasten kunnen n.l. 20 ramen maar meestal winter je ze in op minder b.v. 15, het laatste raam is een afsluitraam, dus blijft er een ruimte van 5 ramen open.
Rovers kunnen dus dan langs het afsluitraam naar achter door het moerrooster en zo via het honingkamer gedeelte de broedkamer bereiken.
p.s. Een groot volk blijft ondanks dat er geen ramen in de honingkamer staan heel lang in de herfst gedeeltelijk in het honingkamer gedeelte hangen als een tros, ze bouwen daar niet, er zit dan gewoon een schijf bijen van maximaal zo'n 8 cm dik, waarschijnlijk winterbijen die ruimte scheppen.

Afbeelding
Als het volk zich direct zou terugtrekken in het broedkamergedeelte dan zou je de Honingkamer kunnen afscheiden met een isolatieplaat en zou je geen last hebben van rovers die buiten het actieve vlieggat naar binnen kunnen gaan. Maar ik heb besloten om dat gaas het hele seizoen te laten staan.
Het mooie van Golzkasten is dat je de ontwikkeling van een volk veel beter kan volgen. Het nadeel is dat je er niet mee kan reizen. Ja wat niet kan, absoluut loodzwaar! Mensen die met Golzkasten beginnen hebben meestal een slechte rug en willen toch bijen houden zo iemand ben ik.
Ik heb er 13 aangeschaft en ze verdeeld over m'n 3 standen waar ze gewoon blijven staan. Voor de koninginnenteelt en drachten gebruik ik voortaan segebergers.

Afbeelding
De Dadantkasten zijn prachtige kasten om mee te reizen( zwaartepunt klaag) maar slecht voor de rug, vooral dat aftillen van die twee a drie HK's tijdens het koolzaad voordat je in de broedkamer kan kijken. Met een of twee kasten gaat dat nog maar als je rugpatient bent en je hebt er zoals een doorzetter betaamd er tien hebt staan, dan weet je dat je op de verkeerde weg zit. Dus Golzkasten tijdig aangeschaft zodat als alles nog wrakkiger wordt ik beperkt m'n hobby kan blijven houden.
Vooruit denken en dat ben je als imker toch gewend. Natuurlijk kunnen mensen die deze kasten ook willen verkennen vragen stellen maar beter kunnen ze als ze de tijd ervoor kunnen vrijmaken een keer een afspraak maken en de kasten met alle voor en nadelen bekijken en dan de beslissing nemen.
Ik weet nu genoeg over het bevolken van deze kasten en het inwinteren.

dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door Dirk Blanken » vr 15 dec 2006, 22:57

Hennie hallo.
Ik had hetzelfde probleem, de grote ramen die ik in de golzkasten heb gekozen passen wel in een een eenvoudige slinger maar net niet in m'n radiaalslinger.
Ik heb i.v.m.de Buckfast gekozen voor de schweizerische hochwabe, een raam dat dichtbij het Dadantraam zit.
De Buckfastvolken kunnen in de zomer alle 20 ramen bezetten als ze goed zijn.
Je kan de ontwikkelling van de volken in deze golzkasten veel beter volgen
Ik heb daarom de honingruimte in 2 gedeelten verdeeld dus een extraafscheiding zonder moerrrooster en heb nu i.p.v.20 ramen 40 honing ramen dat is geen slechte beslissing want nu kan ik bij een kleinere dracht het achterste gedeelte van het honingkamergedeelte afblokken met een isolatieplaat.
De honingkamerramen zijn nu iets kleiner als een normaal spaarkasthoningkamerraam dus 10 van die ramen is 20 pond.
Ik kan nu wat meer varieren wat betreft de honingkamerruimte en dat is in ons klimaat prima.
Na het eerste jaar ben ik zeer tevreden over m'n Golzkasten.
Ik heb wat betreft de zwermdrift volken die als ze maar kunnen uitbreiden zeer zwermtrage volken.
In 2006 heb ik geen zwermdop gezien in de Golzkasten, wel hier en daaar wat stuifmeel in de honingkamerramen.
Eerdere berichten hebben het over redcellen in de honingkamer(verplaatste eitjes?)
Ik heb nog niet zoveel ervaring met deze kasten maar ik denk dat als je zulke grote ramen ( bijna dadant) gebruikt dit niet zal optreden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Dirk

Oude Essink schreef:
Een tekst en foto Kolzkast staat ook op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=977

nadeel van Kolzkast met bakken achter elkaar en in koudbouw (zoals op de afbeelding) is, dat om de raamruimte tussen raam en moerrooster niet te groot te maken de "oortjes" van de ramen aan één zijde erg kort worden met risico, dat zij losglijden en scheef zakken. bovendien kun je de raampjes niet draaien, tenzij je ze aan beide kanten korte oortjes geeft.
Kort = 1.5 cm.: plm. 8 mm ruimte en 7.5 mm steun
Als je evenwel de ramen in koudbouw zet ontkom je hieraan en heeft bovendien als voordeel, dat je met het moerrooster kunt schuiven en zo de broedruimte verkleinen of vergroten.
Hetzelfde voordeel heeft koudbouw, als de bakken naast elkaar gemonteerd zijn.

[img]http://www.bijenhouden.nl/imkers/hennie ... natuur.jpg[/img]




hennie oes
dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door Oude Essink » za 16 dec 2006, 12:38

Hallo Dirk,
Zo zie je maar hoe flexibel je kunt omgaan met Golz!
[:)]hennie oes

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zander ombouwen naar Golz

Bericht door pieter1 » do 19 mei 2011, 21:09

Is het nog mogelijk om de foto's uit deze topic zichtbaar te maken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten