Condens in kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Condens in kasten

Bericht door maartenkleijne » do 28 dec 2006, 09:25

Frits, onderschat de bijen zelf niet:
bij een temperatuur verschil van 20-30 graden binnen en buiten de tros zou het in de kast flink kunnen waaien. De buitenste bijen zijn verantwoordelijk voor:
-warmteproductie, al is het maar om te voorkomen dat ze zelf verkleumd naar beneden tuimelen.
-vochtproductie om de sterk ontwaterde suiker weer eetbaar te maken.
-ventilatie om teveel tocht te voorkomen maar tegelijk de binnenste bijen van verse lucht te voorzien, en om overtollige waterhoudende uitademingslucht weg te blazen. Onder de tros opstijgende verse lucht, buiten de tros neerdalende afgewerkte lucht. Als er te weinig ventilatie in de kast is, zitten de bijen de hele winter hun eigen afgewerkte lucht in te ademen, lijkt me niet gezond, nog afgezien van de schimmeldreiging.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Condens in kasten

Bericht door frits dalm » vr 29 dec 2006, 01:27

Maarten,
Onderschrijf wat je schreef, maar ik wil
weten hoe marc die luchtstroom door de kast
denkt te leiden naar een plaats waar het condens
geen kwaad kan.
De tros beweegt door de kast heen in de loop van
de winter van de ene naar de andere zijkant toe.
Als de tros opeen plaats bleef is het niet zo moeilijk
maar nu is de bron van het vocht in beweging .
Ik zou graag een schets zien van de doorsnede van
de kast.


Frits

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door marc » do 04 jan 2007, 13:39

frits, je zegt in de rubriek 'opmerkingen op het forum'
..heb ook niets meer over die zg condensvrije kast iets gehoord!!..
Je haalt mijn stilzwijgen hier in het item 'condens' dus ook aan om je motivatie daar wat aan te dikken, het is je recht en je hebt alvast 4 opvolgers die je zullen bijtreden.

Wat mijn kasten betreft verwijs ik naar mijn laatste antwoord, daar zal je het moeten mee doen.
De volledige studie die daaraan vooraf ging waarin alle mogelijke winterklimaattoestanden werden berekend heeft mij ontzettend veel tijd gekost. Ik heb er zelfs een programma voor geschreven waarmee elke toestand nu kan ingegeven worden en ik dadelijk een duidelijk cijfermatig antwoord heb.
Ik ben aan het ontwerpen geslagen en heb van de ontwerpen prototypes laten maken in de beste materialen, die nu in gebruik zijn.
De materialen alleen al kosten me > 1500 euro, de uren tel ik niet, maar er zijn heel wat avonden en WE's aan gespendeerd.

Ik heb de laatste tijd een heel andere kijk gekregen op dit forum, het is niet de plaats om naar een oplossing te zoeken of te brengen. Er bestaan te veel vastgeroeste vooroordelen waardoor men met kleppen loopt en het niet lukt de anderen over al hun eigen ideeën heen te laten kijken. Iedereen streeft naar zijn eigen standbeeld (in eigen tuin welteverstaan).
Het is dan ook niet langer mijn bedoeling mijn bevindingen hier te grabbel te gooien.

Ik kan hier misschien ook kwijt dat de score van de wintersterfte hier momenteel nog steeds 0 op 41 volken bedraagt over 2 standen. Het gaat dus ook weer dezelfde richting uit als de vorige jaren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door Hans van der Post. » do 04 jan 2007, 19:05

Beste formers ook voor deze topci is er tijd nodig voor een time-out.
Kom toe bezinning zou ik zeggen en probeer in een nieuwe topci het onderwerp op een andere manier te benaderen dan tot nu toe is gebeurd. Standbeelden blijven maar kort op hun sokkel staan[:)]
als ik naar Rusland en Iraak kijk.
Hans, redactielid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten