Celler Rotation

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Celler Rotation

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 26 feb 2007, 19:51

Op verzoek van enkelen verwijs ik hier naar het komplete verhaal van de Celler rotatie
Systeem waarover nu wordt gesproken.
Wellicht dat bij sommigen dit niet bekend is en hebben indertijd het verhaal
in Bijen van september 2006 niet gezien of gelezen.

http://www.bitsandbees.nl/rotatie.htm

We zullen toch verder moeten en is dit misschien een goed alternatief.

Waar het om gaat is:
1. Er worden nieuwe volken van de hoofdvolken gemaakt.

2. Er wordt GEEN broed uit de hoofdvolken aan de nieuwe jonge volken gegeven.

3. Er wordt gedurende de Varroazeitalter stukken gesloten darrenbroed uitgesneden.

4. Er wordt intensieve zwermcontrole uitgevoerd tot aan de honingdracht.

5. Er wordt per volk van ca 1,5 kg bijen met een jong bevruchte moer een kunstzwerm op vers geslingerde raat gezet.
Als alternatief, na de linde-dracht maar dan met zeker 2 kg bijen.

6. Deze volkjes moeten goed verzorgd en gevoerd worden en een goede stuifmeeldracht kunnen halen.
Het volk is dus niet meer voor de honingoogst.

7. Aan het einde van het seizoen worden de bijen uit de oude volken aan het jonge volk gegeven.
Uitlopend broed uit laten lopen en ook aan de jonge volken geven.
Nooit de broedramen!

8. Zorg voor een goede Varroa behandeling in de winter.

Afbeelding
Voorbereiding voor het drijven. We slingeren. Voor het jonge volk hebben we een
bak met een raat met voer plus raten uit de honingkamer.
(Uiteraard gebruiken we geen raten uit broedbakken voor onze honingoogst)



Afbeelding
Met een beetje rook drijven we de bijen door het moerrooster naar boven.
Snel leren we wanneer er genoeg bijen boven zijn aangekomen.
Illustraties: Schell, Schönberger, Van Praagh.


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door A.A. Staals » ma 26 feb 2007, 22:43

Gerard
Wat ik in het lijstje mis:
Het nieuwe volkje dat men maakt wordt direct bestreden tegen varroa.
De bijen van de oude volken worden tegen varroa behandeld voordat ze bij de jonge volken worden gevoegd.

ad staals

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 26 feb 2007, 22:52

En punt 8 liever veranderen in:

8. zorg voor een goede varroa behandeling in het najaar.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Kroese » di 27 feb 2007, 00:22

Punt 7:
Persoonlijk vind ik dat juist een zwak punt van de verdere uitstekende werkwijze.

Die oude bijen bij een jong volk op verenigen, maakt het jonge volk wel flink sterker wat aantallen betreft, maar de evt virussen of bacterien kunnen een herbesmetting veroorzaken van het jonge volk.

Het lijkt mij veel beter om een aantal van dat soort "rest" volken met elkaar te verenigen. Er zitten wel beperkter jonge bijen in, die in Augustus/September geboren zijn. Je krijgt dan wel een gat in de geboorte van de jonge bijen van 3 weken. Aan de andere kant, het is meestal niet veel broed meer, wat je ze afneemt.
Het zou zelfs wel eens positiever kunnen uitwerken v.w.b. de broedaanzet.

De bijen kunnen een dag in die gazen kastjes blijven, om tegen de varoa behandeld te worden.(oxaal sproeien of druppelen)
Na die schoonmaak dag kunnen ze verenigd worden in 2 bakken, ieder met een aantal lege ontsmette natte ramen, gescheiden door een krant.
Een jonge leggende moer in een kooitje met suikerdeeg in de onderbak.

Parralel aan deze actie kunnen de overgebleven goede stuifmeel/voer ramen zonder broed ontsmet worden met ijsazijn. Die kunnen na een paar dagen weer de beide bakken verder opvullen.

De jonge bijen die uitlopen in de kast met het rest broed, kunnen na ontsmetting evt bij de verenigde oude volken gedaan worden.

Wel veel extra werk, maar ook die volken zijn dan schoon gemaakt, en hebben een betere kans goed te overwinteren.

Ben benieuwd naar jullie ideeen.

Hennie...

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Dennis » di 27 feb 2007, 07:27

Hennie,

Klopt helemaal, als je direct na de linde dracht, eind juli begin augustus bij mij, na je schoon maak actie de bijen een jonge bevruchte moer geeft en licht voeren geeft dit een enorme broed impuls en we weten allemaal dat dat de winterbijen zijn.

Groetjes

Dennis van Randen

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door A.A. Staals » di 27 feb 2007, 08:44

Ben benieuwd naar jullie ideeen.
Hennie...
Mijn idee en niet alleen een idee maar uit ervaring:
-Bij een effecieve bestrijding in de winter periode zijn er in het voorjaar zo weinig mijten dat darren raat uitsnijden weinig zin heeft.
-Vegers maken met broed geen enkel probleem is.
-Varroabestrijding beginnen na afname zomerhoning en daarna nogmaals als de volken broedvrij zijn BIJNA ALLE VOLKEN HET GOED OVERLEVEN.
Mijn uitval bedraagt ongeveer twee procent.
PS De effectiviteit van de varroa bestrijding in de broedloze periode na het vegers maken controleren is zeer belangrijk. Is dan de besmetting te hoog lever dat later problemen.

ad staals

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Gerard van Gastel » di 27 feb 2007, 10:33

Ad,

ik had het niet beter kunnen zeggen, ik doe dit precies zo, tot nu toe geen enkele uitvaller.
Met de nadruk op effectieve varroabestrijding, want daar twijfel ik nog wel eens aan (bv gebruikt men wel demi-water bij bereiding van oxaalzuuroplossing, let men op temperatuur bij toepassing, welke methode wordt gebruikt en wordt de werking gecontroleerd)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 27 feb 2007, 12:13

Vegers maken met broed geen enkel probleem is.
Ja daar gaan we weer.......
overigens ook ik denk dat bij de celler methode nog wel wat verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

jp

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door de vos roger » di 27 feb 2007, 12:58

Kroese schreef:
Punt 7:
Persoonlijk vind ik dat juist een zwak punt van de verdere uitstekende werkwijze.

Die oude bijen bij een jong volk op verenigen, maakt het jonge volk wel flink sterker wat aantallen betreft, maar de evt virussen of bacterien kunnen een herbesmetting veroorzaken van het jonge volk.

Het lijkt mij veel beter om een aantal van dat soort "rest" volken met elkaar te verenigen. Er zitten wel beperkter jonge bijen in, die in Augustus/September geboren zijn. Aan de andere kant, het is meestal niet veel broed meer, wat je ze afneemt.
Een jonge leggende moer in een kooitje met suikerdeeg in de onderbak.
Ben benieuwd naar jullie ideeen.

Hennie...

Hennie zoals jij hier beschrijft heb ik het ook gezien vorige zaterdag
in het filmpje van de rotatiemethode.
Enkele restvolken werden gemaakt met de resterende broedramen +jonge koningin.

roger

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Kroese » di 27 feb 2007, 13:01

Dennis schreef:
Hennie,
Klopt helemaal, als je direct na de linde dracht, eind juli begin augustus bij mij, na je schoon maak actie de bijen een jonge bevruchte moer geeft en licht voeren geeft dit een enorme broed impuls en we weten allemaal dat dat de winterbijen zijn.
Groetjes
Dennis van Randen
Hoi Dennis,
Het moment, direct na de linde heb ik vorig jaar met veel succes broedloze vliegers gemaakt.(reeds eerder beschreven)

Maar in mijn vorige reaktie (op punt 7) doel ik op de werkwijze van de rotatie video.
Ze hebben het daar over de volken die van de heide komen. Die hebben dan weinig broed meer over.
citaat:Geplaatst door A.A. Staals
-Vegers maken met broed geen enkel probleem is.
-Varroabestrijding beginnen na afname zomerhoning en daarna nogmaals als de volken broedvrij zijn BIJNA ALLE VOLKEN HET GOED OVERLEVEN.
Mijn uitval bedraagt ongeveer twee procent.
PS De effectiviteit van de varroa bestrijding in de broedloze periode na het vegers maken controleren is zeer belangrijk. Is dan de besmetting te hoog lever dat later problemen.

ad staals


Ad,
Broed meegeven ging bij mij 5 jaar geleden ook altijd goed. Ik propageerde het ook in de beginners cursussen.(beter voor de harmonie)
Maar als je een paar jaar steeds erger met de verdwijn ziekte te maken krijgt(ondanks gelijke varoa behandelingen) dan kun je beter maar broedvrije schudzwermen gaan maken, om je jonge volkjes een schonere start te geven. Ik heb dit jaar tot nu toe hele goede volken, en geen dode.

Er zijn meerdere imkers die de varoa krachtig behandelen, en tot nu toe gevrijwaard zijn gebleven. (hopen dat het zo blijft), maar er zijn er ook die nu de volken dood hebben, en zich achter de oren krabben wat ze niet goed hebben gedaan.

Ik denk dan voorkomen is beter dan genezen.[B)]


citaat:Geplaatst door de vos roger
Hennie zoals jij hier beschrijft heb ik het ook gezien vorige zaterdag
in het filmpje van de rotatiemethode.
Enkele restvolken werden gemaakt met de resterende broedramen +jonge koningin.
roger


Inderdaad Roger, maar ik ben tegen "oude heide bijen" verenigen met de reeds stabiele jonge volken.

Mijn ervaring: Na de heide 2004 heb ik de bijen van de 5 heidevolken van de ramen geslagen, en verenigd met de jonge volken die thuis gebleven waren. (na suiker voeren) De vereniging ging prima, maar de volken waren in November/December verdwenen. Ik ben redelijk zeker van, dat als ik die bijen er niet op had gedaan, de jonge volken het wel overleefd hadden.

Die "oude" bijen kun je beter onderling verenigen en apart inwinteren. En als je de ruimte hebt misschien ook op een aparte plek inwinteren.

Dan is het natuurlijk geen Rotatie 1:1 meer, maar heb je een paar oude reserve volken extra. Niet verkeerd denk ik.[:)]

Hennie.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten