Zwerm scheppen, waarmee?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Jozef Maier » do 05 apr 2007, 22:46

de vos roger schreef:
Ja Hennie.....er moet altijd iemand de laatste der Mohikanen zijn nietwaar?[;)]

roger
Hennie trek het je niet aan, we zijn dan met twee Mohikanen.... :) Ook hier in dit belgenland zou er terug wat meer respect mogen komen voor de traditie, helaas is dat niet altijd zo....

Jozef

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door de vos roger » do 05 apr 2007, 23:07

Jozef...stilstaan is achteruitgaan.We moeten meegaan met onze tijd,jij zit nu toch ook niet meer achter je schrijfmachine maar achter je pc.
En we persen nu toch ook onze honing niet meer uit sinds de slinger bestaat.Laten we onze korven of "kieps" als nog iets Folkloristisch beschouwen.Ik bezit er nog een 8 tal en gebruik die soms als "decoratiemateriaal"op beurzen.Maar ik besef ook wel dat niet alle vernieuwingen beter zijn hoor.
groetjes aan de Mohikanen en het ga jullie goed.[;)]


roger

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Jozef Maier » vr 06 apr 2007, 01:02

de vos roger schreef:
Ik bezit er nog een 8 tal en gebruik die soms als "decoratiemateriaal"op beurzen.
Misschien wil je ze verkopen, ik werk ook nog met korven [:)] naast mijn DB kasten.

En door je posting bevestig je wat ik in een eerdere posting kwam te zeggen.... [:I]

Jozef

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door elmook » vr 06 apr 2007, 21:17

Als ik het goed begrijp werkt een emmer of een doos niet, omdat ze zich er niet in ophangen en daarom terug (of weg) vliegen?

Een zesramertje o.i.d. zal het voor mij dus worden.

Bedankt!

Elmar

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door de vos roger » vr 06 apr 2007, 21:43

elmook schreef:
Als ik het goed begrijp werkt een emmer of een doos niet, omdat ze zich er niet in ophangen en daarom terug (of weg) vliegen?
Jawel dat werkt wel in geval van nood als je niets anders voorhanden hebt op dat moment.Vanaf de maand mei ligt er steeds een schepbak zoals op de foto in de koffer van mijn auto,steeds handig zoiets.Ik maakte mij er zo'n drietal en het gebeurde wel eens dat ze alle drie in gebruik waren.Bijna nooit hou ik een vreemde zwerm voor mijzelf,die geef ik meestal weg aan ons leden of een beginner.

roger

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door elmook » zo 08 apr 2007, 19:14

Tsja, ik wil niet als een waarom-vragend-kind overkomen, toch is het me nu nog niet helemaal duidelijk... Wáárom is een emmer (behalve in geval van nood, ik weet het...) ongeschikt om een zwerm te scheppen?

Vergeef me, ik heb gewoon nog nooit een zwerm gezien, laat staan geschept zien worden[:I]

Elmar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Oude Essink » zo 08 apr 2007, 19:31

Hallo Elmar,
Je vraag is terecht; en het antwoord is simpel: de wand van een emmer geeft aan bijen geen enkel houvast; zij zijn gedoemd er met dezelfde vaart weer uit te rollen als je de emmer op zijn kop zet of zij vallen en rollebollen hopeloos over elkaar heen en stikken , als je de emmer rechtop houdt.
hennie oes

Afbeelding

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door elmook » zo 08 apr 2007, 20:09

Bedankt voor het antwoord. Ik vermoedde al zoiets. Daarom nu even functioneel eigenwijs doen...
als ik de emmer ruw maak, bijvoorbeeld zoals een specieemmer na verloop van tijd wordt, kan dat dan wel?

Elmar

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door de vos roger » zo 08 apr 2007, 21:26

Elmar,een emmer is niet echt geschikt(alleen gebruiken in noodgeval als je niets anders hebt en voor heel even maar) ,ook al omdat hij geen condens doorlaat die de zwerm zal afgeven door de warmte.Waarom timmer je zelf geen houten bakje ineen als je geen schepkorf hebt?

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Oude Essink » ma 09 apr 2007, 09:12

Met zijn opmerking over condens heeft Roger een ander punt. Mij is ooit iets ergers overkomen met een zwerm in een vochtwerende bak. condens werd niet afgevoerd; bijen raakten ook door gebrek aan houvast in de stress en spuwden alle honing die zij bij zich hadden uit. gevolg: toen ik het volk wilde inkasten trof ik één zielige doorweekte en als een bal aaneenklittende klomp aan. Afschuwelijk was het; daar kon ik nu niet van slapen. Haal nooit een zwerm in een vochtwerende emmer e.d. binnen; dat is moord op een bijenvolk!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten