Ontsmetten met caustic soda

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Ontsmetten met caustic soda

Bericht door Bart de Coo » do 05 apr 2007, 12:02

Met het heerlijke lange paasweekeinde wil ik graag twee kasten + raampjes ontsmetten met 'caustic soda'. Een paar vragen daarover, voordat ik aan het werk ga.

De term 'caustic soda' hoorde ik voor het eerst tijdens de lezing van Romée van der Zee op 2 april jongstleden in Eerbeek. Nu had ik mijn eerste vraag best ter plekke even kunnen stellen, maar dat is er kennelijk niet van gekomen. Romée zegt dat je na een gevalletje wintersterfte moet ontsmetten met caustic soda en dat afbranden onvoldoende is. En wie ben ik om haar tegen te spreken? Maar wat is caustic soda nou precies? Zijn dat gewoon die pakken met een suikerachtige substantie erin die je bij de supermarkt koopt?

Welke verhouding zal ik eens gebruiken? Hoeveel soda moet ik oplossen in een liter water?

Kan ik gewoon de binnenkant van de broed- en honingkamers schrobben met een borstel? Moet het drijfnat worden?

En wat zal ik eens met de raampjes doen? Die zitten nog vol met wintervoer. Ik wil gewoon de draadjes eruit trekken, met een aardappelschilmesje de was eruit snijden, met voer en al, en bij het gft-afval gooien. In de was ben ik niet geïnteresseerd: dat is me te veel gedoe. Ik beschik verder over een grote zwarte speciekuip. Ik had mij bedacht om de schoongemaakte raampjes een uurtje in een soda-oplossing te laten liggen. Goed idee?

Romée vertelde verder dat je na de soda-behandeling je materiaal 6 weken niet mag gebruiken. Als ik dus de komende dagen aan het werk ga, dan ben ik mooi op tijd voor de zwermtijd.

Ik hoop dat er iemand wil reageren. Bedank alvast!

Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door Tieme » do 05 apr 2007, 13:56

Hallo Bart,

Kijk hier maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soda

Tieme

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door kreydt » do 05 apr 2007, 19:19

Ik betwijfel dat je de bedoelde soda in een grootwarenhuis zal aantreffen. Gewone soda, gebruikt om te ontvetten, is zeker niet ontsmettend.
Natriumhydroxide ('caustic soda') zal je eerder bij een drogist vinden en werd vroeger gebruikt om gootstenen,wc ed. te ontstoppen. Een gevaarlijk en milieubelastend goedje maar zeer efficient om organische stoffen (ook levende) te verzepen of gewoon te verbranden.

1kg op 10 liter heet water is een goede verhouding om vlug een resultaat te krijgen. Circa 2 minuten onderdompelen is voldoende om te ontsmetten en circa 5 minuten als je de wasresten op het raat wilt wegwerken met een harde borstel. Gebruik een veiligheidsbril, rubberen handschoenen en doe oude kleding aan. Denk er ook aan dat metalen en verf gevoelig zijn voor het produkt.

Bij gebruik, om kasten te ontsmetten, zeker naspoelen met aangezuurd water (azijn, citroenzuur, mierenzuur...) dan moet je geen eeuwigheid wachten totdat het spul is uitgewerkt.
In de industrie; 30gr kaliumdisulfiet + 5gr citroenzuur in 10 l water

Weetje; Natriumhydroxide wordt in de voedingsindustrie gebruikt om scheikundig, appelen te schillen.

kg

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door LWPisa » do 05 apr 2007, 19:36

De (goedkopere) gootsteenontstopper van de gamma is vrijwel pure natriumhydroxide. Bruikbaar maar pas op want NaOH met water wordt heet. Grotere hoeveelheden zou ik niet in een plastic emmer oplossen.

L.

ps: zoals Kreydt zegt: met zo'n sterke oplossing, bril en handschoenen...een druppel zit zo op je handen of veel erger, in je oog. Caustic is Engels voor "etsend/bijtend".

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door Voortwis » vr 06 apr 2007, 11:46

Bart de Coo schreef:
Met het heerlijke lange paasweekeinde wil ik graag twee kasten + raampjes ontsmetten met 'caustic soda'. Een paar vragen daarover, voordat ik aan het werk ga.
Bart de Coo
Dag Bart,
Waarom gebruik je niet gewone "supermarkt"-soda en een borstel? Het is veilig en wordt ook geadviseerd door PPO-bijen in het uitvoeringsdraaiboek voor de bestrijding van AVB: http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen ... oekavb.pdf Lees dit eens na.
Ik heb eens een zeer grote brandwond gezien doordat één of enkele schilfers caustic soda in de rubberen handschoen terecht kwamen!

Afbeelding

Dick te Voortwis

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door Jozef Maier » vr 06 apr 2007, 11:47

Romée zegt dat je na een gevalletje wintersterfte moet ontsmetten met caustic soda en dat afbranden onvoldoende is.


Ik stel me hier vragen bij. Is de remedie niet erger dan de kwaal? Gaustic soda is een belasting voor het milieu. Ik heb nog nooit met gaustic soda gewerkt en toch heb ik tot nog toe geen zware of erge sterftes gehad. Ook in mijn omgeving werken imkers bijna nooit met dergelijke "zware" middelen.

Een gezond volk moet kunnen overleven in een kast die goed proper gemaakt is, afkrabben van was en propolis en ontdaan van vuil, en vervolgens met de gasbrander afbranden lijkt me een voldoende maatregel. Een gezond volk moet een bepaalde druk voor ziektes kunnen doorstaan.

Dat deze maatregel niet voldoende is bij besmette kasten met amerikaans vuilbroed en andere zware besmettingen dat is juist, maar dat is in deze ook een ander verhaal.

Jozef

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door Kroese » vr 06 apr 2007, 13:43

Voortwis schreef: Waarom gebruik je niet gewone "supermarkt"-soda en een borstel? Het is veilig en wordt ook geadviseerd door PPO-bijen
Dick te Voortwis
Ik heb vorig jaar ook normale huishoud soda gebruikt.
Een 3 keer sterkere oplossing als op het pak staat. Ik verwarmde de oplossing in een grote roestvrij stalen bak, die ik op oudijzer sloop had gekocht. Ik dompelde iedere zijde van de bak enkele minuten in het hete bad. Daarna het verfwerk met een spons met schoon water afspoelen, anders gaat de verf bladderen. (ik ging even eten, en kwam terug [B)])
De binnenkant gewoon in de zon laten drogen. Propolis en was slaan wittig uit. Ook de raampjes dompelde ik in dit bad, en kamen er als nieuw uit.

Dit is volgens mij meer dan schoon genoeg.
Ik zou me maar niet aan Caustic soda wagen. Mij te gevaarlijk.

Hennie...

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door elmook » vr 06 apr 2007, 21:13

Weetje; Natriumhydroxide wordt in de voedingsindustrie gebruikt om scheikundig, appelen te schillen.
En om vruchtboomkanker te bestrijden! Als de wind onverwachts draait, prikt het uren in je gezicht. Als het in je oog komt, moet je rennen. Bah, wat een rotwerk!

Elmar

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ontsmetten met caustic soda

Bericht door kreydt » za 07 apr 2007, 10:13

Gootsteen ontstopper is een ongezuiverd afvalprodukt uit de industrie. Je weet dus nooit wat voor reststoffen er in aanwezig zijn enof ze kunnen geneutraliseerd worden (zware metalen). Het technisch produkt dat de drogist verkoopt is natuurlijk ook niet 100% zuiver maar het risico dat de bijen er last van hebben of de honing gecontamineerd wordt is toch minder.
En wat is dan goedkoper??? een halve euro per liter is hier (België, Leuven bij drogisterie Thyrie) het verschil.



kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten