Nieuwe moer en bevruchten?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:
Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door graskees » ma 13 aug 2007, 18:02

Vandaag zijn enkele moeren uitgelopen. Nu vraag ik mij af of de overblijvende moer nog bevrucht kan worden, ik zie nog wel enkele darren. Het is wat laat in het seizoen. Anders moet ik de moer verwijderen en met krant verenigen.
Wat denken jullie? Er wordt nog vol op gehaald.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door LWPisa » ma 13 aug 2007, 19:20

Als het weer meezit kan dat zeker. Verenigen met een werkende moer is wel zekerder.

L.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door Bart de Coo » di 14 aug 2007, 00:19

Graskees,

Waarschijnlijk was dit een kast met een oude moer erin. Bijvoorbeeld een kunstzwerm. Die kreeg opnieuw zwermneigingen en toen heb je maar weer opnieuw een kunstzwerm gemaakt, of je bent de zwerm kwijtgeraakt. En nu heb je dus doppen gebroken. Klopt het tot zo ver?

Overigens heb ik daar ook veel last van - van oude moeren die opnieuw willen zwermen. En ik weet niet zo goed wat ik ertegen moet doen. Korfimkers lieten het lang geleden erop aankomen dat de oude moer opnieuw aan de zwerm ging en die hadden speciaal voor dat soort zwermlustige oudemoervolken een korf met een reservemoer klaarstaan. Zodra de oude moer dan zwermneigingen vertoonde, dan werden ze uit de korf geklopt. Vervolgens werd een reservevolkje in een grote korf eveneens naar buiten getrommeld. Daarna kregen de beide volken elkaars nest. De oude moer kwam dus op het mininestje te zitten en het reservevolkje werd op het grote broednest van de oude moer gegooid. Zoiets moet met een kast veel makkelijker te realiseren zijn. Tip voor de toekomst!

Maar ter zake.

Nu las ik onlangs in Bijenhouden dat de meeste winterbijen geboren worden tussen half september en half oktober, als we uitgaan van een gezond volk, met een lage varroabesmetting. Als je koningin nú nog op bruidsvlucht moet en dat artikel in Bijenhouden spreekt de waarheid, dan ben je misschien nét op tijd. Want als de koningin over een week of over twee weken aan de leg is, dan loopt half september het eerste broed uit. Allemaal winterbijen dus. In theorie moet het goed komen, maar ik vind het erg hachelijk allemaal. Kun je echt niet verenigen zoals LW zegt?


Groet,


Bart de Coo

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 14 aug 2007, 10:23

Het weer is nu gemiddeld. Er zijn nog darren. Wil je de kast het liefst behouden, neem dan 2 à 3 weken tijd. Is rond die tijd de koningin niet aan de leg, kan je nog steeds verenigen.

Omdat het risico op onvoldoende paring aanwezig is, kan je deze moer het beste volgend jaar vervangen.

Hoeveel darren zitten er trouwens op de kast. Je mag er van uitgaan dat de bijen die een (stille) moerwissel plannen, de darren bijhouden en goed verzorgen.

Hoe dikwijls hebben imkers al niet vastgesteld dat er na de winter een ongemerkte koningin op de kast zit, terwijl ze bij een laatste controle op voldoende voer de gemerkte koningin nog in het volk zat.

Ik zou het risico nemen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door Dirk Blanken » di 14 aug 2007, 17:24

Citaat:
Hoeveel darren zitten er trouwens op de kast. Je mag er van uitgaan dat de bijen die een (stille) moerwissel plannen, de darren bijhouden en goed verzorgen.

Theo

Dus je gaat er vanuit theo dat de eige darren de koningin bevruchten dat lijkt me geen goede zaak.
Alle volken 1 of 2 darrenraten het hele seizoen laten houden lijkt me een betere optie.
Inderdaad komt stillemoerswisseling vaker voor dan men denkt, zorgen voor een stand met veel variatie wat betreft afkomst lijkt me dan beter.
Ik ga voortaan toch weer terug naar elk jaar nieuwe moeren op de volken want dit jaar heb ik problemen met sommige moeren van 2005 en 2006 die hebben nu zo laat weer doppen, terwijl ze nog goed aan de leg zijn, maar de bijen hebben altijd gelijk, daar moet je vanuit gaan.
Maar wat het ene jaar goed lukt wordt het volgende jaar onderuit gehaald.
Ik heb moeren zitten van 2005 die nog een prachtig broednest hebben, ik denk dat het te maken heeft met goede bevruchting.
Veiliger is om elk jaar nieuwe moeren op de volken te zetten want als het verkeerd gaat gaat het vaak verkeerd in de herfst.
Bij mij begint de herfstijloos te bloeien dan is het herfst geen nieuwe dingen meer opzetten.
Alleen nog problemen oplossen.
Dirk



dertiende

ToontjeV
Berichten:43
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door ToontjeV » di 14 aug 2007, 17:42

Dirk, we streven toch naar goede moeren, nee, naar de beste moeren. waarom wil je dan ieder jaar de moeren vervangen?
als je zegt dat de bijen altijd gelijk hebben kun je beter eens zoeken naar het probleem wat er blijkbaar is als ze nu doppen trekken terwijl ze toch goed aan de leg zijn. Klakkeloos moeren vervangen vind ik dan een oplossing die ik als imker niet kan waarderen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door willem » di 14 aug 2007, 19:47

ToontjeV, dat doen de bijen toch ook. Elk jaar, hup, die oude moer eruit met zwerm en verdergaan met een nieuwe.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door Oude Essink » di 14 aug 2007, 21:11

Hallo Willem,
Dat klopt niet, wat je daar zegt. De oude moer wordt niet vervangen door de bijen, maar zij vermenigvuldigen zich; de oude moer wordt zelfs geschikt geacht een geheel nieuw nest te beginnen; zes weken later gaat dat nog een keer. Als het een beetje meezit, gaat de oude moer nog jaen mee!!

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/ei.jpg[/img]

scherp blijven!





Hennie oes

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door willem » wo 15 aug 2007, 16:17

Hennie
Elk jaar, hup, die oude moer eruit met zwerm en verdergaan met een nieuwe.
En
De oude moer wordt niet vervangen door de bijen, maar zij vermenigvuldigen zich;
Het resultaat is uiteindelijk gelijk, de oude moer wordt vervangen.
de oude moer wordt zelfs geschikt geacht een geheel nieuw nest te beginnen;
Hoe idealistisch de bijen van het oude volk er ook over mogen denken.
Groeten, Willem

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door Dirk Blanken » wo 15 aug 2007, 18:54

Natuurlijk gaan de raszuiver bevruchte moeren en de gekochte moeren die zich bewezen hebben zolang mogelijk mee.
Mijn oudste moer is van 2004, een hele goede moer van Hans Roy Denemarken.
De F1 koninginnen ( standbevrucht ) kan je beter toch maar elk jaar
van een nieuwe F1 voorzien en dat omdat als ze doppen krijgen in de herfst het veel moeilijker is om ze weer moergoed te krijgen vooral als de reserve moeren op zijn.
Zonder meer gaan deze volken verzwakt de winter in.
Beter is dan om 2 van deze volken te verenigen.
Dus veel te arbeidsintensief.
De hele goede F1 koninginnen die echt uitschieters zijn blijf ik aan houden en teel er beperkt van na om te controleren of het uitschieters blijven.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten