Nieuwe moer en bevruchten?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door ToontjeV » wo 15 aug 2007, 21:13

Willem, bekijk het eens van de andere kant, jij kijkt naar jouw kast en zegt: de oude moer wordt eruitgegooid en vervangen. Volgens mij zeggen de bijen: we geven een jonkie hier een kans en gaan zelf naar een nieuwe woning. Ze worden er niet uitgegooid, maar ze gaan verder!

Dirk, Onlangs schreef je ook al: met veel jonge koninginnen los je alle problemen op. en ook nu vervang je zondermeer F1 koninginnen om "eventuele problemen in de herfst" voor te zijn. waar zijn we dan mee bezig... zorg liever dat je geen "eventuele problemen" krijgt.
hoeveel kans krijgen die jonge moertjes om zich te bewijzen? van juli tot augustus? en wat wil je dan dat ze bewijzen? hun haaldrift?
je zegt:
"maar de bijen hebben altijd gelijk, daar moet je vanuit gaan."
en vervolgens vervang je zondermeer je standbevruchtte f1 moeren.....

kan dat niet rijmen
Toon.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door Dirk Blanken » do 16 aug 2007, 17:44

Toon, als je wat meer volken op je standen hebt probeer je dat zo uniform mogelijk te houden dus zo weinig mogelijk afwijkingen.
Uit ervaring weet ik dat jonge moeren die een mooi broednestje aange legd hebben toch zekerder zijn als goede moeren die de 2e keer ingewinterd worden.
De hele goede moeren hou ik nog steeds aan maar het gross van de volken krijgt een jonge koningin.
De laatste jaren werd elke goede koningin een 2e keer ingewinterd en dat werkt niet goed, het kost teveel tijd.
Vandaar Toon
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door willem » do 16 aug 2007, 19:36

Dirk Blanken schreef:
Toon, als je wat meer volken op je standen hebt probeer je dat zo uniform mogelijk te houden dus zo weinig mogelijk afwijkingen.
Waarmee DirkXIII zich schaart onder de imkers a la broeder Adam[;)]
Met de oorspronkelijke vraag heeft het overigens niets meer van doen.[^]
Groeten Willem[:0]

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 17 aug 2007, 08:20

Dirk Blanken schreef:



Dus je gaat er vanuit theo dat de eige darren de koningin bevruchten dat lijkt me geen goede zaak.
Alle volken 1 of 2 darrenraten het hele seizoen laten houden lijkt me een betere optie.
Inderdaad komt stillemoerswisseling vaker voor dan men denkt, zorgen voor een stand met veel variatie wat betreft afkomst lijkt me dan beter.
Neen Dirk ik ga er niet van uit dat de eigen darren de koningin zullen paren. Ik denk toch dat we allemaal weten dat darren steeds binnen mogen in een andere kast. Zo zullen "vreemde" darren die in "hun" volk worden buitengewerkt zich wel weten te nestelen in een volk dat hen nog wel toelaat en wil verzorgen.

Op de volken met jonge moertjes met voldoende capaciteiten ga je nu nog weinig darren vinden. Volken die nog wel darren hebben of nog darrenbroed, die zijn wel erg verdacht.

Bij een eerste inteelt paring zijn er nog weinig problemen te verwachten. Bij een F1 moer moet je er toch van uit gaan dat de zuivere paring van haar moeder geen inteelt is. Anders heeft deze paring weinig waarde gehad.



mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe moer en bevruchten?

Bericht door maartenkleijne » vr 17 aug 2007, 09:51

Eind juli had ik nog een 3-ramertje met een klein afleggertje met een dop erin.
In de week dat de moer bevrucht moest worden zaten er meer darren dan bijen in.
Daarvoor en daarna geen enkele dar te zien.

Het staat trouwens nog te bezien of het volkje nog winterrrijp gaat worden met dit weer. Ik voer het wat en hoop op beter weer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten