Heidehoning oogsten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Hans van der Post. » do 20 sep 2007, 19:54

Het is voor mij onduidelijk hoe de proeven met plastic ramen zijn gedaan. Ik heb plastic=kunststof ramen gebruikt die werden in zeer korte tijd uitgebouwd!
Als ik dit zo schrijf is dit tegenstrijdig met wat DE onderzoekers hebben gevonden.

Ook ik heb dit ondervonden dat een bijenvolk moeizaam de kunststof ramen uitbouwde. Maar wat is het geval als je de ramen met een kwast vloeibare was bestrijkt - niet een stukje vergeten - worden deze bestreken ramen in de zelfde tijd uitgebouwd als een houten raam met kunstraat.
Deze tip heb ik gekregen van Ria van de Berg - Canada - zij heeft met haar man een bijenbedrijf van tussen de 800 en 1000 bijenvolken waar ze - vanwege de beren in dat gebied kunststof ramen gebruiken.


Hans

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door jack » do 20 sep 2007, 21:01

Hallo Hans,
Ik ben blij met deze reactie van je. Mijn ervaring is dat de bijen de ramen ook graag bevolken. Eind mei heb ik een broeaflegger gemaakt, een volle broedkamer. Na 10 dagenn doppen breken en een jonge moer erin. Tegelijkertijd een aantal oudere raten eruit en nieuwe met kunstraat erin. Toen de moer eenmaal aan de leg was, nog eem paar oude ramen eruit en nieuwe erin. Het volk zit nu op 4 oudere plasticramen en 7 nieuwe houten ramen met kunstraat.In de loop van de zomer groeide het volk niet erg snel. Ik heb een paar keeer gevoerd, de onderlegger een aantal dagen gecontroleerd( bijna geen mijten), maar ik kon de oorzaak van het niet goed groeien niet vinden. Tenslotte , begin augustus de kast maar eens van binnen bekeken. De 7 houten ramen met kunstraat waren prima uitgebouwd, maar er was geen broed te zien. Het broed van dit volk zat in de 4 plastic ramen.
Ik heb hier geen verklaring voor, wie wel?
Groeten Jack

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Piet Jager » do 20 sep 2007, 21:21

Jack, jij schrijft dat de plastic ramen al een keer bebroed geweest zijn en de houten ramen met kunstraat waren pas nieuw.

Een moer gaat veelal eerst in bebroede raat leggen en als er eenmaal honing in die nieuwe raat is opgeslagen geweest, dan pas gaat ze daarin leggen! Misschien omdat er in honing inhibine zit, dat is een soort natuurlijke antibioticum,

!Piet

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door jack » do 20 sep 2007, 21:56

Hoi Piet,
Je hebt misschien gelijk, maar ik blijf het toch vreemd vinden dat een groot volk dan niet meer dan 4 ramen met broed produceerd.
Groeten Jack

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Astrid Schoots » do 20 sep 2007, 22:25

jack schreef:
Hallo Astrid,
Sorry dat je je aangesproken voelde. Mijn opmerking was niet speciaal voor jou bedoeld, maar meer in algemene zin. Groeten Jack
Prima Jack, dank je
Astrid

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Dirk Blanken » vr 21 sep 2007, 18:49

Jack, de legcapaciteit van je moer is minimaal.
Als het broed op de 4 plastic ramen mooi broed is zonder hagelschot is het geen inteelt maar kan de moer gewoon niet meer aan.
Ik teel 2 tot 3 x zoveel koninginnen als ik nodig ben en weet heel zeker dat koninginnen van een zelfde moer geteeld onderling grote verschillen in legcapaciteit kunnen vertonen.
Zodra ik merk dat een volk van een moer een langzame ontwikkeling heeft komt er een ander op die beter presteert, liefst van de zelfde lijn.
Over het algemeen worden de eerder bebroedde ramen eerder belegd maar een productieve moer gaat op net uitgebouwde raat gewoon door.
Je moer is volgens mij dus gewoon niet goed, afschaffen na de winter of nu nog verenigen met een klein volk met een goede moer.
Dat ze de plastic ramen uitkiezen heeft met het eerder belegd te maken.
Ik heb nu een lijn van Hans Roy Denemarken die bovenmatig presteert ook in f2 en f3 volken maar ik wil graag diversiteit op mijn stand houden maar toch bestaat die nu al weer voor de helft uit de dochters en kleindochters van die moer.
De enige oplossing is om de dochters op bevruchtingsstations aan te paren liefst op verschillende plaatsen zodat diversiteit blijft bestaan.
Als de moer van deze lijn(2004) weer goed uitwinterd zal ik de dochters dan ook nog op verschillende bevruchtingsstations laten aanparen, zodat er meer zekerheid ontstaat dat ik nog langer van die lijn plezier kan hebben.
Dirk


dertiende

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door jack » vr 21 sep 2007, 23:11

Hallo Dirk,
De moer is wel goed. Ik heb de plasticramen er uit gehaald. Ze ging daarna als een speer op de andere ramen.
Groete Jack.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Dirk Blanken » za 22 sep 2007, 19:03

Ja Jack met bijen maak je de vreemste dingen mee, maar heb je echt geen eitjes kunnen ontdekken in de uitgebouwde kunstraatramen voordat je de plasticramen eruithaalde.
Misschien heeft dat ook iets met die speer te maken.
Ik maak vanaf de 2e helft van augustus de kasten niet meer open of het moet aan het vlieggat te zien zijn dat het niet goed is.
Als er dan geen koningin inzit of eentje die net darren is aan het produceren dan ruim ik dat liever in de herfst, in het voorjaar hebben we het druk genoeg en blijven de ramen uit de kasten die niet goed zijn soms lang staan.
Ik heb nu een Golzkast waarbij het nog zoemt van de darren dus even gekeken, eitjes en goed verzegeld broed dus stille moerswisseling en waarschijnlijk in het voorjaar een oude leggende moer en eentje die waarschijnlijk niet goed is bevrucht maar je weet het nooit met bijen.
Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat een volk met 2 koninginnen overwinterde, dat kwam met de zwarte bij vroeger nooit voor tenminste niet dat ik dat ooit gemerkt heb.
Enfin je hebt het opgelost en daar gaat het om.
Vandaag was het een perfecte dag veel krachtgevend stuifmeel voor de winterzit werd binnen gehaald.
In December nog een vervelend oxaalzuurkuurtje en dan hebben we weer ons best gedaan.
Dirk

dertiende

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door labrador » za 22 sep 2007, 20:47

Wat kosten die kunststofraampjes eigenlijk per stuk?
En zijn deze overal te koop?

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door jack » za 22 sep 2007, 22:56

Ik heb ze vroeger bij het Ielgat in Amen gekocht. Toen kostten ze 2 gulden. Ik heb ook eens 100 ramen uit Duitsland laten komen. Kijk eens bij de firma Warnholz.
Groeten Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten