Nieuwe styropor Simplex kast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Ed Pieterse » do 20 sep 2007, 09:41

Graag wil ik iedereen er even op attent maken dat er nu een 100% Simplex Stryroporkast is.
Kijk even op : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7869 (zie vraag en aanbod)
Ed

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door hbeugeling » do 20 sep 2007, 09:44

Ik lees met regelmaat op het forum dat mensen belangstelling tonen in bepaalde producten. In dit geval zou het bv deze kast kunnen zijn. Ik vraag me daarom wel eens af of er via dit forum misschien een collectieve inkoop opgestart kan worden. Het kan voor de detail- of groothandel interessant zijn om deals te sluiten als het gaat om de grote aantallen. Wanneer ik nu op de site van de Werkbij kijk en bv de prijs van de Segeberger kast neem € 110,-- per stuk, zal het mij niets verbazen dat bij een bestelling van ca 10 kasten de prijs onder de € 100 zal dalen. Is de mogelijkheid tot collectieve verkoop hier al eens ter sprake gebracht?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door de vos roger » do 20 sep 2007, 09:47

Daar zit wel toekomst in dit soort kasten ,ik ben alleen wat argwanend over die bodem die ook in kunststof is.Een zwakke plek denk ik.
Ik zag die liever in degelijk hout uitgevoerd.
roger

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Ed Pieterse » do 20 sep 2007, 09:50

Ik imker al een flinke tijd met de Duitse Segebergerkasten, waarvan alleen de hoogte aangepast is, omdat de Duitse raampjes iets groter zijn. Ook is er een voorziening om de oortjes van de Simplexraampjes zo groot te laten als bij de gewone spaarkast.
Het is altijd al mijn bedoeling geweest om de bijen veel ruimte te geven en dus snel een 2de broedkamer of een extra honingkamer.
Desondanks had ik toch vaak last van braamraat aan de zijkanten van de ramen omdat de ruimte met de kastwand veel groter is dan 8 mm.
Steeds dacht ik, waarom geen echte Simplexmaat- kast. Dus op een gegeven moment sprak ik daarover met Hayo Velthuis (zie Bijenhouden stukje van Hayo Velthuis en Jan Charpentier). Het originele uitgebreide stukje staat trouwens ook op mijn website. Hij zei toen er zou een echte volledige Simplex styroporkast moeten komen om die ongemakken van gedeeltelijke aanpassingen te kunnen uitbannen.
Ik heb toen zo'n kast getekend en aan 2 fabrieken gevraagd wat de productiekosten zouden zijn.
Het is de firma Stehr geworden, die ook ervaring had met de Duitse Segebergerkast. De kosten van de aanpassingen van de mal zijn hoog, maar kunnen worden omgeslagen over een paar jaar. Daar ik de bui al zag hangen met firma's die het na wilden maken heb ik octrooi aangevraagd en gekregen. Die kunnen op de rechter rekenen als ze gaan namaken (dit wat de broed- en honingkamer betreft).
Daar ik dit jaar 72 word wil ik verkoop van die kasten niet aan huis hebben en laat de kasten door wederverkopers aan de man brengen.
Natuurlijk zijn er deals te sluiten bij grote aantallen.

De kunststof bodem is juist een zegen, die houten bodems rotten zo weg, tenzij je ze van solide hardhout maakt. Dan worden ze echter ook flink duurder. Het vervoer is ook prima te doen, het vergt wat voorzichtigheid tegen beschadigingen, het echter mee. Alle onderdelen zijn uitwisselbaar met de Duitse Segebergerkast. Ik heb alleen een aluminium plaatje op het deksel geplaatst voor de klem van de reisriem, die anders een "moet" drukt in de styropor.

Ed

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Dirk Blanken » do 20 sep 2007, 09:54

Een zeer goed initiatief Ed,
Dat had ik een klein jaartje eerder moeten weten dan was ik een goede klant geweest.
Nu ben ik bezig om elke bak te voorzien van een plankje dat de bijenafstand i.p.v.13 tot 15 mm( de bakken zijn nl. taps i.v.m. het lossen na de fabricage) naar de juiste afstand veranderd.
Ik vind dat de leverancier als hij bijenkasten verkoopt met een dusdanige afwijking van de bijenafstand dit moet vermelden.
Ik heb een stevige discussie met de verkoper gehad maar hij beweerde dat er geen enkel probleem was de bijen bleven gewoon op de ramen niet dus soms ben je 5 x zolang bezig om een kast te behandelen.
Eigelijk moest zo iemand een proces aan z'n kont hebben, een bijenkast is een kast waarin de bekende bijenafstand wordt aangehouden anders is het een kist.
Ik was dus weer eens te goed van vertrouwen en overal waar centen tussen zitten moet je dat niet zijn.
Maar ik wist het echt niet wat ik wel wist is dat styroporkasten behoorlijk krimpen na het fabricage proces en dan denk je dat het daaraan ligt, dat de bijenafstand groot is, als je voor de eerste keer de ramen erin hangt.
De verkoper en ontwerper wist het al jaren dat het niet klopte!
en had hij het duidelijk moeten vermelden.
Ik denk dat er ook met de voerbak moet worden geexperimenteerd want de toegang is veel te ruim.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Bart de Coo » do 20 sep 2007, 09:57

Ed en andere Segeberger-kenners,

Ed Pieterse schrijft hierboven dat je door de kunststof bodem geen last hebt van rot. Maar hoe zit het met het plaatsen van deze kasten onder een afdakje? Is dat überhaupt nodig, of zijn de kasten zo weerbestendig dat ze gerust het hele jaar buiten kunnen staan?

Nou vooruit, nog een klein vraagje dan. Hoe zit het met vervliegen? Deze kasten zijn perfect identiek in vorm en in kleur. Ik kan me voorstellen dat je op die manier vraagt om mislukte bruidsvluchten. Iemand hier ervaring mee?
Groet,
Bart

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Ed Pieterse » do 20 sep 2007, 09:59

Hallo Bart,
Natuurlijk kunnen ze op een rij staan. Je schildert de vlieggaten in een verschillend kleur en de kasten zijn verder gelijk.
Wat die kleur betreft hoorde ik in Duitsland, dat je voor een vlieggat het beste 2 verschillende kleuren kan gebruiken, dan heb je nog minder kans op vervliegen.
Maar dat vervliegen valt best mee. Hoe doe je dat dan met jou andere kasten?
Je kan trouwens bij die styroporkasten ook een aanvliegbled krijgen, wat je ervoor op de kast bevestigt. Het is een wat grotere soort vliegplank, maar wel erg mooi. Je kan er het vlieggat niet mee afdichten.
De kasten staan bij mij altijd buiten en hebben daar geen last van. In het voorjaar ga ik er even met een borstel en wat zeep langs om de alg te verwijderen, want we hebben hier veel bomen waar ze bij staan.
Even met de tuinslang wat wegspoelen van het sop en ze zijn weer als nieuw.

Wim Joosten heeft trouwens gelijk dat dit hier niet thuishoort deze discussie. Maar van mij mag hij het naar een andere plek schuiven.
Ed Pieterse

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Astrid Schoots » do 20 sep 2007, 10:04

Ed Pieterse schreef:
Graag wil ik iedereen er even op attent maken dat er nu een 100% Simplex Stryroporkast is. Kijk even op : http://www.mamamoer.nl/mamamoer/blz/ned ... rkast.html
Ed
Goeie kasten Ed, en geweldig dat de bijenruimte is aangepast.
Maar wat ik niet begrijp: het is toch een enkelwandige kast, waarom noem je het dan simplex? Ikzelf gebruik vooral simplexkasten en een enkele spaarkast; volgens mij zijn de binnenmaten hetzelfde, maar het verschil zit hem toch verder alleen in het enkel- of dubbelwandige? (en het gewicht dus daardoor!)
Astrid

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Dirk Blanken » do 20 sep 2007, 10:08

Zo ontstaat dus de verwarring Astrid,
Maar oude imkers weten dat het nederlandse standaardraam het zelfde raam is als het simplexraam en dat het simplexraam al jaren zo genoemd wordt terwijl de kast waarin hij wordt geplaatst spaarkast heet.
Mij stoort het niet maar beginnende imkers die de naam simplex niet kennen, zullen hierdoor om het verkeerde been kunnen worden gezet.
Dirk
dertiende

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Astrid Schoots » do 20 sep 2007, 10:10

Dirk Blanken schreef:
....Maar oude imkers weten dat het nederlandse standaardraam het zelfde raam is als het simplexraam en dat het simplexraam al jaren zo genoemd wordt terwijl de kast waarin hij wordt geplaatst spaarkast heet....
Dirk
dertiende
Dank je Dirk, maar dat je die ramen uit beide kasten simplexramen noemt is wel begrijpelijk -gewoon dezelfde raampjes- maar de kasten zelf hebben wel verschillende namen. Ik wist niet dat dat ook doorelkaar werd gebruikt. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten