DB plus bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

DB plus bijenkast

Bericht door marc » wo 07 mei 2008, 11:41

De nieuwe kast is er :

Afbeelding

Nog een paar drukke dagen, dan krijgen jullie de volledige voorstelling.

Groeten, marc

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 08 mei 2008, 10:02

Ik vind het een heel mooie kast!! Met name de greepjes spreken mij erg aan. Mijn imkerkennis klaagt altijd over de grepen bij Segeberger als we deze kasten moeten tillen. En inderdaad zijn die wat aan de kleine kant. Op een karretje zullen denk ik de deksels tegen elkaar komen? Lijkt me erg zo goed zo.
Verder ben ik wel benieuwd hoe de bodem eruit ziet. Heb je ook verschillende varroa bodems zoals bij de Segeberger?

jp

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » di 13 mei 2008, 15:19

De winkel is open [:)] : http://www.beeplus.be.
Iedereen welkom, ook alle vragen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Dirk C » di 13 mei 2008, 20:25

Had graag geweten welke de meerwaarde is van deze kast, tenopzichte van de andere Styropor kasten?
Heeft deze extra 's tegenover de Frankenbeute en andere segebergers?
De prijs lijkt mij aan de hoge kant, enfin, toch voor deze imker [:I].
Ziet er wel een mooie kast uit, daar niet van.

met vriendelijke groet,
dirk

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » wo 14 mei 2008, 08:35

Dag Dirk,

DBplus is niet te vergelijken met de bestaande Styropor kasten.

Zij kenden hun oorsprong in een ander tijdperk waar men andere waarden koesterde. De isolerende kast was toen vooral een verbetering van de houten kast, waarbij waarden als licht in gewicht, beter isolerend en moduleerbaarheid voorop stonden.
In de loop der jaren hebben zij steeds aanpassingen moeten doen om bij te blijven, maar alle delen die erbij kwamen waren niet altijd even geslaagd en moesten telkens op de basisrompen verder gaan natuurlijk.

Het ontwerp van DBplus vertrekt van bijenbeweging en bijenruimte in een kast, duurzaamheid van de kast, een optimaal kastklimaat voor de bijen in elk seizoen, het uitsluiten van winterhaarden van ziektenverwekkers, de controle van de volkstoestand op elk tijdstip zonder het volk te storen en het gemak en de tijdwinst voor de imker bij het werken met de kast.

Bezie het als een uitbreiding van het aanbod.
De kosten voor de ontwikkeling van deze kast waren groot, onmogelijk recupereerbaar, maar dat was de opzet niet. De eisen die gesteld werden vroegen een perfect ontwikkelde kast, niet de goedkoopste kast in aankoop. Commercieel gezien kan je deze kast niet verkopen onder de 250 euro, maar we proberen ze bereikbaar te houden voor zo veel mogelijk imkers.
Een 28-tal imkers uit het vooronderzoek en hun bijen gaan er binnenkort alle plezier van hebben.
Je zal voortaan niet meer kunnen zeggen dat je niet de keuze had in een betere kast. De keuze is alleen maar verbeterd voor de imker.

Ik zou kunnen aanhalen dat deze kast meer honing haalt, dat de honing sneller is ingedikt, de volken nog sterker uit de winter komen, geen enkel imker wintersterfte kende (2007-2008) in een proefkast, het werk aan de volken sneller verloopt enz... allemaal dingen die de imkers uit het vooronderzoek vaststelden, maar deze dingen wil ik het komende jaar eerst nog verder meten.

De DBplus kast komt haar doelstellingen volledig tegemoet en daarom ben ik een tevreden 'vader'. Ze kan nu haar eigen leven leiden.

Imkergroeten, Marc

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 mei 2008, 10:57

Over verkoperstechniek gesproken....ik zie niet echt de voordelen van deze nieuwe kast ten op zichte van de bestaande 'kunsstof' kast.....of het moet al de vochthuishouding zijn. Nadeel is tevens dat de Nederlandse imker over moet stappen naar Dadant wat ie niet zo snel gaat doen...

Overigens ziet de kast er mooi uit en zijn er wel degelijk enkele practische verbeteringen te zien, zoals handgrepen, reisriem greep.... tussenringen, verhoogde deksel... wie weet er nog meer?

JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » wo 14 mei 2008, 13:08

JP, ik ben blij dat je 'etc.' erbij zet want dat dekt nog een ganse lading.

Ik betrap me erop in mijn vorig antwoord weer te veel verteld te hebben. Ik wordt bij deze kast natuurlijk niet meer neutraal genomen, het wordt nu al snel afgerekend als een 'verkooptechniek'.
Ik begrijp dat, doch zijn marketing en verkooptechniek begrippen die ver zoek zijn bij de ontwikkeling van deze kast. Ze is gewoon het logische gevolg van onderzoeken die ergens in 2005 startten, de gedrevenheid om eigen onderzoek om te zetten in de praktijk.
Wie geld wil verdienen doet beter wat anders.

Aan de reacties te zien denk ik dat in Ndl heel wat DB liefhebbers zitten. Trouwens de Simplex volgt nog.

Terug naar de DBplus : beschrijving en details zijn duidelijk genoeg op de site, wie wat van kasten kent krijgt een duidelijk beeld.
Wie nog met vragen zit over details die niet duidelijk zijn kan ze hier stellen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 mei 2008, 16:37

Beste Marc...

ik haal het woordje etc. wel even weg...
dan kunnen we samen met andere forumimkers alle voordelen even op een rijtje zetten. En idd zijn er ook Dadant imkers in Nederland. Met name buckfast imkers denk ik.

jp

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » wo 14 mei 2008, 23:26

Dag Jelte, je vraagt me hier wat, het is meer iets voor een boek.
De nieuwsgierige wetenschapper in je bekoort me, ik wil daarom best een poging 'in een notedop' wagen. Ik hoop dat de huidige drukte het me toelaat om hier regelmatig op in te springen. Het moet wel overzichtelijk blijven, ik probeer het daarom in deeltjes.

Laten we beginnen met enkele algemeenheden :

1. Het voordeel van het rechtstreeks contact tussen de imker-gebruiker van de kast en de onderzoeker-ontwerper, zelf een gepassioneerd imker.

2. Het BEEplus concept levert een bijenkast die 'af' is, waar geen verdere delen bijgemaakt dienen te worden om fouten op te lossen. Het vooronderzoek duurde lang genoeg, fouten werden in eerdere fases opgelost.
Het is een complete kast waar geen opties dienen bijgekocht, ze wordt ook gemonteerd geleverd, je hoeft enkel je raampjes met bijen over te hangen (na een verfje).

3. Bij elk onderdeel van het ontwerp werd niet enkel gekeken naar de goede werking van het onderdeel zelf. Het werd steeds in het geheel geplaatst en tot in het detail bestudeerd met als drijfveren : de toepassing van de onderzoeken, het belang van de bijen en het belang van de imker.

4. We blijven dynamisch bezig met bijenkasten, over verschillende specifieke toepassingen wordt nagedacht. Een laatste ontwerp dat van de tafel (eigenlijk de PC) rolde is er één van 2 stukken voor de DBplus kast die een oplossing biedt voor de problemen die kunnen ontstaan bij broedbeperking. Het is een oplossing voor de goede werking van deze methode met een maximale honingopbrengst.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » wo 14 mei 2008, 23:28

Het gebruikte materiaal.

5. BEEplus bijenkasten volledig in EPS '“ 120 kg/m³.
Het vooronderzoek sloot hout als materiaal uit. Enkel met EPS (geëxpandeerd polystyreen) kon het doel bereikt worden, vooral omwille van zijn isolerend vermogen. Het lage gewicht en dus de gebruiksvriendelijkheid voor de imker, versterkte EPS als het keuzemateriaal.
Voor het verkrijgen van een duurzame kast werden testen gedaan op EPS stukken van verschillende zwaarte. Beschadigingen met werktuigen en de schroefbaarheid waren belangrijk.
120 kg/m³ voldoet aan de eisen.

6. Kamijzers '“ 1.2 mm dik in inox.
Materiaal dat niet reageert op de verschillende zuurbehandelingen in kasten.
Met een dikte van 1.2 mm behoudt het kamijzer zijn stijfheid, ook bij het schuiven met raampjes.
De kamijzers worden met inox schroeven vastgezet.

7. De waterdamproosters in geanodiseerd aluminium voor buitengebruik zonder aantasting.
De roosters worden met inox schroeven vastgezet.

8. Afdekplaat in gerecycleerde houtvezel, goed waterdampdoorlatend '“ 10 mm.

9. Isolatie lagen in vezelisolatie van hoge densiteit, goed waterdampdoorlatend en niet hygroscopisch (wateropnemend).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten