Spaarkast/Dadant(us)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Spaarkast/Dadant(us)

Bericht door petro » di 16 nov 2010, 13:40

Aangezien ik Buckfastbijen heb en het afgelopen jaar heb meegemaakt hoeveel broedruimte ze gebruiken,wou ik het aankomende jaar met Dadant(us) beginnen.
Eerst rondgesnuffelt op de site's en ik mocht Semar bezoeken die mij een blik in het gebruik heeft gegunt,ook heeft hij veel vertelt over de Dadant in praktijk.
Een nieuwe kast is (voor mij) aan de prijzige kant,dus heb ik een advertentie geplaatst,waar redelijk snel op werd gereageert.
Degeen die reageerde is ook al iemand die een aantal jaren op het imkerforum aktief is,dus ook weer meegenomen(als info)
Helaas diegeen liet na zijn eerste bericht niets meer van zich horen,ondanks berichten mijnerzijds .
Na enige dagen gewacht te hebben,heb ik nu maar besloten(tegen wil en dank :( )nog een jaar door te gaan met de spaarkast.
Mochten er mensen zijn met goede ideen wat betreft het imkeren met Buckfastbijen,en dan vooral in een spaarkast wil ik dat graag horen.

Wat betreft de advertentie's;laat mensen even weten als je toch afziet van verdere handelingen als je eerst reageert! :shock:

Petro

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Spaarkast/Dadant(us)

Bericht door jossmits » zo 13 feb 2011, 10:50

Een spaarkast (2 elementen) heeft 135 dm2 raat in de broedkamer, de dadant (blatt) kast 113 dm2 raat. Het is dus onjuist dat dadant een grotere broedkamer heeft dan de spaarkast. Bovendien heeft Voirnot aangetoond dat 90 tot 100 dm2 ruim voldoende is als broedkamer. Dat is makkelijk te beredeneren: Een koningin (ook een buckfastkoningin) legt maximaal 100 eitjes per uur, is 2400 eitjes per dag. Het broed kan dus maimaal 21 maal 2400 cellen bevatten is ruim 48000 cellen, dat is weer maximaal 60 a 70 dm2 raat, zodat in een broedkamer met 100 dm2 raat nog zo'n 30 tot 40 dm2 raat voor voer (stuifmeel) overblijft. Dat zijn 3 a 4 broedkamerramen (dadantkast) voer!. Je moet dus overstappen naar dadant omdat de broedkamer van de spaarkast te groot is.

groeten,
Jos

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Spaarkast/Dadant(us)

Bericht door Rene K » zo 13 feb 2011, 12:16

Petro heeft het over Dadant US, dat is groter dan Dadant Blatt.

Rene

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast/Dadant(us)

Bericht door petro » zo 13 feb 2011, 12:39

Jos,
Hetgeen ik over spreek is een broedkamer(spaarkast),en dat houdt ook in één element.
En dat is toch echt beduidend kleiner als een broedkamer van dadant(US)
Het gaat er juist om dat ik dan geen elementen hoef te stapelen om aan ruimte te
voldoen.

Laat ik gelijk even gebruik maken van het feit dat ik in dit topic ben.
Ik gaf aan dat diegeen die op mijn advertentie reageerde dat naderhand niet meer deed,maar
later bleek dat ik veel te ongeduldig was, wat mij door het geduld van diegeen mij al snel duidelijk werd.
Petro
jossmits schreef:Een spaarkast (2 elementen) heeft 135 dm2 raat in de broedkamer, de dadant (blatt) kast 113 dm2 raat. Het is dus onjuist dat dadant een grotere broedkamer heeft dan de spaarkast. Bovendien heeft Voirnot aangetoond dat 90 tot 100 dm2 ruim voldoende is als broedkamer. Dat is makkelijk te beredeneren: Een koningin (ook een buckfastkoningin) legt maximaal 100 eitjes per uur, is 2400 eitjes per dag. Het broed kan dus maimaal 21 maal 2400 cellen bevatten is ruim 48000 cellen, dat is weer maximaal 60 a 70 dm2 raat, zodat in een broedkamer met 100 dm2 raat nog zo'n 30 tot 40 dm2 raat voor voer (stuifmeel) overblijft. Dat zijn 3 a 4 broedkamerramen (dadantkast) voer!. Je moet dus overstappen naar dadant omdat de broedkamer van de spaarkast te groot is.

groeten,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten