Koninginneroosters bij Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 mar 2011, 09:15

Hoi Booij,

ja eigenlijk was ik naar zoiets op zoek.
Het plastic roosters zou op zich prima kunnen, maar die kun je wel lastig schoonmaken. Misschien in de natronloog?

Verder lijkt me het rooster met rand wel iets, maar het plaatje is zeer onduidelijk. Heb je me de goed wel doorverwezen?? Is het nr. 10096??

Om eerlijk te zijn, deze lijken me meer op roosters:
Absperrgitter Segeberger Beute mit Rand:
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... SegInnende

en deze:
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... Kunststoff

Deze lijkt op wat ik nu heb (en die dus niet past):
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... e-mit-Rand
Tja. Maar is de kast van het Ielgat dan dezelfde dan die van de NBV?, i.e. gemaakt naar NL maat? Of heeft het Ielgat ze aangepast??

JP
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door semar » di 29 mar 2011, 11:14

bij holtermann kun je te kust en te keur kiezen tussen allerlei verschillende roosters.

http://www.holtermann-shop.de/

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door H.J.Booij » di 29 mar 2011, 22:23

Hallo JP,

je hebt een soort rand nodig (wel een goede verwijzing :) ) en daarin kan je diverse zaken leggen. Waaronder ook de jou weergegeven rooster (33 x 33). Je kan ook een bijenuitlaat erin zetten etc. Ik heb ook wel verhalen gelezen in Die Biene dat ze bovenin met de MHT verdunster mierenzuur verdampen!) Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met deze dingen. Voor zover ik weet is bienen-voigt de enige die een dergelijk compleet systeem verkoopt. Dus als jij het even uitprobeert hoor ik wel of de ervaringen goed zijn :D

Zo'n jaar of 6 terug heb ik een aantal segebergers bij Ielgat aangeschaft. Het bleek echter dat aan de voor en achterkant de ruimte niet afdoende was. Tenminste bij een beetje dracht bouwden ze alles aan elkaar. De nieuwere (vorig jaar gekocht) voldoen wel.

Ze zeggen dat eea niet uitwisselbaar is tussen de verschillende handelaren. Sommigen beweren het tegenover gestelde. Ik heb ook wel verhalen gehoord dat de ene type harder is geschuimd dan de andere

De gele rooster krab ik eerst af met een kastbeitels en vervolgens even door de loog heen. Krijg je ze weer goed schoon hoor.

Je zou ielgat eens kunnen benaderen. Misschien hebben ze wel antwoord op je vraag.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 mar 2011, 15:17

Hoi Booij,

Ik zal eens kijken waar ik die dingen kan krijgen of kan bekijken. Het is nu in ieder geval al gerichter zoeken. Dank hiervoor!
Zo'n jaar of 6 terug heb ik een aantal segebergers bij Ielgat aangeschaft. Het bleek echter dat aan de voor en achterkant de ruimte niet afdoende was. Tenminste bij een beetje dracht bouwden ze alles aan elkaar. De nieuwere (vorig jaar gekocht) voldoen wel.
Dit probleem is idd bekend bij imkers die al zeer vroeg op Segeberger overstapten. Ook op dit forum uitgebreid bediscusieerd. Nu ik in Antwerpen zit met meer dracht (terwijl ik de volken ook iets kleiner zet dan gebruikelijk) is het probleem nog prenanter. De bijenruimte moet simpelweg gerespecteerd worden en het verwijderen van de raatrestjes is tijrovend en geeft veel geklieder. IK WIL DAAR VANAF. Nieuwe kasten kopen is voro mijn geen optie. De oude zijn nog niet versleten en ik sluit niet uit dat ik met twee jaar in een land met een totaal andere raammaat woon. Vandaag naar de Gamma gefietst en 8 mm 'powerplex' (stond op de sticker) op maat laten zagen. Ik heb het zo laten zagen dat het precies klemt tussen de binnenwand. Er is geen spijker aan de pas gekomen. Vanochtend op deze bak met waswafels op mijn sterkste volk gezet. Als deze test psotief uitpakt, zal ik ook de al de andere bakken van 8 mm multiplex voorzien. Ik ben dan voor ca. 30 euro gered. In komende jaren kunnen deze kasten dan worden vervangen!

JP
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 mar 2011, 16:03

Tevens vanmorgen 2 roosters geplaatst. Ik had vorige week namelijk 2 honingkamers geplaatst. Ik wacht altijd een aantal dagen met het plaatsen van een rooster en zeker in het vroege voorjaar. Bijen krijgen op deze manier beter de gelegeheid om in de honingkamer aan de slag te gaan. Bij 1 kast (Segeberger) zat de honingkamer al voor 3/4 vol, bij de ander (simplex) voor 1/4. Het gaat dus ongelovelijk snel nu. En de zoete kers en paardebloem komen er aan!!
Het plaatsen van zo'n rooster is een secuur werkje; eerst heb ik de braamraat verwijderd van de bovenkantlat van de broedramen, en vervolgens de braamraat van de onderkantlat van de honingkamerramen. Weliswaar zit er aan de onderkantlat niet veel braamraat, maar toch. Het kan bijen pletten. Zorg ervoor dat het rooster smetteloos schoon is. Ook punaises verwijderd van de bovenlat. Ook deze zorgen ervoor dat het rooster weer enkele mm hoger komt te liggen. In het verleden heb ik deze punaises gebruikt als geheugensteuntje voor raatverniewing, maar dit systeem heeft het niet gered. Vervolgens gecheckt; bijen passen precies onder het raam. Bij de Segeberger heb ik nu een plat zinken ponsrooster gebruikt, waarvan ik er twee heb, en die wel de goede afmeting heeft in tegen stelling to de zinken draadroosters waar ik deze serie mee ben begonnen. Die zijn te dik. De bijen 'lassen' de onderkant vast aan het rooster en ik blijf bezig met het 'ontbraamraten' van de onderkantlat. Soms luistert het dus nauw.

JP
JP

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door H.J.Booij » wo 30 mar 2011, 20:41

Hallo JP,

1 plaat van 8 mm of 2 platen van 8 mm?
En houdt je nog rekening mee dat de ruimte onderaan groter is dan bovenaan?

Hilko

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2011, 10:50

Aan beide kanten (voor een achter) een plaat van 8 mm ingezet. Ik heb fotos gemaakt, en mss. laat ik die nog wel zien.

Toplatten zitten gelijk met bovekant kast dus die afstand is goed. Of bedoel je dat niet?

jp
JP

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Menno » do 31 mar 2011, 11:29

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoi Booij,

ja eigenlijk was ik naar zoiets op zoek.
Verder lijkt me het rooster met rand wel iets, maar het plaatje is zeer onduidelijk. Heb je me de goed wel doorverwezen?? Is het nr. 10096??
JP
Ik gebruik zelf de Zwischenboden II Art.Nr.: 10194
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... enboden-II

Vind ik persoonlijk echt heel goed werken .
Je begint met het Koninginnerooster ertussen in die tussenbodem,
en je kan er als je honingbakje vol zit met een andere tussenplaat een bijenuitlaat van maken zodat je honingkamer vanzelf leeg loopt :clap:
Ik knip zelf het bovenstaande plastic Koninginnerooster op maat, ik vind van het bijgeleverde rooster persoonlijk de openingen te klein.

Met de bijbehorende dampdoorlatende binnenplaat gebruik ik ze daarna als ventilatievoorziening voor de winter, geen tocht,maar wel de waterdamp eruit.
Het bovendeksel rust op 2 strips waardoor je een kleine kier (1a 2 mm) krijgt tussen tussenbodem en dak, de waterdamp gaat door het semi-permeable piepschuim heen, en condenseert onder het koudere dak, en het water loopt er dan aan de zijkant uit.
Door het gebrek aan tocht kitten de dames het echter niet dicht.

Het verbaast me nog steeds dat Segeberger in Nederland "compleet" zonder deze accessoire verkocht worden,
voor die €30 extra is het opeens een veel betere kast!


Groeten Menno

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2011, 11:37

Hoi Menno,

klinkt goed!!! Bog enkele vragen:

En die bestel je dan via de website?
Rooster bijknippen?? Je bedoelt het oppervlakte aan rooster vergroten??
Vocht kan idd een probleem zijn bij Segeberger. Zo worden snel al de oren van de ramen heel nat en die worden dan uiteindelijk zwart. Niet dat het heel erg is, maar toch. Heb ook het liefst dat de bijen overal bijkunnen. Minder vocht in de segeberger is denk ik goed.
Ik heb een ratjetoe aan bijenuitlaten. Allemaal versshillende maten en indekplanken. Ik gebruik ze nooit. Maar als je een goed systeem hebt is het denk ik wel handig, zeker als het om een grote oogsten gaat.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2011, 11:38

Vergeten: heb jij mss een foto van je bakken??? Ik vind die foto o pde site megaonduidelijk!!

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten