Koninginneroosters bij Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Menno » do 31 mar 2011, 12:42

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoi Menno,

klinkt goed!!! Bog enkele vragen:

En die bestel je dan via de website?
Rooster bijknippen?? Je bedoelt het oppervlakte aan rooster vergroten??
Vocht kan idd een probleem zijn bij Segeberger. Zo worden snel al de oren van de ramen heel nat en die worden dan uiteindelijk zwart. Niet dat het heel erg is, maar toch. Heb ook het liefst dat de bijen overal bijkunnen. Minder vocht in de segeberger is denk ik goed.
Ik heb een ratjetoe aan bijenuitlaten. Allemaal versshillende maten en indekplanken. Ik gebruik ze nooit. Maar als je een goed systeem hebt is het denk ik wel handig, zeker als het om een grote oogsten gaat.
Afgelopen jaar had het Bijenhuis ze ook opeens, maar ik zie ze nu niet meer in de webwinkel staan.
Volgens mij heeft de Werkbij ze ook liggen onder de naam "binnendeksel" voor 25,50.
Ik heb ze zelf gewoon bij Biene-Voigt besteld.

De bijgeleverde koninginneroosters zij volgens mij te nauw, ik kreeg nauwelijks bijen in de honingkamer.
Ik koop tegenwoordig die plastic koninginneroosters en knip ze op maat zodat ze in de tussenring passen.

Losse tussenring ziet er uit als op:
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... nnendeckel

Daar zit nog een opvulplaat bij die er van bovenaf in gaat, ertussen stop je het rooster

Duidelijker foto is ook: Art.Nr.: 11082 Innendeckel Winter- und Wanderlüftung, Zwischenboden, Absperrgitter, Bienenflucht.
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... Funktionen

Is die duidelijker?
Ik wilde nu in de regen buiten geen foto's maken :(

Groeten Menno

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Menno » do 31 mar 2011, 12:53

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vergeten: heb jij mss een foto van je bakken??? Ik vind die foto o pde site megaonduidelijk!!

JP
Dit is de duidelijkste foto die ik online kan vinden:
http://home.euphonynet.be/archief_bijen ... erger2.jpg
Afbeelding

Die inlegplaat met sleuven kan je dus vervangen door een bijenuitlaat, of een "ademende" ventilatieplaat.
Ertussen kan dus je koninginnerooster.

Ik gebruik zelf 2 van dit soort ringen per kast, een met ademplaat bovenin onder de deksel, en de andere met rooster tussen BK en HK.
"s winters leg ik de ring met koninginnerooster bovenop de ring met ventilatieplaat, met daarbovenop de deksel van de kast.
Dan creëer je meer ruimte waar je waterdamp kan condenseren, met dank aan Marc met z'n DB+ voor dit idee :clap:

Groeten Menno

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2011, 14:04

He Menno,

ja idd deze foto is veel duidelijker!!
Het koninginnerooster moet dus op maat gemaakt worden: maar hopelijk niet de gaatjes/spleetjes??
En waar dient die plaat met sleuven voor???
Ik kan me de introductie van Marc's kast herinneren....een aantal jaren geleden. Bij die kast zit een dergelijk rooster standaard bij??

Dan nog iets: ik wil nu per kast de moer tussen roosters zetten. Dat is toch veel minder werk in zwermtijd om al die onderkamers door te moeten (slecht voor je rug; bij mij zit de tweede kamer precies op de goede hoogte). Ik heb dan ook aan twee ringen genoeg. Maar ik zie dat het rooster in een verdieping ligt: geeft dat geen uitbouw aan de onderkant van de honingkamerramen??

JP
JP

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Menno » zo 03 apr 2011, 18:15

hoi Pieter,
ik zie net dat mijn antwoord in een digitaal black hole is verdwenen?
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Het koninginnerooster moet dus op maat gemaakt worden: maar hopelijk niet de gaatjes/spleetjes??
En waar dient die plaat met sleuven voor???
JP
Het rooster knip je aan de buitenkant op maat zodat het dng in de uitsparing van het tussenkader past.
Die plaat met sleuven leg je er daarna inderdaad op om te voorkomen dat ze gaan uitbouwen :)

datzelfde kader kan je dus ook vullen met een ventilatieplaat, of een plaat met uitlaat bij de honingoogst.
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik kan me de introductie van Marc's kast herinneren....een aantal jaren geleden. Bij die kast zit een dergelijk rooster standaard bij??
JP
Bij hem heet het multikader met alle functie's,
http://www.beeplus.be/shop/detail.php?prodid=1150&t=nl
Afbeelding
hij heeft ook een speciale uitvoering voor de Rensonmethode.

Groeten Menno

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 apr 2011, 21:30

Ok. Dan wordt het hoogtijd dat ik eens naar Marc af ga reizen!
Menno dank voor de heldere uitleg!!
Laat de honing maar stromen.

JP
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 apr 2011, 22:45

Overigens een alternatieve schoonmaak methode voor (metalen) koninginneroosters vol met oude brosse was is de volgende:
Zet een metalen rooster in de gootsteen (rechtop tegen de kraan) en giet daar een waterkoker kokendheet water overheen. Niet blinkendschoon maar toch wel schoon genoeg voor weer op het volk. Vandaag gedaan.

JP
JP

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door H.J.Booij » ma 04 apr 2011, 11:23

Hallo Menno,

de door jou afgebeelde moerrooster en bijenuitlaat pas dat op de segebergerkast? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er ook een uitvliegopening voor darren erbij zat maar dat kan ik niet meer terugvinden.

JP
Je sluit de moer op tussen twee roosters? Hoe gaat dat met de darren. Ik heb aan het einde van het seizoen wel eens een rooster tussen de onderste twee bakken gezet om te zorgen dat het volk in de bovenste bakken komt. (tijdens de oxaalzuurbehandeling trek ik dan de onderste bak eronder vandaan, mijn ramen blijven dus max 2 jaar in het volk) . Maar toen raakte mijn moerrooster min of meer verstopt met darren!!


Hilko

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 apr 2011, 13:08

Hoi Hilko,

ik heb vorig jaar geexperimenteerd hiermee. Het werkt toch wel veel sneller; je hoeft gewoon minder ramen door (en niet de onderbak!) en aangezien ik ook tijd wil overhouden voor andere leuke dingen. Ik heb normaal gezien nogal veel darren in mijn volken, maar dit jaar ga ik ook meer darrenraat wegsnijden. In ieder geval in het broednest tussen roosters. Dus dat zal de het aantal darren ietwat verkleinen. Verder is dit niet echt een probleem. Vaak bij een inspectie vliegen de darren wel weg of je zet de broedkamer even opzij en haalt het onderste rooster er af en 'wipt' de darren in de onderbak. Zo nu en dan komt er idd wel eentje vast te zitten. Dat had ik vorig jaar ook wel, maar niet in die hoeveelheden als jij aangeeft.

Aan Menno: Als je piepschuimen sleuven rooster op het K. rooster legt, gaat dat niet ten koste van doorstroming van de werkster naar en van de honingkamer??

JP
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:17

Jammer dat al die afbeeldingen niet meer te zien. Daardoor gaat de leesbaardheid van de reactie een stuk achteruit.

@ Joost: ligt dat misschien aan het de crashes die het forum recent heeft gehad? Is het te verhelpen?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:28

Met de bijbehorende dampdoorlatende binnenplaat gebruik ik ze daarna als ventilatievoorziening voor de winter, geen tocht,maar wel de waterdamp eruit.
Het bovendeksel rust op 2 strips waardoor je een kleine kier (1a 2 mm) krijgt tussen tussenbodem en dak, de waterdamp gaat door het semi-permeable piepschuim heen, en condenseert onder het koudere dak, en het water loopt er dan aan de zijkant uit.
Door het gebrek aan tocht kitten de dames het echter niet dicht.

Het verbaast me nog steeds dat Segeberger in Nederland "compleet" zonder deze accessoire verkocht worden,
voor die €30 extra is het opeens een veel betere kast!
Dit stukje van Menno is cruciaal, ik hoop dat ie het leest.
Die twee strips, worden die ook bijgeleverd? Hoe zien die eruit dan? Of kan dit van alles zijn? Zelf gemaakt? Leden bij ons in de vereniging gebruiken gewoon een houten latje.

Die dampdoorlatend binnenplaat zou ik dan ook hebben. Bij mij is de bijenuitlaat erop bevestigd. Er zit een gat in het midden. Klopt dit? Of is die bij jullie helemaal dicht? Ik vraag me af die echt wel zo permeabel is?

PS: ik zie bij mijn kieler kastjes nu hetzelfde gebeuren. Bij sommige komt er schimmel op de wandjes van d eopzet stukjes te staan doordat er teveel vocht in de lucht komt door het voeren en niet weg kan.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten