Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
BhillyB
Berichten:1
Lid geworden op:zo 22 mei 2011, 21:34
Contacteer:
Segeberger

Bericht door BhillyB » zo 22 mei 2011, 21:54

Gelukkig geen slechte rug, maar wel op zoek naar een lichte kast. Werk nu met red cedar. Onlangs voor een collega een Segeberger gecontroleerd. Prima zo'n kast. Geweldig.
Hoe zijn de ervaringen met deze kasten als je niet veel reist?

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door janmol1h » wo 25 mei 2011, 14:33

Een Segeberger is een fijne, lichte kast. Maar daardoor ook kwetsbaar.
Je moet er voorzichtig mee omgaan als je ze heel en netjes wilt houden.
Maar koop wel een goeie.
Over mijn kast ben ik niet zo tevreden: de maten kloppen m.i. niet.
De bijen bouwen veel raat tussen de zijkant van de ramen en de zijwand, dat geeft veel gedoe om alles weer los te halen en als daar honing in zit ben je helemaal de pineut. Ik heb 11 ramen in de kast, maar de buitenkant van raam 11 en 1 kan niet goed gebruikt worden, omdat er te weinig ruimte is.
Ook zit er geen ruimte onder de oren van de ramen, daardoor worden, onnodig, veel bijen gedood.
Ook bij het plaatsen van een moerrooster worden veel bijen geplet.
Bij het reizen moet je een reisraam gebruiken, want door de hoge isolatiewaarde loop het volk gemakkelijk warm, heb ik helaas ervaren.
Maar in de winter heeft dit weer voordelen.

Van iemand hoorde ik alleen maar lof over de kast die het Bijenhuis verkoopt, de Ed Pieterse kast. Op de zijkant staat NEDERLAND.
Hij was er 100% tevreden over.... had ik die maar uitgeprobeerd en eventueel gekocht.....
Ik hoop dat je er wat aan hebt......

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Maarten Hoogeveen » wo 25 mei 2011, 14:51

een segeberger kast is een fijne kast om mee te werken! en zoals hierboven al verteld beschadigd de kast wel sneller dan een houten kast.
ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met mijn segeberger kast! ik heb mijn kast gekocht bij http://www.honingmagazijn.nl . dit is een zeer goede kast!
Heb wel eens last van dat ze de raam 1 en 11 vast maken aan de zijkant maar dit is alleen als er een goede dracht is en dan de ramen lekker dik maken en voor extra stevigheid dan aan de zijkant vast maken.
Maar dat vastmaken aan de zijkanten heb ik ook wel ervaren bij me simplex kasten en daar zitten maar 10 ramen in.

Ik heb zelf alleen nog maar positieve ervaringen met de kast.

Maaren

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door pieter1 » do 26 mei 2011, 15:44

janmol1h schreef:Een Segeberger is een fijne, lichte kast. Maar daardoor ook kwetsbaar.
Je moet er voorzichtig mee omgaan als je ze heel en netjes wilt houden.
Maar koop wel een goeie.
Over mijn kast ben ik niet zo tevreden: de maten kloppen m.i. niet.
De bijen bouwen veel raat tussen de zijkant van de ramen en de zijwand, dat geeft veel gedoe om alles weer los te halen en als daar honing in zit ben je helemaal de pineut. Ik heb 11 ramen in de kast, maar de buitenkant van raam 11 en 1 kan niet goed gebruikt worden, omdat er te weinig ruimte is.
Ook zit er geen ruimte onder de oren van de ramen, daardoor worden, onnodig, veel bijen gedood.
Ook bij het plaatsen van een moerrooster worden veel bijen geplet.
Bij het reizen moet je een reisraam gebruiken, want door de hoge isolatiewaarde loop het volk gemakkelijk warm, heb ik helaas ervaren.
Maar in de winter heeft dit weer voordelen.

Van iemand hoorde ik alleen maar lof over de kast die het Bijenhuis verkoopt, de Ed Pieterse kast. Op de zijkant staat NEDERLAND.
Hij was er 100% tevreden over.... had ik die maar uitgeprobeerd en eventueel gekocht.....
Ik hoop dat je er wat aan hebt......
Wil je misschien ook met ons delen welke kast jij dan hebt gekocht?

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door renske » do 26 mei 2011, 19:02

Ik heb dezelfde ervaringen als Janmol met de eerste kast die ik gekocht had. Het meest vervelend vond ik dat de oortjes zonder ruimte op de afstandshouders liggen, dus moeilijk los te krijgen zijn en dat je altijd bijen plet. Deze kast was van het Ielgat. Iemand heeft eerste kast voor mij verbouwd, maar daarvoor waren houten wanden nodig om de ruimte op te vullen en daarmee is het voordeel van een lichte kast weer verdwenen. en het kostte ook behoorlijk wat.
Mijn andere twee kasten komen van het Bijenhuis en van de Werkbij (dit zijn de Ed Pieterse kasten) en die bevallen heel goed. Er is ruimte onder de oortjes, zodat de bijen weg kunnen als je een raampje terug hangt. Het materiaal is ook steviger en beschadigt minder snel, maar wel sneller dan een houten kast.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Albert Stoter » vr 27 mei 2011, 10:07

De originele Segeberger stamt al uit 1971 en is gemaakt voor de Duitse normaal maat.
Als je die originele Segebergers gebruikt dan kloppen de maten dus inderdaad niet met onze nederlandse (simplex) standaard.
Vaak is de oor-ophanging dan wel aangepast voor de nederlandse maat (grotere oren), maar dan nog kloppen de binnenmaten verder niet goed.

In 2006 heeft Ed Pieterse het initiatief genomen tot een "Segeberger" broed- en honingkamer waarvan de maten overeenkomen met de nederlandse simplex-norm NEN 1061-75 (de Pietersekast). Hierbij kun je dan gewoon de deksels, bodems, etc. van de originele Segebergers gebruiken.

In 2008 bracht ook Warnholz een Segeberger voor de nederlandse simplex standaard op de markt (die je o.a. ook bij het hierboven al genoemde honingmagazijn kunt kopen). Op Imkerpedia heet die de Warnholz' Simplex Segeberger. Deze is iets breder (395mm) dan de (oorspronkelijk voor 10 ramen bedoelde) simplex-norm (385mm) zodat 11 ramen daar beter in passen.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door TubaLeoVoet » vr 27 mei 2011, 12:48

...of je gebruikt de oorspronkelijk bedoelde DN maten, dan heb je ook geen probleem.
Duits Normaal wordt meer en meer gebruikt zodat omruilen van ramen ook geen probleem meer vormt.
Ik heb wel drie rompen simplex voor als ik toch ergens simplexraampjes moet inhangen. Daar zet ik dan wel direct een DN romp op om zo snel mogelijk mijn eigen raammaat te kunnen gebruiken.

Leo.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Albert Stoter » vr 27 mei 2011, 14:52

Dat is zeker een goed werkende oplossing Leo, en bovendien sluit je aan op een grotere (goedkopere) duitse markt. Bij het afstoten van mijn eigen raammaat heb ik hier ook nog wel even over nagedacht (financieel argument).

Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor simplex omdat hier in de Lage landen tot nog toe nog steeds vooral met deze simplexmaat wordt gewerkt. Als je elkaar dan eens aan een volkje (een raampje met eitjes, etc.) wilt helpen dan kan dat gemakkelijk (praktisch argument). Je schetst eigenlijk zelf al het ongemak met verschillend raammaten.

Je stelt dat DN hier steeds meer wordt gebruikt, maar is dat niet vooral gekomen door de Duitse Segebergers?

Zou die tendens doorgaan nu er sinds een paar jaar ook Nederlandse Simplex Segebergers zijn (en een steeds grotere aftrek vinden)?

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door TubaLeoVoet » zo 29 mei 2011, 14:23

Wel Albert,
de Segeberger wordt bij ons erg gepromoot door de bonden. Op veel beginnerscursussen - o.a. in Limburg, en ik ken er ook enkele in de provincie Antwerpen - krijg je een Segeberger DN gratis ná afloop van de cursus. (bodem, 1 romp, deksel + volkje)
Daardoor groeit het aantal DN gebruikers natuurlijk spectaculair.
De Segeberger Simplex past zeer goed onder eentje met DN. Ik heb zo al 4 volken van simplex naar DN verhuisd op enkele weken tijd.

Leo.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door TubaLeoVoet » zo 29 mei 2011, 14:30

en niet te vergeten, een romp in DN (17.95 €) is goedkoper dan een romp in Simplex (23.10 €).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten