Controverse rond mierenzuur ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:
Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Imkeren » di 14 jun 2011, 10:04

Beste lezers,

Er lijkt mij een beetje een controverse te bestaan rond de gevolgen van het gebruik van mierenzuur als ant-varrao behandeling.
Graag ervaringsgegevens ivm volgende punten :

1. Heb jij revaring met broedstop en dode larfjes na een behandeling ?
2. Plaats jij de verdamper dicht bij broed of op afstand ?
3. Wanneer behandel jij ?
4. Welke verdamper ?

Deze info zal velen helpen om de juiste conclusies te trekken; en vermits er momenteel weinig alternatieven zijn zal het zaak zijn om de onvermijdelijke nadelen tot het minimum te herleiden.

Met dank voor elk commentaar.

Imker

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door petro » di 14 jun 2011, 19:45

Indertijd dat ik met behandelen begon,legde ik bierviltjes op de raten en druppelde daar het mierenzuur op.
Kan mij met de beste wil van de wereld niet herinneren of er gevolgen waren voor het broed c.q. bijen.
Waar ik voor mezelf uit op maak dat die er ook niet waren.
Wel zag ik vandaag(voor het eerst in mijn leven!) twee kraaien die met hun snavels in een mierennest hakten
waardoor er grote hoeveelheden mieren naar buiten liepen om hun nest te verdedigen.
De kraaien drukte zich plat op de grond en spreidde daarbij hun vleugels uit,ook hun snavel ging op de grond.
Telkens als de snavel vol zat met mieren,duwde ze die tussen hun veren.Fascinerend om te zien.
Voor mij toch een teken dat het één van de minst kwaden is om te gebruiken als bestrijdingsmiddel.
Bedoel maar als die kraaien het gebruiken om hun parasieten te bestrijden.
Petro

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door LWPisa » wo 15 jun 2011, 09:45

Beste imker,

Mierenzuur is een effectief middel dat geen residuen achterlaat (in was). Het is ook een stof die vaak in de natuur voor komt en die goed door de stofwisseling kan worden afgebroken. Het lastige is dat de effectiviteit af hangt van de omgevingstemperatuur en dat een hoge dosis en hoge temperatuur leiden tot broedschade. Een te lage dosis en een te lage temperatuur leiden tot verminderde effectiviteit.

De bestrijding moet tijdig (jul-aug) en liefst bij 18-25 graden buitentemperatuur worden uitgevoerd. De in de handel zijnde Liebig en Nassenheider verdampers voldoen goed. Ze zijn betrouwbaarder dan de viscose sponsdoeken en bierviltjes die een ongelijkmatige afgifte hebben.

De brochure van de WUR is een goede informatiebron:

http://documents.plant.wur.nl/pri/bijen/varroa2010.pdf

Ook Romee en ik vinden dat vroeg (aug, aug-sep) het beste resultaat geeft, zie bladzijde 24 ev van de monitor bijensterfte 2009-2010:

http://www.beemonitoring.org/Downloads.aspx

Bij het werken met mierenzuur is het handig om de fles voor gebruik te koelen en een veiligheidsbril op te doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, ogen spoelen (met vies water in een bijenstal) is een drama.

gr
Lennard

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bart de Coo » wo 15 jun 2011, 20:57

Oei. Is WUR nou niet juist de boodschap erin aan het stampen dat we in juli moeten behandelen? En dat je in augustus/september te laat bent? Dat lees ik iedere keer weer. Onlangs weer naar aanleiding van dat Zembla-verhaal.

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bart de Coo » wo 15 jun 2011, 21:17

Overigens. Zou je je nou echt niet de aanschaf van die verdampers kunnen besparen door zelf iets heel simpels te bedenken? Voorbeeld - beetje voor de vuist weg, kan onzin zijn wat ik schrijf - leg een sponsdoek op een schoteltje. Giet de juiste dosering mierenzuur in een honingpotje. Sla een gaatje in het deksel. Zet het potje ondersteboven op de sponsdoek, die dus weer op de schotel ligt. Plaats schotel-sponsdoek-potje op de ramen. Broedbak eroverheen, gaasbodem dicht. Dan hoop ik natuurlijk dat de sponsdoek telkens een beetje mierenzuur uit het potje zuigt, als dat natuurkundig gezien in de haak is.

Idee? iemand een beter idee? Of gewoon €100 euri's sparen voor een batterij verdampers?

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door willem » wo 15 jun 2011, 22:00

Bart de Coo schreef: - leg een sponsdoek op een schoteltje. Giet de juiste dosering mierenzuur in een honingpotje. Sla een gaatje in het deksel. Zet het potje ondersteboven op de sponsdoek, die dus weer op de schotel ligt. Plaats schotel-sponsdoek-potje op de ramen. Broedbak eroverheen, gaasbodem dicht. Dan hoop ik natuurlijk dat de sponsdoek telkens een beetje mierenzuur uit het potje zuigt, als dat natuurkundig gezien in de haak is.
Zo doet Liebig himzelf dat ook, alleen voor de honingpot gebruikt hij een medicijnflesje met druppelaar in een houten klosje.
Groeten, Willem :violin:

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door LWPisa » do 16 jun 2011, 08:58

We werken hard aan een publicatie van de recente Nederlandse bestrijdingsdata. Binnenkort komt er een stuk in Bijenhouden.

Wat we daarin zullen zien is dat een bestrijding in alleen juli niet optimaal was, juli samen met augustus als "vroeg blok" doet het beter. Persoonlijk denk ik dat dat zou kunnen komen doordat bestrijden met een op verdamping gebaseerd middel (mierenzuur/thymol) in alleen de julimaand een gok is wat betreft het weer, als dat tegenvalt, te heet, te koud, dan is de bestrijding minder effectief. Mogelijk speelt ook de lengte van de bestrijdingsduur een rol, ook door de temperatuursafhankelijkheid. Als je terug kijkt zit er verschil tussen de jaren.

gr
Lennard

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door semar » do 16 jun 2011, 11:58

met thymol bestrijd j 2 maanden.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bart de Coo » do 16 jun 2011, 12:12

LW,

Je hebt in elk geval één lezer en dat ben ik. Ik zal het artikel spellen.

Misschien moest ik met die opstelling van Liebig himself maar eens gaan experimenteren in de keuken. Gewoon met water dan :mrgreen: .

Bart

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bok » do 16 jun 2011, 18:57

Gebruikt hier niemand de (duitse) methode met zachtboard als buffer.

Ik zal eens kijken of ik hem kan vertalen maar het werkt ongeveer als volgt.

Je neemt een plaatje zachtboard en afhankelijk van de soort kast laat je hier een bepaalde hoeveelheid 85% mierenzuur in trekken.

De plank doe je in een zak en deze seal je dicht.

Afhankelijk van het soort kast en de hoeveelheid bezette ramen maak je hier een aantal gaten in. (vaste diameter) Zowel boven als onderkant.

Je zet een lege honingkamer op je volk en plaatst een afstandhouder op de ramen (vaste afstand) Hierop de plank zachtboard en hier een plaat isolatie op en goed afsluiten met karton.

3 weken laten zitten en klaar ben je.
Deze methode gebruik ik direct na het invoeren. Zodra ik de laatste honing heb geslingers gebruik ik de sponsdoekmethode voor de eerste klap. (60% mierenzuur)
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten