Schudzwermen maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Schudzwermen maken

Bericht door Kroese » do 28 jul 2011, 02:36

Gisteren heb ik 4 schudzwermen gemaakt om mijn B44 dames die op een eiland zijn bevrucht onder te brengen en ze een stevige start te geven.
Mij wordt heel vaak gevraagd om wat de beste methode is om waardevolle moeren in te voeren.
Omdat het broedloos maken van een volk, en dan na 9-10 dagen de redcellen weg te breken, en dan vervolgens de moer in te voeren, vergt erg veel planning.
Dit is niet altijd ook i.v.m. de post verzending goed af te stemmen.
Ook de Varoa belasting van gesloten broed is niet aan te bevelen, en geeft het volkje geen schone start.

Daarom beveel ik iedereen aan om een schudzwerm te maken, zodra je de moer in de zak hebt zitten.
Omdat ik dit al ongeveer honderdduizend keer uitgelegd heb, ondanks de beschreven uitleg op mijn website, heb ik dit filmpje maar gemaakt.
Ik ben me er van bewust dat het seizoen al gevorderd is, maar juist in deze tijd maak ik ruime schudzwermen voor mijn belangrijke teeltmoeren.
De jonge moer is door de sterkte van dit startvolk ook direct in staat om veel broed te maken, en dus in Augustus / September veel jonge (winter) bijen te produceren, met een zeer lage Varoa belasting.
Zo'n broedloos behandelt volkje heeft een sterke kans om de winter te overleven.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cEZgX-VZrM0[/youtube]


Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Primus » zo 31 jul 2011, 13:14

Hallo,

Graag wil ik toch iets vertellen wat ik gisteren zelf meemaakte. 's Morgens 2 eilandbevruchte Carnica koninginnen afgehaald en 's middags 2 schudzwermen gaan maken. Bij de eerste kas die ik openmaakte waarin veel bijen zaten zocht ik de koningin en vond die op de tweede raam, dus opzijgezet. Dan ramen af beginnen slaan 5 stuks en bij de laatste raam stel ik vast dat er een uitgelopen dop onderaan staat. Natuurlijk licht op rood en gaan zoeken in mijn emmer, en ja hoor daar liep dus een jonge koningin in rond.
Bedenking hierbij is dat je best al de ramen even controleerd en als je vast stelt dat er een dop op staat die uitgelopen is goed je emmer met bijen inspecteren of dood dure koningin :mrgreen:
Verder heb ik dit jaren zonder problemen gedaan met carnicabijen en nooit ben ik dit eerder tegengekomen, dus toch even opletten bij schudzwermen maken, zeker op het einde van het seisoen wanneer bijen toch wel een moer durven vervangen.

Imkersgroeten

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door semar » zo 31 jul 2011, 14:24

als het in het honing seizoen is kun je gewoon de bijen uit de honingkamer nemen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Primus » zo 31 jul 2011, 15:57

Ja Semar, normaal gebruik ik ook bijen uit de honingzolders en dan heb je daar natuurlijk (normaal)geen kans op een jonge moer tegen te komen. Helaas is alles dit jaar vroeg en de honingzolders heb ik na een meer dan voldoening weer opgeborgen. Noodgedwongen ook door de late levering van koninginnen moet ik het dit jaar wel doen met bijen uit de broedbakken.

Vriendelijke groeten

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Bok » ma 08 aug 2011, 19:36

Hennie,

In het filmpje (dat overigens heel duidelijk is) zie ik dat je de schudzwerm maakt van bijen uit de broedruimte. Dit is toch wat in tegenstrijdig.
Kun je vertellen waarom?
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Albert Stoter » ma 08 aug 2011, 22:17

Kern is dat je zo'n schudzwerm jonge bijen meegeeft, en dat je dat voor een groot deel ook al bereikt door het uit de ton laten afvliegen van de oudere bijen.

In de tekst op Imkerpedia staat als voorbeeld manier jonge bijen uit de honingkamer, maar als je geen honingkamer boven een moerrooster op een volk hebt staan, dan kun je daar de jonge bijen ook niet vandaan halen.

Dat er ook veel jonge bijen in het broednest zitten is natuurlijk evident. Dan natuurlijk wel even opletten (zoals Hennie doet) dat de oude moer niet onbedoeld mee gaat in de ton.

Dat laatste heb ik dit jaar nog gehad toen ik voortdurend oplette dat ik de wit gemerkte moer niet in de ton zou afstoten, maar het volk bleek inmiddels te hebben gewisseld en ineens zag ik een ongemerkte moer in de ton.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door JackC » di 09 aug 2011, 18:28

Laatst even een lege honingkamer teruggeplaatst met wat lege raten, met rooster, door de nog sterke volken nu zitten die zo weer bomvol jonge bijen en zonder koningin (is het wel meer een lokzwerm dan een schudzwerm).

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Cor Van Pelt » di 06 sep 2011, 05:41

Hennie,een mooi filmpje. Hoelang moet die schudzwerm moerloos blijven,voor het inbrengen van een jong,brvruchte,moer?

Dan heb ik nog een iets andere vraag: van eitje to leggende jonge moer duurt:20 dagen?

Dus;oppassen en dagen tellen?

Dat hoorde ik vroeger wel eens in Nederland,maar dat ging niet over bijen!

Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Kroese » di 06 sep 2011, 10:38

Cor Van Pelt schreef:Hennie,een mooi filmpje. Hoelang moet die schudzwerm moerloos blijven,voor het inbrengen van een jong,brvruchte,moer?
Dag Cor,
Je kan er gelijk een kooitje met moer bij in stoppen, mocht je die op voorhand al in de zak hebben gestopt,maar dan met een tikje meer suikerdeeg erin.
Voor mij is het soms makkelijker om op een andere stand de schudzwerm te maken, en dan thuis een moer uit een bevruchtingskastje te halen en dan erin te doen. je moet dan wel een een beetje rook gebruiken, of een gat in de dekplank hebben om het kooitje in te drukken.
Cor Van Pelt schreef:Dan heb ik nog een iets andere vraag: van eitje to leggende jonge moer duurt:20 dagen?
Van ei naar uitlopende koningin = 16 dagen + 5 dagen voor ze bronstig wordt, + 4 dagen voor de bevruchting en de ontwikkeling van de eierstokken. Ze kan dan op z'n vroegst 9 dagen na de geboorte eitjes gaan leggen. e.e.a. afhankelijk van goed vliegweer natuurlijk. dus totaal 16 + 9 = 25 dagen. Ik denk dat jij bedoelt vanaf het moment van moerloos maken of omlarven, dat scheelt dan weer 4 a 5 dagen = 21/20 dagen.
Cor Van Pelt schreef:Dus;oppassen en dagen tellen? Dat hoorde ik vroeger wel eens in Nederland,maar dat ging niet over bijen!
Groeten uit Alberta.
Dat heb ik vroeger ook wel eens ergens gehoord :wink: maar dat is al weer een heel tijdje geleden. :D

Groet uit het nu herfstachtige Nederland. (waar ze de Heide Honing nu net zo hard weer opeten met dit weer)
Hennie....

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Schudzwermen maken

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 08 jul 2015, 22:39

Zo, even een oud onderwerp omhoog halen. Met Freek en Ferry Senior had ik op de facebookpagina de discussie of de bijen voor een schudzwerm uit de honingkamer of broedkamer moeten komen. Ik heb ze (voor in de zesramers en dit jaar ook voor de kielers) uit de honingkamer gehaald. Wel zo makkelijk omdat je de moer niet op hoeft te zoeken.
Volgens Imkerpedia moet het uit de honingkamer zijn en als ik het goed heb heeft Hennie mij dat ook zo verteld, maar op het filmpje komen ze uit de broedkamer.

Wat is het nou? Honingkamer of broedkamer. Of maakt het niet uit?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten