innovatieve bijenkast: DAR

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
DAR_2011
Berichten:5
Lid geworden op:za 06 aug 2011, 14:20
Contacteer:
innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door DAR_2011 » za 06 aug 2011, 14:33

hallo

DAR is een innovatieve bijenkast met een lange levensduur en een laag onderhoud. De bijenkorf is zo ontworpen dat de imker die zelf kan assembleren en zelf aanpassingen kan aanbrengen. Het gebruikte materiaal is Nedzink Nova Composite, een sandwich paneel van zink met LDPE. De bijen bouwen veel minder op de kast zelf, waardoor het onderhoud drastisch daalt. Verder is de kast weersbestendig waardoor periodisch onderhoud (verven of vernissen) ook "volledig" wegvalt.
Een eerste prototype wordt momenteel getest bij een imker en de eerste resultaten zijn uiterst positief!

DAR is geselecteerd voor de ecodesign award (België). Gelieve te stemmen op de volgende link: http://www.studentenaward.be/projecten. ... =96&link=1.

Alvast bedankt!

More info, please ask!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door Bart de Coo » za 06 aug 2011, 15:35

Wat een geweldige kast lijkt me dit! Ik hoop dat alle beloften waargemaakt worden en dat de ontwerpers en verkopers van deze kast stinkend rijk worden.

Gaat deze kast ook daadwerkelijk in productie genomen worden?

Komt deze kast dan ook beschikbaar in het Nederlandse standaardformaat?

Vriendelijk verzoek: praat je moerstaal. Als je wilt dat mensen je een vraag stellen als ze meer inlichtingen willen zeg dat dan en er is echt geen enkele reden te bedenken om 'low maintenance' te zeggen in plaats van 'onderhoudsvriendelijk'.

Verder denk ik dat dat verhaal over dat afweerssysteem wel eens waar zou kunnen zijn. Nosemasporen nestelen zich inderdaad in hout en stro, kapselen zich in en kunnen het jarenlang volhouden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een bepaalde materiaalsoort het leven van de nosemasporen heel lastig maakt.

Vertel verder!


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door marcv » za 06 aug 2011, 16:58

Ecodesign?
Moet dat dan niet "ecologisch" zijn? Wat is er ecologisch aan zink en LDPE?

http://www.milieuadvieswinkel.be/index. ... 7.03.02.04

Dan is de HDPE-kast van Nicot ook ecologisch.

"Door de strakke lijn van de kast zal DAR aanvaard worden in het straatbeeld" :lol:

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door willem » za 06 aug 2011, 17:54

Bart de Coo schreef:.....Verder denk ik dat dat verhaal over dat afweersysteem wel eens waar zou kunnen zijn. Nosemasporen nestelen zich inderdaad in hout en stro, kapselen zich in en . Ik kan mij heel goed voorstellen dat een bepaalde materiaalsoort het leven van de nosemasporen heel lastig maakt.
Bart, waar baseer je dat op, nosema sporen leven volgens Schotman(1583) 92 dagen op droog bewaard raampjes hout en 258 dagen in honing op kamer temperatuur, je bent kennelijk in de war met vuilbroed sporen. [Sommige schoolmeesters raken door die lange vakanties helemaal van slag]

Bijkomend kleinigheidje: zal de Voedsel en Waren Autoriteit zink wel geschikt materiaal vinden voor de voedsel (honing) productie ?
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door Bart de Coo » za 06 aug 2011, 19:54

Willem,

Gelukkig weet ik nog precies waar ik die informatie vandaan heb. Die is afkomstig van Romee van der Zee die ooit tijdens een lezing adviseerde om de kasten na een gevalletje wintersterfte te ontsmetten met caustic soda. Ook in Duitsland wordt dit veel geadviseerd. De reden was dat de sporen van de nosema ceranae zich inkapselen en onbereikbaar worden voor vuur en keukensoda. Toen had Romee nosema ceranae nog op het oog als belangrijkste verdachte van de massale wintersterfte, nu niet meer, zo ver ik weet. Misschien ben ik inderdaad in de war, maar ik denk het haast niet. Ik weet vrij zeker dat ik goed heb geluisterd en dat ik het goed heb onthouden. Spreek me desondanks gerust tegen.

Wat een frisheid van geheugen! Zou het de vakantie zijn? :D

Groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door A.A. Staals » za 06 aug 2011, 21:11

Sporen die zich inkapselen?
Ik meen te weten dat de nosema sporen een rustfase zijn van de ziekteverwekker nosema, die met de uitwerpselen buiten het bijen lichaam komen. Bijen uitwerpselen kunnen oppervlakken vervuilen maar de sporen kapselen zich niet in.

ad staals

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door Schussboelie » za 06 aug 2011, 22:57

Op zich lijkt het bouwsysteem me wel interessant.
Kan je die kasten ook afbranden?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 aug 2011, 07:59

Bart de Coo schreef:Willem,

Gelukkig weet ik nog precies waar ik die informatie vandaan heb. Die is afkomstig van Romee van der Zee die ooit tijdens een lezing adviseerde om de kasten na een gevalletje wintersterfte te ontsmetten met caustic soda. Ook in Duitsland wordt dit veel geadviseerd.

Bart
Volgens mij zijn hier twee zaken door elkaar gehaald . In Duitsland is een ketel ontworpen om met hete Natronloog ( Caustic soda ) de sporen van A.V.B. te vernietigen . Daar dit tot de bijtende zuren behoort zou ik hier niet mee gaan staan schrobben ,Een en ander is zelfs op een aanhangwagen gemonteerd en kan door grotere Imkers of in verenigingsverband gehuurd worden . Voor een bevuilde kast van Nosema is huis tuin en keuken soda voldoende .


Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door semar » zo 07 aug 2011, 09:33

is klinknagels makkelijk monteren?????

de nagels roodgloeiend makken en dan met klinkhammer omslaan?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: innovatieve bijenkast: DAR

Bericht door pieter1 » zo 07 aug 2011, 09:37

Ik neem aan dat er popnagels bedoeld worden anders wordt het inderdaad een heel project om de kast te assembleren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten