Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door Franschman »

Hallo beste Beelievers,
Hier is Uw Franse correspondent met nieuws en vragen :)

In mijn Franse bijenblaadje " L' Abeille de France et l'apiculteur" Octobre 2011 no. 984 wordt en artikel gewijd aan het gebruik van plastic emmers bij de honingverwerking en opslag.

Heel interessant omdat ook ik van die mayonaise en andere sauce emmers etc. heb gebruikt, die ik gratis kon meenemen bij de viskar of de patatkar. Ze gooiden die dingen weg en ik zag er wl wat in met zo'n prettige deksel. Gratis !! en 'wie binnen zunnig'
O.K ik geef het eerlijk toe en hergebruik is toch ook goed voor het milieu :D

Wat stelt het Franse artikel.
1. Plastic emmers kunnen een sterke lucht hebben als er mosterd etc heeft ingezeten. Niet gebruiken voor honing want je smaak wordt zo verpest!
2. Niet alle plastic is eigenlijk geschikt voor honingopslag ivm samenstelling soort plastic ( PE, PVC, PP) Je moet plastic hebben voor voedingsstoffenopslag !
( qualité alimentaire)
3. Honing is zwaar en als je emmers op elkaar wil zetten kan je problemen krijgen.Je moet dus emmers van voldoende dikte hebben als je wil stapelen.
4.Je zou volgens het artikel de emmers wel 5 tot 10 jaar kunnen gebruiken

Nu mijn vragen.
Gebruiken jullie plastic emmers voor honingopslag en wat zijn jullie ervaringen?
Zijn er risico's bij het gebruik van emmers van onbekende herkomst en plastic samenstelling
Wat kan je het beste doen met honingopslag in emmers. Overgaan op Inox vaten ?

Hartelijk dan vast voor Uw reactie :clap:

Groet van een beetje zuinige imker :D
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door Bart de Coo »

Ik bezit heel veel emmers. Ik doe er van alles mee. Ombouwen tot plantenbak, ombouwen tot afvulvat, de bodem eraf zagen zodat ik voerbakken heb voor onder de korven, een suikeroplostoestel ervan maken, warme was erin gieten om te laten stollen, wintervoer bewaren en honing bewaren. Ik gebruik ze ook graag in de keuken, voor als ik moet koken voor grote gezelschappen of andere robuuste klussen moet doen.

Ik heb veel emmers gekregen van een imker uit de buurt die hele torens had staan. Het waren allemaal emmers van de Werkbij/Bijenhuis waar suikervoer in had gezeten. Vervolgens heb ik zelf ook nog eens expres mijn wintervoer gekocht in emmers en niet in schenkkannen, zodat ik lekker veel emmers zou hebben.

Je kunt ze, ook als ze bomvol zitten, stapelen zo veel als je wilt. Ze zijn goed schoon te maken, bijvoorbeeld in de vaatwasser. Nee, ik heb er echt alleen maar gemak van.

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door Jaap v.Popering »

Franschman schreef

Ik citeer . Plastic emmers kunnen een sterke lucht hebben als er mosterd etc heeft ingezeten. Niet gebruiken voor honing want je smaak wordt zo verpest!
__________________________________________________________________________________________________

Altijd opletten voor de luchtjes bij, zowel glazen potten als plastic emmers . ook azijn of haring luchtjes kunnen je honing zo maar verpesten .

Jaap v P
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door semar »

de plastic emmers met vloeibaar frituurvet zijn prima (schoongemaakt dan).
sterk en met goedsluitend deksel

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door Jeroenvt »

Het is inderdaad waar dat plastic de geur van een product wat er lang in heeft gezeten over kan nemen. Ik weet niet of dat per plastic-soort anders is. Maar als je steeds hetzelfde product in je emmers bewaart gaat dat wel goed. Ik heb wel eens emmertjes bij de werkbij gekocht speciaal voor honing, daar komt niks anders in. Als bierbrouwvaten heb ik weer emmers die ik eens bij de bakker op de kop heb getikt (gaat bijna 30 liter in). Wel is het zo dat voor voedsel het beter is alleen witte plastic emmers te gebruiken. Volgens mij staat er zelfs een keurmerk op voedselveilige emmers.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door Franschman »

Hartelijk bedankt mensen voor jullie reacties. Ik steek er steeds weer veel van op.
Doorgaan zou ik zeggen :D
Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door Bijkersgilde »

Jeroenvt schreef: Volgens mij staat er zelfs een keurmerk op voedselveilige emmers.
Inderdaad Jeroen

Bij het verwerken van honing(producten) uitsluitend kunststof "gereedschap" en emmers gebruiken voorzien van dit logo.
Afbeelding
Dan zit je altijd goed. :)

Maar wel vreemd is het dat bijenvoer (invertsuiker) in cans wordt geleverd zonder dat logo.
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Plastic emmers voor de imker soms gevaarlijk ?

Bericht door chaussie »

in veel kunstoffen (emmers) zitten giftige stoffen als bv weekmakers, vandaar altijd kijken of ze voedselveilig zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten