Verloop kastgewicht 2011-2012

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door PJThomas » ma 26 mar 2012, 13:35

Zoals in mijn bericht van 22 januari (Kastweegschaal) belooft hierbij de gegevens t/m 24 maart 2012.
Enige opmerkingen:
- Kast 1 is vorige week verkocht.
- Kast 3 is een kleiner volk.
- De laatste 4 weken is er een sterke toename van voergebruik door de toename van broed.
- De laatste week zijn 3 kasten 4 a 5 kilo in gewicht toegenomen vanwege de (neem ik aan) wilgenhoning.
- De samenstelling van de kasten is door toevoegen van BK's, HK's, roosters etc. gewijzigd. Volgen van de gewichtsontwikkeling wordt derhalve minder eenvoudig.

Een vraag: zijn er methoden om oorwurmen, pissebedden en mieren bij de kasten weg te houden?

Met vriendelijke groet, Thomas
Bijlagen
KastGewicht_2011_2012_grafiek.png
KastGewicht_2011_2012.png

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door Ronnie76 » ma 26 mar 2012, 14:50

PJThomas schreef:..........
Een vraag: zijn er methoden om oorwurmen, pissebedden en mieren bij de kasten weg te houden?
Als je kasten op een lattenbodem staat, kun je tussen de verticaal staande poten en de horizontale dwarsbalken omgekeerde conservenblikken monteren en deze insmeren met olie (of nog beter wolvet)
Voordeel is dat je bijen hier niet op verkleven, het niet verregent en het niet snel vervuild en de oorwurmen, mieren etc. wagen zich hier niet langs naarboven.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door jawi » ma 26 mar 2012, 15:24

Oorwurmen hebben vleugels, die kunnen sowieso bij de kasten komen. Kunnen ook helemaal geen kwaad. Pissebedden ook niet trouwens.
Mieren hou je er wel mee tegen, en die kunnen een hoop schade aanrichten.
Jan-Willem

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door semar » ma 26 mar 2012, 19:19

heb mieren verschilende keren in de kasten gehad.
vooral vroeger toen we nog dekkleedjes gebruikten.

de bijen en mieren hadden geen last van elkaar, de mieren dienden als ´krakers´op zolder, ze brachten hun poppen naar boven op de dekleedjes omdat het er lekker warm is en kwamen niet in het bijen gedeelte.
er leven zowiezo heel wat dieren(tjes) in en om de bijenkast.

Het hoeft dus niet altijd een probleem te zijn.
de verhaalen hierover ken ik alleen in de boekjes. en niet uit de praktijk.
wat natuurlijk niet betekend dat die voorbeelden er niet zijn.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door floppie » ma 26 mar 2012, 20:53

Ik heb ook altijd last van mieren bij mijn kasten... Ik heb echter geen Wolvet. Kan ik ook vaseline gebruiken om aan de poten te smeren van het rekje waarop mijn kasten staan?

Met vriendelijke groet,

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door A.A. Staals » ma 26 mar 2012, 21:34

floppie schreef:Ik heb ook altijd last van mieren bij mijn kasten...
Als de bijen er geen last van hebben, dat hebben ze niet, wat maakt het dan uit dat die mieren daar zijn?

ad staals

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Verloop kastgewicht 2011-2012

Bericht door Ronnie76 » ma 26 mar 2012, 22:23

Om tot een correcte telling van het aantal gevallen mijten te komen hecht ik er waarde aan dat er zo min mogelijk mieren oorwurmen e.d. hoog komen die de gevallen mijten oppeuzelen. Dat oorwurmen kunnen vliegen wist ik ook nog niet, weer wat geleerd vandaag ;-)
Ik heb zelf vorig jaar vaseline aan de voeten van mijn kasten gesmeerd en dit droogde op een gegeven moment uit met als resultaat dat er af en toe nog wel is een mier hoog liep. Ik heb mijn bijen in een stuk bos staan met daar nogal wat grote rode bosmieren waarover ik mij zorgen maak, vorig jaar is echter alles wel goed gegaan.
Op een forum van onze oosterburen nog het volgende gevonden: http://www.imkerforum.de/archive/index.php/t-21767.html
Hier worden lijmbanden aanbevolen en wolvet (Lanoline) niet aangeprijst. Ik heb echter nog wel een pot lanoline speciaal voor dit doeleinde gekocht in een imkerzaak hier in Duitsland
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten