welke houtsoorten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

welke houtsoorten

Bericht door O Peatey » za 14 apr 2012, 22:29

Beste mede-imkers,
Mijn eerste zelfbouwkast van 3 jaar gelden is inmiddels ter ziele. Ik had een spaarkast gemaakt van 'gewoon' 18 mm multiplex en behandeld met Tencotop.
Vorig jaar zag ik al de buitenlagen delamineren, nu is het einde verhaal. Je kon zien dat de binnenlagen niet massief genoeg waren en er zich openingen in bevinden. Les 1: nooit meer doen dus.
In het 2e jaar een aantal kasten gemaakt van garantplaat, 18 mm watervast verlijmd. Mooi materiaal, goed te verwerken en uiteraard weer behandeld met Tencotop. Tot nu toe geen centje pijn, hoewel...... Wel pijn in de rug, want het weegt wel het nodige. Les 2: lichter materiaal zoeken.
Een paar weken geleden heb ik een red cedar kast van Wageningen in mijn handen gehad. Jeetje, die is lekker licht, maar de afwerking ..... ho maar, niet rvs-nietjes, verbindingen niet mooi, prijs te hoog, kortom het kan beter en moet goedkoper. Wageningen heeft daarnaast ook kasten van 'kiefer', ook niet mijn voorkeur. Kiefer is gewoon Duits voor vurenhout, ook niet bepaald duurzaam in ons Nederlandse klimaat.
Ik wil wel hout en geen EPS (piepschuim) Segeberger, hoewel die wel lekker licht zijn.
Kortom, ik denk er nu toch over om nieuwe kasten van Western Red Cedar te gaan maken. Wie heeft er ervaring met het inkopen hiervan? Is het alom verkrijgbaar, ook in 18 mm, en wat zijn redelijke prijzen hiervoor? Ik was bij een lokale houthandel en die had alleen maar witgegronde boeidelen.
Wellicht hebben sommigen van jullie nog andere suggesties voor het gebruik van alternatieve, duurzame, en vooral betaalbare houtsoorten.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Pieter

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door O Peatey » za 14 apr 2012, 23:10

Bedankt voor je reactie Goeiemoggel,
De houthandel die je bedoelt (Houtexpert) is degene die de gegronde boeidelen had van red cedar.
Pieter

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door Arnold » zo 15 apr 2012, 09:52

een van mijn kasten is van teakhout geloof ik of een ander soort hout, inmiddels ook 3jaar oud en zelfbouw. die multiplex kast is nog wel te repareren hoor. heb ik ook gedaan met een zesramer die van multiplex gemaakt was. daarvan lieten de zijwanden los. en heb ik bij mijn oom nieuwe zijkanten erin gezet. is nu weer zo sterk als maar kan. je had het ook over Tencotop wat is dat precies voor spul? is 25mm niet erg dik voor een bijenkast? meestal zijn ze 18mm toch.

Gr
Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door semar » wo 18 apr 2012, 14:14

doe even "houthandel woonplaats"op google,
en je kunt kiezen

:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door Schussboelie » do 19 apr 2012, 11:41

Ik heb mijn kasten ook uit Red Cedar gemaakt, 22mm dik en dat volstaat blijkbaar want mijn beide gevulde kasten zijn de winter goed doorgekomen en staan nu tussen de kersen.
Ik heb het materiaal hier bij een lokale houthandelaar besteld die het zelf op dikte en maat zaagt van een grote balk.
Ik was wel een dikke € 300 voor drie Dadant Blatt kasten (bodem, broedkamer, honingzolder en deksel) maar dat heb ik er graag voor over.
Ondertussen heb ik ook wat ervaring met het ontwerp van de kast en ben ik van plan er binnenkort nog een paar bij te maken in een verbeterde versie.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door semar » do 19 apr 2012, 13:12

dan heb je toch 40,- euries bespaard per kast.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door Schussboelie » do 19 apr 2012, 13:17

En ik vind ze mooier én ik heb het genot gehad van ze zelf te maken! :P

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door pieter1 » ma 30 apr 2012, 21:29

Wie weet er meer over Plato hout? Op welke manier is dit veredeld? Ik zie kasten van verduurzaamd grenen onder de naam Plato steeds vaker te koop staan.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: welke houtsoorten

Bericht door O Peatey » ma 30 apr 2012, 21:39

Kijk eens op http://www.platowood.nl/
Even googlen levert vast meer informatie op.
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten