Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door jomme » wo 25 apr 2012, 21:11

Toen ik verleden jaar mijn eerste kastjes kocht van een imker die er de brui aan gaf (gepensioneerd en geen tijd meer :D ) stond ik plots met twee soorten kasten op mijn stand.
De eersten waren op 'Hollandse maat' (simplex met lange oren) op tien ramen en eentje was een simplex elframer met vensters aan de achterkant.
Nu moet ik zeggen dat ik aan het laatste model als beginnend imker veel plezier aan beleefd heb en nu nog trouwens...(ben nog altijd beginner :lol: )
Je kunt in een oogopslag zien hoeveel ramen de bijen bezetten zonder de bijen te storen zowel in de bovenste als in de onderste bak.
Wanneer het weer zoals vandaag niet veel animo op de vliegplank biedt kan ik toch een kijkje nemen om te zien of er nog leven in de brouwerij zit.
Ook handig om de buren of kinderen eens het leven binnen de kast te laten zien!
Aan de achterkant zit er glas op de volle breedte van de kast op een centimeter op 12 hoog.
Ik heb besloten om al mijn bakken op dit formaat te maken en allen met glas aan de achterzijde.
Het vergt een beetje meer werk om deze te vervaardigen maar al bij al valt alles nog mee. (ik heb geen bodems moeten maken maar dit lijkt me ook niet de moeilijkste job...
Ik vind het plezante kasten al zijn er ongetwijfeld betere zaken op de markt maar wie een beetje wil knutselen heeft weer ene paar uren gevuld...
Wanneer je leest over verschillende ontwerpen van kasten wordt je al gauw geconfronteerd met veel vragen rond isolatie...
Glas zou niet goed zijn maar bij mij was deze kast als de beste uit de winter gekomen en gaat ze ook volle bak vooruit...
Hieronder een beeld van de kast met planken die de achterkant bedekken verwijderd:

Afbeelding

De kasten zijn gemaakt voor 11 simplex ramen met 'korte' oren (25mm)
Hieronder de tekening die ik aan een doe-het-zelf zaak gaf om uit 1 WBP plaat te verzagen (5 bakken voor 58 euro verzaagd!) ik denk dat het 50 euro kostte niet-vberzaagd maar voor het verschil kun je het niet zelf doen en met de machines waarmee die mannen werken kunnen ze op tienden van mm werken...

Afbeelding
Iets grotere tekening vind je hier:
http://dl.dropbox.com/u/40431963/tekeningbak.png

Daarnaast heb ik nog glas laten snijden en voor 10 stuks van 120mm op 412 mm 13 euro betaald.
De plankjes aan de achterkant (met nrs 5,6 en 7) werden afgeschuind met mijn tafelzaag onder een hoek van ongeveer 30 graden. Voor de eerste 5 heb ik beroep gedaan op een vriend met een 'combiné-machine' maar met een eenvoudige zaag is het ook doenbaar.
Afbeelding

De latten aan de binnenkant (8 en 9) waar het glas op rust zijn ingefreesd met een inkeping van ongeveer 4.5mm diep op 5mm breed. Ik heb hiervoor een tweedehands freesmachientje gekocht met een tafel voor een 90 euro maar ieder houtbewerker kan dit makkellijk voor u doen...
Afbeelding

Het glas is aan de buitenzijde met een beetje silicone vast gemaakt maar aan de binnenzijde laat ik het propoliseren aan de bijtjes over...
De bijen bouwen niet aan op het glas en dit blijft altijd relatief proper.(hier en daar hebben ze een patroontje getekend op het glas maar daar bleef het bij)
Aan de achterzijde van de luikjes is een multiplex plankje genageld van 380mm op 115mm en 10mm dik.
Nog enkele prentjes van de nieuwe bakken en deze waar het glas nog in moet:
Afbeelding

Afbeelding

Liefhebbers mogen mij altijd een pm sturen voor verdere info, als je niet ver in de buurt woont mag je gerust een bak meenemen om na te maken. (en eventueel te verbeteren)
Maten kun je zelf aanpassen...
Voor om en bij de 15 eurie aan materiaal (zonder olie of verf en zonder het ijzerwerk) kun je dus aan de slag...

Afbeelding

En uiteraard is het nog leuker om deze samen met een paar vrienden te maken met een bakje bier in de omgeving of zo maar opgelet voor de vingers!

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door Fay » wo 25 apr 2012, 21:21

Wat een leuk idee! Ook leuk om de foto's te bekijken.
Ik was al zo blij met transparant plastic ipv de dekplank. Maar dit ziet er nog wat mooier uit en je kan in alle bakken kijken.
Ik hou het in gedachte voor de toekomst. Voorlopig heb ik al wat kasten in de maak met materiaal compleet.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door semar » do 26 apr 2012, 11:59

best leuk, zo'n kast is een oud idee, en werd een lichtkast of glaskast genoemd.
(er bestaat ook een uitvoering met glas aan de voor en achterkant).
men zei toen dat de volken in deze kasten activer waren eerder vlogen en minder lastig in behandelen omdat ze wennen aan het licht.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door smile » do 26 apr 2012, 13:24

Ziet er erg leuk uit en netjes gemaakt :clap: Leuk om zo ook eens de bouwsels en creatieve kasten van andere imkers te zien.

Zelf heb ik een soort aquarium kast gemaakt 3 zijden glas waar een kap omheen gaat. Zal binnenkort een fotos maken.

Goed voorbeeld dat zelf maken van een kast ook best te doen is! Zeker als je alles laat zagen, ff schroefjes erbij en klaar.

GerbenS
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door GerbenS » do 26 apr 2012, 14:14

Gaaf, ik ben ook met iets dergelijks bezig, alleen dan voor een klotzbeute. Maar denk je niet dat het beter zou zijn om plexiglas te gebruiken? Ik denk dat als je zon bak laat vallen, je glas meteen kapot is, en dat is bij plexiglas niet het geval. Ook heeft plexiglas nog wat rek en krimp-mogelijkheden. Mijn Klotzbeute is namelijk nog behoorlijk nat, dus ik verwacht nog wel wat vormverandering. Plexiglas is dan een goed alternatief voor glas.
Complimenten voor je werk!

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door jomme » do 26 apr 2012, 14:22

tja, glas reinigt veel makkellijker en is veel krasvrijer...
heb er nog geen gebroken maar zeg nooit nooit....

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door semar » do 26 apr 2012, 17:00

voordeel van glas is ook dat het de ultraviolette straling uit het zonlicht weg-filterd.
(ultraviolet licht is dodelijk voor bijenlarven)
ik weet niet of plexiglas en/of acryl de uv straling wegfiltert.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door jomme » do 26 apr 2012, 17:18

Die dingen zin toch meestal gesloten hoor, ik doe de deurtjes nooit lang open...

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door wijnand » do 26 apr 2012, 18:06

zo iets !!!

deze is met glas , plexi krast en word op termijn dof
groetjes wijnand
Bijlagen
bijen 005.JPG
moer op linkerkant
fiets 003.jpg
ingepakt
fiets 001.jpg
uitgeklapt

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door smile » do 26 apr 2012, 18:49

Ik kan niet acher blijven maar het lijkt wel een kopie of tussenvorm :lol:
Heb ook net als jou een de optie om er een slang aan vast te maken om de bijen ergens binnen te bekijken.
Bijlagen
kast-glas-klein-imkershop2.jpg
kast-glas-klein-imkershop1.jpg
kast-glas-klein-imkershop.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten