Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Miles »

Nou het staat al in de titel. Enkel nog een toevoeging, het gaat in dit geval om een 'ruchette', dus een kleine kast. Ik weet niet zo goed hoe dit in het Nederlands heet, volgens mij een 3, 4 of 5 ramer? (gelange het aantal ramen natuurlijk..)

Feit is dat ik begin dit jaar volken op simplex ramen overgezet heb in dadant kasten. Plankjes van formaat Dadant erop geschroefd, en het ging allemaal prima. Maar toch, meteen een volk op dadant zou veel handiger zijn. Daarom zoek ik naar een leverancier in Nederland die zulke kasten kan leveren. Polystyreen het liefst. Ze moeten naar de imker die de volken voor mij klaarmaakt.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!
felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door felix »

het antw. weet ik niet maar ik had ook nog een vraagje in verband met de dadant-kast. wat is het min aantal ramen waarop een dadant kan overwinteren hier in Belgie? Is dat op een 6-raams al mogelijk? of is dit zeer risico-vol?

groetjes
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Miles »

goeienmoggel schreef:Miles,

Neem even contact op met Kees van de Werkbij.
bedankt lex, ga ik doen!
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Bok »

felix schreef:het antw. weet ik niet maar ik had ook nog een vraagje in verband met de dadant-kast. wat is het min aantal ramen waarop een dadant kan overwinteren hier in Belgie? Is dat op een 6-raams al mogelijk? of is dit zeer risico-vol?

groetjes
Bij mij gaat dit prima. Wel zorgen dat er ook bijen in zitten. Imkeren met dadant doe je voor de honing dus grote volken. Wil je zo veel mogelijk volkjes van het hoofdvolk trekken is dit vragen om problemen.
Minder dan 6 raams dadant ken ik niet. Dit zal wel met de afmeting te maken hebben. Weinig zinvol om een drie ramer te maken. Je hebt dan een heel slechte oppervlakte inhoud verdeling.
groet,

Peter
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Bok »

goeienmoggel schreef:
Bok schreef:
felix schreef:het antw. weet ik niet maar ik had ook nog een vraagje in verband met de dadant-kast. wat is het min aantal ramen waarop een dadant kan overwinteren hier in Belgie? Is dat op een 6-raams al mogelijk? of is dit zeer risico-vol?

groetjes
Bij mij gaat dit prima. Wel zorgen dat er ook bijen in zitten. Imkeren met dadant doe je voor de honing dus grote volken. Wil je zo veel mogelijk volkjes van het hoofdvolk trekken is dit vragen om problemen.
Minder dan 6 raams dadant ken ik niet. Dit zal wel met de afmeting te maken hebben. Weinig zinvol om een drie ramer te maken. Je hebt dan een heel slechte oppervlakte inhoud verdeling.
Wij imkeren nog steeds voor ons plezier en alles behalve voor de honing. In Frankrijk Imkeren, ik wil niet zeggen alle Imkers, want dan valt ook iedereen weer over me heen, maar toch wel heel veel imkers met Dadant, in elk land zo zijn eigen type kasten.

Bij ons gaan de kleinere volkjes of zwermen in 5 ramers van Dadant formaat en dat gaat uitstekend. Zelfs half Dadant 4 ramers gaan prima.
Elke Imker kan natuurlijk creatief omgaan met zijn formaat.

Dus als je genoemde kast maten nog niet kende, wij hebben ze en ik zal hier een foto posten van de halve Dadant.
Er gaat een wereld voor je open, en ook voor je bijen. En de honing, nou ja!

Natuurlijk alles kan, zelfs een éénramer :wink: Vraag is of het handig is.
Dadant is ontwikkeld voor grote volken die honing leveren.
groet,

Peter
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door semar »

gaat dit nu over dadant-us of dadant-blatt?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. beide te verkrijgen bij http://www.holtermann-shop.de/
prima postordfer service ook.
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Miles »

Wat is het verschil?

edit:

Bedankt voor de site semar! Precies wat ik zoek!
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Miles »

Aaaargh, er zijn al zoveel verschillende maten, waarom moet er in goedsnaam ook nog een dadant us en blatt zijn? Ik heb dus als het goed is dadant us, en hier hebben ze helaas alleen blatt.. http://www.holtermann-shop.de/index.php ... esten.html

so close..
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door jossmits »

Toch even nagaan of je dadant us hebt. In frankrijk is het bijna altijd dadant blatt. Het lijkt mij dus dat je dadant blatt hebt. De (binnen) maten van de ramen van dadant blatt zijn 27x 42 (bk) en 13,5x42 (hk).
Jos
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Dadant kast in Nederland, waar te koop?

Bericht door Miles »

43,5 x 16 zijn mijn hk-ramen.. Volgens mij heb ik verkeerd gekeken, het is inderdaad dadant blatt. http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Dadantkast

Precies wat je zegt, ik heb gewoon de dadant die ze overal in Frankrijk gebruiken. Dankjewel Jos, you made my day!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten