kunstraatpers maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door Ewout » do 05 jul 2012, 18:23

Lex, ik volg je redenering ook niet helemaal. Op je schuifmaat zie ik achtereenvolgens 5,1; 5,8 (? Niet zichtbaar op de foto) en 4,2mm. Wel in verschillende richtingen, dus niet zo vergelijkbaar. Wat bedoel je met 3,2?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jossmits » do 05 jul 2012, 19:34

Lex,
Ik begrijp ook niet wat je bedoelt. Wat wil je eigenlijk laten zien. Wat is je punt.
Ik heb nog even verder gezocht. In Frankrijk is het meest verkocht 800 cellen per dm2, dat zou 5,4 mm moeten zijn. Mijn leverancier levert 750 cellen per dm2, 5,5 mm cel.
De natuurcellen die ik heb gemeten varieren tussen 5 mm en 5,3 mm. Dat is dus duidelijk minder dan de handel levert. De natuurraat komt dus uit op 850 tot 950 cellen per
dm2.
Als meetmethode kun je m.i. toch beter tien cellen meten en het resultaat delen door 10. Ik heb het ook met een schuifmaat geprobeerd, maar vond dat toch gepruts.
Ik heb nog twee opmerkingen: in de eerste plaats dacht ik altijd dat de raat die ik kocht overeenkwam met wat de bijen in de natuur bouwen. Dat is dus niet zo.
In de tweede plaats zou de celgrootte best van invloed kunnen zijn op de varroa. De apis cerana heeft, naar ik meen, een celgrootte van 4,9 mm. Dezelfde afmeting zou onze bij kunnen helpen in de strijd tegen de varroa. In elk geval zie ik niet waarom je een grotere (of kleinere) cel zou gebruiken dan dat bijen in de natuur bouwen.

Jos

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » do 05 jul 2012, 19:35

Lex, als mijn vader me goed heeft geleerd hoe je een schuifmaat afleest, lees ik toch ook echt 5.1 en 5.7 af.
Je brengt me zowaar aan het twijfelen over alles wat ik gehoord en gelezen heb, maar ik geloof toch echt dat je er naast zit.
Daarom hier wat foto's van mijn raat. Raat 1 uitgebouwd 5,5 centimeter voor 10 cellen = 5,5 mm per cel. Raat 2 slechte kwaliteit kunstraat, bijna 6 ccentimeter voor 10 cellen = 6 mm. per cel...
raat1.jpg[/attachment [attachment=0]raat2.jpg
]
Bijlagen
raat2.jpg
kunstraat 6 mm !
raat1.jpg
uitgebouwde kunstraat1 5.5 mm

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » do 05 jul 2012, 19:55

Aah ok, dan ligt daar het euvel. Nee, dit is de manier waarop men normaal meet met een halve celwand. Dus als ik het over 5.4 en 4.9 heb dan is dat op deze manier gemeten. Zo kan je ook het aantal cellen per dm2 uitrekenen, een maat die vaak vermeld wordt.

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door Bjorn » do 05 jul 2012, 20:20

Lees even volgend artikel :

http://www.imkersbondsinaai.be/index.ph ... kelijkheid

Theorie is volgens deze gegevens achterhaald.

vriendelijke groeten
Bjorn

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jossmits » do 05 jul 2012, 21:48

En ik ga gewoon verder met mijn natuurraat in mijn warre kasten. Ik laat gewoon de bijen bepalen wat zij goed vinden. Als ik weer een keer kunstraat nodig heb wil ik in elk geval niet meer 750 cellen per dm2, maar dan toch liever 800.
Jammer dat kleinere cellen niet helpen tegen varroa. Zou toch wel mooi geweest zijn.

Jos

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » di 10 jul 2012, 11:59

Dag allen,

Aan de conclusies van het onderzoek van Berry et al. waarnaar verwezen wordt (http://www.ent.uga.edu/bees/documents/m08138.pdf) kleven wat haken en ogen.

Om te beginnen spreekt het artikel zichzelf hier en daar tegen: het pretendeert in de conclusie dat het de mijtenstand op vijf verschillende manieren heeft gemeten, maar er werden enkel significante resultaten geboekt voor de monstername van 300 bijen. De monstername is volgens een collega-imker niet een goede methode om het aantal mijten te tellen, omdat de uitkomsten heel variabel kunnen zijn.

Daarbij komen de bijen die in de verschillende groepen geplaatst werden (4.9 of 5.4) uit een grote bak met dezelfde bijen. Op zich is dit natuurlijk erg goed in een dergelijk onderzoek, want dan weet je zeker dat je voor je groepen precies dezelfde beginwaarden hebt. Echter, het kan natuurlijk zijn dat effecten langer op zich laten wachten, en dat het dus pas interessant wordt na een jaar, als er een paar generaties bijen opgegroeid zijn in de kast.

Hiermee samenhangend werd de mijtenstand gemeten in 3 verschillende groepen na verschillende duur, variërend van 12 tot 40 weken. Het zou heel interessant zijn een kruistabel te maken voor deze verschillende groepen, om te kijken of er daar significante verschillen zijn.

Dezelfde collega-imker waar ik het over had heeft de onderzoekers naar de ruwe data gevraagd, maar niet gekregen. Het is niet onwaarschijnlijk dat de effecten pas na wat langere tijd zichtbaar worden. De drie groepen apart zullen geen significante resultaten geven wat betreft de mijtenstand met kleine of grote cel, want daarvoor te klein, maar de vergelijking tussen de groepen kan dat wel geven. Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat de auteurs die onderverdeling niet hebben gemaakt.

Vooral dit laatste riekt naar het zgn. 'cherry-picking' (http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking_(fallacy)). De onderzoekers besluiten op voorhand dat er extra groepen worden onderverdeeld, maar als de resultaten daarvan niet gunstig zijn voor de uitkomsten, worden ze maar verzwegen.

Wat ik ook buitengewoon opmerkelijk vind, is dat er in het hele artikel met geen woord wordt gerept over darren of darrenbroed (zoek maar eens op 'drone'). Ik zou bijzonder geïnteresseerd zijn in de verschillen in hoeveelheid darrenbroed/darren in de twee groepen grote en kleine cellen. Misschien (dit is maar een ruwe gissing) is het zo dat de mijten het darrenbroed bij kleine cellen makkelijker kunnen vinden en daardoor zich beter kunnen voortplanten?

Kortom, om een lang verhaal kort te maken, er is veel te weinig diepgaand onderzoek gedaan om een definitieve uitspraak te doen over het effect van de celmaat op de varroapopulatie.

Een voorbeeld van een onderzoek dat wel in de positieve richting wijst (uiteraard met bijna net zoveel haken en ogen als het vorige onderzoek):

http://www.funpecrp.com.br/gmr/year2003 ... l_text.htm

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door wijnand » zo 15 jul 2012, 20:39

hoe los je de was van de silicone platen .. heb zelf ook een pers gemaakt maar de was blijf echt vast zitten op de plaat . krijgt wel de vormen das geen probleem maar wel het lossen ... misschien is er spul om er eerst er op te doen ? hoor graag jullie reactie
groetjes wijnand

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door Ewout » ma 16 jul 2012, 13:24

Mocht je nog spullen en handleidingen zoeken: op siliconesandmore.nl vind je een mooie stap voor stap instructie, daar kun je ook food-grade siliconen kopen (niet goedkoop, 40 euro)!

Eendelige gietmal met Siliconen Culinair, bijenraat

Deze handleiding gecombineert met de turkse methode (goede fotoserie!!!), moet toch een bruikbare mal opleveren...

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door Tieme » ma 16 jul 2012, 15:48

Hi Wijnand,

Misschien ligt het aan het type siliconen. Ik had eerder een waspers van Imkereibedarf Rettig. Daar kwamen de kunstraatvellen zonder problemen uit.Op de hoeken moest ik wat zeepsop doen. Dit was siliconenrubber zie: http://www.imkereibedarf-rettig.de/frameset2.htm

groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten